Jag håller på och monterar Schnieder/Eljo Trend strömbrytare med snabbkoppling och funderar på om jag gjort/fattat fel eller bara är petig. Vad jag förstår från den instansade instruktionen på baksidan av brytaren ska ledaren skalas 11 mm och sedan stickas in i kontakten. "Knapparna" för att lätta på fjädern ska väl bara användas vid demontering?

Mitt problem är att när jag gör så syns lite av de skalade ledarna, böjer jag ledarna mer så att brytaren går in i dosan syns ytterligare lite mer som är skalat. Ska det vara så? Ingen större risk att man kommer åt det, men det ser inte helt hundra ut.
strömbrytare baksida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

strömbrytare fram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är max vad man kan tillåta i synlig koppar och den borde ju in lite till. Ibland får man hjälpa till lite med knappen vid montering. Det är bra att vara petig.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Det där är max vad man kan tillåta i synlig koppar och den borde ju in lite till. Ibland får man hjälpa till lite med knappen vid montering. Det är bra att vara petig.
Ja precis, tryck in knappen, FKn ger inte tillräcklig kraft, syns att den börjat stuka sig istället. EK hade nog glidit in utan hjälp.

Mikael_L
Dheri skrev:
Jag håller på och monterar Schnieder/Eljo Trend strömbrytare med snabbkoppling och funderar på om jag gjort/fattat fel eller bara är petig. Vad jag förstår från den instansade instruktionen på baksidan av brytaren ska ledaren skalas 11 mm och sedan stickas in i kontakten. "Knapparna" för att lätta på fjädern ska väl bara användas vid demontering?
Helt korrekt uppfattat och tänkt. :thumbup:

Skalar man exakt angiven längd brukar det gå ganska lätt att få isoleringen flush mot plasthuset. Men sen när man böjer in ledarna vid montaget så är det nästan oundvikligt att det glipar upp och syns åtminstone lite minimalt med koppar.

Ibland, någon gång, kan det bli bättre att hjälpa till lite med att trycka på knappen.

När det krånglar värre beror det ganska ofta på att det har blivit någon knix längst ut på kopparkardelerna, om man inte har alldeles för korta ledare så är det snabbast att kapa bort lite av det yttersta och skala om.

Och man ska inte tvinna kardelerna före montaget, utan om det spretar bara dra det rakt, ev en mycket lätt tvinning på 1/4 - 1/2 varv.

När jag ser dina bilder så slår det mig att det nog ganska sällan ser speciellt mycket bättre ut efter att yrkeselektriker varit framme.
Men det hedrar dig verkligen att du vill vara noga. Bra så. :)

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Tack för era tips, de stämmer ganska väl med de tankar jag haft och de försök jag gjort. Det har känts som att kardellerna nått botten som man vill, men ändå har det stuckit ut skalad koppar. När jag testade att kapa 2 mm såg det bra ut, men man vill ju ha det rätt...

Som väl är har jag lyckats hitta felkällan. När era tips pekade åt att jag ändå gjort rätt fick jag leta andra felkällor och tog fram tumstocken. Min skaltång från Clas Ohlsson har uppenbarligen en gradering som inte stämmer, för när jag mätte med tumstocken visade den att det jag räknade med var 11 mm i själva verket var 13 mm. Så min enkla lösning blir att skala 9 mm enligt tången, vilket motsvarar 11 mm i verkligheten. Nu ser det riktigt bra ut.

• Gilla
pjgb och 4 till
  • Laddar…
Annars kan du ju följa strecket som är på brytaren som visar 11 mm?

Visst, men då kan han inte använda sin skaltång.

Vad är det för nackdel att använda knapparna även vid montering? Mig icke förstå!

Kjell

Mikael_L
Ingen egentlig nackdel.

Förutom att man får ont i fingrarna om man ska montera apparater en hel dag på ett nybygge t.ex.
Och en liten liten extra tidsåtgång.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt korrekt uppfattat och tänkt. (y)

Skalar man exakt angiven längd brukar det gå ganska lätt att få isoleringen flush mot plasthuset. Men sen när man böjer in ledarna vid montaget så är det nästan oundvikligt att det glipar upp och syns åtminstone lite minimalt med koppar.

Ibland, någon gång, kan det bli bättre att hjälpa till lite med att trycka på knappen.

