Hej,
Har en lampa från IKEA med koppling för jord
från taket kommer två kablar
Är det OK att koppla lampan? Ifall det är, hur ska jag veta vilken kabel kopplas i nollan respektive fas?
Har en lampa från IKEA med koppling för jord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
från taket kommer två kablar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det OK att koppla lampan? Ifall det är, hur ska jag veta vilken kabel kopplas i nollan respektive fas?
Bästa svaret
Om du bortser från trådarna som har sett sina bästa dagar för över 50 år sedan, så är det troligen helt OK att inte ha med jord i den miljön. OM du har ett isolerande golv så att det är en "isolerad miljö" samt att du inte har jordade uttag i rummet. För det är inte armaturen som "bestämmer" om lampan ska jordas utan det avgörs av den miljö som den sitter i.
Ps
Trådarna borde ha bytts ut för länge sedan och utgör en större potential fara än avsaknaden av jord till armaturen.
Ps Ps Det spelar ingen roll vart du lägger nolla och fas.
Ps
Trådarna borde ha bytts ut för länge sedan och utgör en större potential fara än avsaknaden av jord till armaturen.
Ps Ps Det spelar ingen roll vart du lägger nolla och fas.
Tack för svaret!
I samma rum finns ett uttag, som verkar vara jordad. Finns det risker med att koppla lampan trots det? Golvet är trä så borde vara isolerat.
I samma rum finns ett uttag, som verkar vara jordad. Finns det risker med att koppla lampan trots det? Golvet är trä så borde vara isolerat.
Redigerat:
Jag skulle avråda dig för att koppla in någon lampa där. Utan jord kan man ofta klara sig, som "elmont" skriver. Men dessa kablar saknar, i det närmsta, isolering och utgör en stor risk. Sannorlikt är det lika illa överallt i huset.
Ta genast dit en elektriker och se till att byta ut alla gamla kablar. Passa även på att få elsystemet jordat. Samt få en jordfelsbrytare, om det inte redan finns.
Ta genast dit en elektriker och se till att byta ut alla gamla kablar. Passa även på att få elsystemet jordat. Samt få en jordfelsbrytare, om det inte redan finns.
Det finns en mängd armaturer som är dubbelisolerade och dom ska inte jordas, dom har en märkning som består av en "fyrkant inuti en lite större fyrkant" och en sådan passar bättre.H Hammertime123 skrev:
Jag är tämligen förvånad över dina svar. Du borde väl inse att dessa trådar passerat bäst föredatum för väldigt länge sedan. Så att de nu utgör en fara. Om en lampa sen är dubbelisolerad, hjälper knappast.E elmont skrev:
Klicka här för att svara