Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gör så här:
- Först samlar jag ihop alla ledare som ska kopplas ihop, t.ex alla blå, i botten på ena hörnet av dosan, och låter dem där sticka rakt ut ur dosan.
- Där klipps de lika långa ca 50-60 mm utanför dosan och skalas.
- Därefter ansluter jag en ledare åt gången, dvs trär i och ser efter att de bottnar utan att några kardeler spretar utanför, håller kvar ledaren där och fäller ned vippan. En ledare i taget.
- Alla grön/gula samlar jag ihop i ett annat hörn av dosan och kopplar ihop enligt ovan.
- osv
- När alla ledningar är kopplade, viker jag in varje paket.
Jag menade att kardelerna gått in som de ska men att de spretar inuti efter att jag drar ner spaken, se exempel på kabeln längst till höger, tycker inte att kardelerna satt perfekt tätt mot varandra. De särade på sig och blev så efter jag tog ner spaken och petade tillbaks klämman, så jag gjorde om det tills de låg närmare varandra.

• Kabelskor i kopplingsklämma, felkopplad tråd markerad med röd cirkel och gula pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Jag menade att kardelerna gått in som de ska men att de spretar inuti efter att jag drar ner spaken, se exempel på kabeln längst till höger, tycker inte att kardelerna satt perfekt tätt mot varandra. De särade på sig och blev så efter jag tog ner spaken och petade tillbaks klämman, så jag gjorde om det tills de låg närmare varandra.
Klämman plattar ju till ledarna så de ska sära på sig. Det där ser helt rätt ut.

Mikael_L
Att de särar på sig INNE i toppklämman spelar ingen roll.

Kontaktfunktionen i toppklämma och snabbanslutning på apparater är att ett plåtbleck lite liknande en kniv fälls över kardelerna och tränger in något lite i kopparn.
Om vi kikar lite på hur en toppklämma ser ut och fungerar
3D-schematisk bild av ett genomskuret koaxialkabel med inre ledare, isolering och ytterhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så inser man att det blir bättre kontakt ifall kardelerna plattas ut under kontaktblecket så att fler kardeler får kontakt.
Och att vrida ihop kardelerna leder till att max 2 får kontakt, så att inte vrida ihop dem är bättre.

Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.