Byggahus.se

Hur långt ska man skala FK vid snabbkoppling?

1. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Jag håller på och monterar Schnieder/Eljo Trend strömbrytare med snabbkoppling och funderar på om jag gjort/fattat fel eller bara är petig. Vad jag förstår från den instansade instruktionen på baksidan av brytaren ska ledaren skalas 11 mm och sedan stickas in i kontakten. "Knapparna" för att lätta på fjädern ska väl bara användas vid demontering?

Mitt problem är att när jag gör så syns lite av de skalade ledarna, böjer jag ledarna mer så att brytaren går in i dosan syns ytterligare lite mer som är skalat. Ska det vara så? Ingen större risk att man kommer åt det, men det ser inte helt hundra ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    strömbrytare baksida.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    strömbrytare fram.jpg

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Det där är max vad man kan tillåta i synlig koppar och den borde ju in lite till. Ibland får man hjälpa till lite med knappen vid montering. Det är bra att vara petig.

3. S
    Medlem · Nivå 12
    Ja precis, tryck in knappen, FKn ger inte tillräcklig kraft, syns att den börjat stuka sig istället. EK hade nog glidit in utan hjälp.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Helt korrekt uppfattat och tänkt. (y)

Skalar man exakt angiven längd brukar det gå ganska lätt att få isoleringen flush mot plasthuset. Men sen när man böjer in ledarna vid montaget så är det nästan oundvikligt att det glipar upp och syns åtminstone lite minimalt med koppar.

Ibland, någon gång, kan det bli bättre att hjälpa till lite med att trycka på knappen.

När det krånglar värre beror det ganska ofta på att det har blivit någon knix längst ut på kopparkardelerna, om man inte har alldeles för korta ledare så är det snabbast att kapa bort lite av det yttersta och skala om.

Och man ska inte tvinna kardelerna före montaget, utan om det spretar bara dra det rakt, ev en mycket lätt tvinning på 1/4 - 1/2 varv.

När jag ser dina bilder så slår det mig att det nog ganska sällan ser speciellt mycket bättre ut efter att yrkeselektriker varit framme.
    Men det hedrar dig verkligen att du vill vara noga. Bra så. :)

5. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Tack för era tips, de stämmer ganska väl med de tankar jag haft och de försök jag gjort. Det har känts som att kardellerna nått botten som man vill, men ändå har det stuckit ut skalad koppar. När jag testade att kapa 2 mm såg det bra ut, men man vill ju ha det rätt...

Som väl är har jag lyckats hitta felkällan. När era tips pekade åt att jag ändå gjort rätt fick jag leta andra felkällor och tog fram tumstocken. Min skaltång från Clas Ohlsson har uppenbarligen en gradering som inte stämmer, för när jag mätte med tumstocken visade den att det jag räknade med var 11 mm i själva verket var 13 mm. Så min enkla lösning blir att skala 9 mm enligt tången, vilket motsvarar 11 mm i verkligheten. Nu ser det riktigt bra ut.

6. L
    Medlem Nivå 6
    Annars kan du ju följa strecket som är på brytaren som visar 11 mm?

7. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Visst, men då kan han inte använda sin skaltång.

8. M
    Medlem · Nivå 10
    Vad är det för nackdel att använda knapparna även vid montering? Mig icke förstå!

Kjell

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ingen egentlig nackdel.

Förutom att man får ont i fingrarna om man ska montera apparater en hel dag på ett nybygge t.ex.
    Och en liten liten extra tidsåtgång.