När det krånglar värre beror det ganska ofta på att det har blivit någon knix längst ut på kopparkardelerna, om man inte har alldeles för korta ledare så är det snabbast att kapa bort lite av det yttersta och skala om.

Och man ska inte tvinna kardelerna före montaget, utan om det spretar bara dra det rakt, ev en mycket lätt tvinning på 1/4 - 1/2 varv.

När jag ser dina bilder så slår det mig att det nog ganska sällan ser speciellt mycket bättre ut efter att yrkeselektriker varit framme.
Men det hedrar dig verkligen att du vill vara noga. Bra så. :)
Tänkte på kopplingsklämmor som wago, där ska ju kabeln inte tvinnas. Gäller det även uttag med snabbkopplingar? Tolkar det så i detta inlägg, att de ska tryckas ihop rakt, alternativt tvinnas minimalt om det spretar.

Vid skruvkoppling, hur många varv tvinnar ni då?

Dagens trådväckning! Svaret är åtta år sent drygt...

pacman42 pacman42 skrev:
Dagens trådväckning! Svaret är åtta år sent drygt...
Kändes onödigt att starta ny tråd för samma fundering.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Mikael_L
M Mjolnir skrev:
Tänkte på kopplingsklämmor som wago, där ska ju kabeln inte tvinnas. Gäller det även uttag med snabbkopplingar? Tolkar det så i detta inlägg, att de ska tryckas ihop rakt, alternativt tvinnas minimalt om det spretar.

Vid skruvkoppling, hur många varv tvinnar ni då?
Man kan väl säga att det finns knappt något elmaterial på marknaden idag där man ska/bör (ibland får) tvinna kardelerna.
Vid användning av Wago (av olika sort och fabrikat, ska alltså kallas toppklämmor) tvinnar man inte (det blir bara sämre), vid alla möjliga slags anslutningar som skruvas skippar man också att tvinna, gäller både hissklämmor och sådana där skruven går ner i korgen där ledaren är istoppad.

Det är väl egentligen bara på äldre sorters anslutningar där ledaren ska skruvas fast under en skruvskalle där tvinning kan behövas, för att annars är det lätt att en eller flera kardeler "rymmer" och spretar ut.

Anslutningar av typen i denna bild alltså:
375594-5944ebc47423c7ef29d6e43fed875fda.jpg

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl säga att det finns knappt något elmaterial på marknaden idag där man ska/bör (ibland får) tvinna kardelerna.
Vid användning av Wago (av olika sort och fabrikat, ska alltså kallas toppklämmor) tvinnar man inte (det blir bara sämre), vid alla möjliga slags anslutningar som skruvas skippar man också att tvinna, gäller både hissklämmor och sådana där skruven går ner i korgen där ledaren är istoppad.

Det är väl egentligen bara på äldre sorters anslutningar där ledaren ska skruvas fast under en skruvskalle där tvinning kan behövas, för att annars är det lätt att en eller flera kardeler "rymmer" och spretar ut.

Anslutningar av typen i denna bild alltså:
[bild]
Tack för det! Modernare skruvkopplingar har ju en klämbricka som nyper tag i kardelerna så de väl samma sak som med toppklämmorna.

En följdfråga,
Vid användning av toppklämmer, t ex wago.

Hur gör ni för att undvika kardeler som spretar efter man klämt fast kabeln och fört in den till sin plats?

Jag brukar alltid böja kablarna ungefär som de kommer ligga inne i dosan, klipper/skalar därefter så kardelerna är exakt lika långa, lägger de i toppklämman och placerar i dosan, när allt är på sin plats fäller jag ner spakarna så kablarna nyps åt. Verkar dock som att det är omöjligt att få kardelerna att inte röra sig något när spakarna fälls ner och kardelerna nyps åt.

Jag gör så här:
- Först samlar jag ihop alla ledare som ska kopplas ihop, t.ex alla blå, i botten på ena hörnet av dosan, och låter dem där sticka rakt ut ur dosan.
- Där klipps de lika långa ca 50-60 mm utanför dosan och skalas.
- Därefter ansluter jag en ledare åt gången, dvs trär i och ser efter att de bottnar utan att några kardeler spretar utanför, håller kvar ledaren där och fäller ned vippan. En ledare i taget.
- Alla grön/gula samlar jag ihop i ett annat hörn av dosan och kopplar ihop enligt ovan.
- osv
- När alla ledningar är kopplade, viker jag in varje paket.

• Gilla
Anonymiserad 217177 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.