El
nisse123: "# 28 Men du undrar ju varför din JFB inte löser ut när det är krypström mellan Fas & Nolla. Hade det varit krypström mellan Fas & Jord eller Nolla & Jord så hade den löst ut." Jaa du lille Bengt vad är det du inte förstår i ovanstående stycke ?? Är du dum på riktigt, eller spelar du bara dum ? Jag börjar tro att du är ett Troll som bara vill jävlas med oss andra. Jaa så är det
chokonanana: Jag vill schemalägga fönsterbelysning och planen är att gå vidare med Plejd men är osäker på vilken som passar bäst. Önskemål är att kunna fortsätta använda strömbrytaren på vägg samt astrouret i plejd. Jag har inga planer på att kunna dimma belysningen. Och inte heller kunna styra fler än en enhet per plejd. Det känns som att alla puckar uppfyller ovan krav? DIM01, DIM02,
chokonanana: Tack för svar! Jag kikar nog vidare på Plejd. Jag hittade även "puckar" ifrån Sunricher som är kompatibla med Hue och klarar svensk elstandard. ZBMINI-L verkar märkligt nog inte fungera med Hue.
swirve: [citat] Men sluta, vilken dryg jävla säljare... Jag utvecklar div elektronikprylar och med den dokumentation som fanns var det inte alls solklart. Och med prylar som ansluts till 230V (eller högre spänning) så antar man inte saker utan ser till att bekräfta ens antaganden, precis som du gjorde!
imported_Benno: Jag har ingen aning men det behövs mer information t.ex vad det är för anläggning idag och vilket årtionde den är ifrån. Utanpåliggande, infälld, plaströr eller pansarrör? Att bara jorda en hyfsat modern infälld anläggning utan att utöka med fler uttag behöver inte vara så omständigt men kan också vara det om det inte går som tänkt (kablar som sitter fast osv.). Jag skulle
Bo.Siltberg: Hur löste du det? Genom att prova dig fram? Andra som läser detta i framtiden bör veta att du var fel ute från början. Du skulle aldrig ha hamnat i denna situation. 1. När man byter strömbrytare behöver man visserligen inte ta reda på kretslösningen i detalj. Men man måste ta reda på vilken typ av strömbrytare som sitter där så den nya strömbrytaren är av rätt typ. Det kan vara
HSP: [citat] Mätaren är 3-fas men det är inget konstigt med det. Här jag bor använder man samma typ av mätare till 1- och 3-fas anläggningar. Jag är säker på att utifrån bilden så är det två stycken 1-fas abonnemang.
blackarrow: [citat] Tack för förtydligandet. Jag kan sväva ut så texten missar målet ibland misstänker jag. Men jag hade en liten röd filur med eldgaffel bakom örat som undrade om spisen är idiotsäker (eller vill jäklas med de tyska ingenjörerna) och inte i något läge kan dra 16A+16A på L2+L3? Vad händer om hällen ”råkar” konfigureras för 3x16A och den kopplas en NL schemat. Hur många
Sittställning: [citat] Aa dom säger det :( tråkigt för nu fick man en ful kabeldragning..
Kingedvard89: Tack alla för bra och snabba svar, grymt forum det här! Installerat den jag frågade om plus en till och det funkar perfekt!
Crayo: [citat] Ja det är faktiskt möjligt för huset totalrenoverades med värmesystem och allt strax innan jag köpte de. Så kan vara ny fläkt med gammal styrning.
elmont: [citat] Man vill ha en slang med slät insida så att det går lättare att dra i en kabel så oftast duger inte den rillade slangen.
Thomas_Blekinge: [citat] Du kommer inte att hitta något exakt. Du pratar om power, det är inte någon exakt term. Det som är avgörande för magnetfält är strömmen i Ampere. Den varierar naturligtvis med den momentana elektriska belastningen. Elektriska fält kommer inte ut från stationen utan är inkapslade. Magnetfältet som kommer ut är väldigt beroende hur delarna inuti är uppbyggda, det kan skilja
Bo.Siltberg: Ja, det är alltid roligt att se variationen på svar från elsäkerhetsverket :)
Sigge50: [citat] Kan gå så illa när man tolkar nåt fel .skriver o hör med tillverkaren så jag får lite mer skäll haha ..,
Mikael_L: [citat] Och den korrekta benämningen är "koncentrisk ledare", inte skärm. Ty det är en ledare, inte en skärm. Skala försiktigt, det är väldigt lätt att skada trådarna i den koncentriska ledaren så det blir brottanvisningar eller att de går av. Den ska sen märkas gulgrön om man ska vara lite petig. Tape eller slang eller både och. Men som sagt, helt OK att använda idag.
Mikael_L: Ja det är nog inte en 4x2,5/2,5, de brukar hålla sig på en 13-15mm Och är kabeln förlagd de senaste 20-30 åren så är 4mm2 en ovanlig fågel, dvs stor chans att det är 6mm2. Men som tommib skriver, det finns alla troligast en märkning pressad på höljet, utrusta dig med en schysst ficklampa och leta.
Mikael_L: Lite sent svar här. Men jag hade inte gjort ett skit med mätartavlan. Där kan man bryta både med säkringarna, med HB samt troligtvis med elmätaren (det sista litar jag själv dock inte tillräckligt på för att sen stå och medvetet pillra på ledningarna i andra änden). Jag hade satt upp en lämplig storlek på A-box, lämplig för att passa antal ledare samt areor, efter mätartavlan
stiga: [citat] Tror det landar på 3.2W/steg och 15 steg vid odimmat, vilket i princip aldrig kommer hända så spänningsfallet är nog som du säger inget problem.
Hillabilly: Jag tog bort mototskyddet och det fungerar. Jag kopplade även in det externa nödstoppet i serie med maskinens inbyggda nödstopp. Tidigare ägare har satt in många nödstoppar vilket är super nät man har flera barn som härjar fritt i verkstan med mig. Jag har hittat en nödstoppskontaktor som slår ut all ström vilket även bryter till bandsågen. Nu måste ju denna bandsåg ha spänning
Tompafix: [citat] Du skulle kanske kunna ha en trådlös rörelsevakt en bit ifrån. Nexa har t.ex en batteridriven.
Gimp: Den här är bättre, den kan du ställa hysteres och annat.
Frooss: [citat] Jag målade och knapparna fanns inte innan jag tejpade så tyvärr inte så lätt :)
jonaserik: [citat] Pass på med Duspol analogisk , den löser en JFB direkt om man mäter mot jord när knapparna tryck in. Trycks inte knapparna in så indikeras det på dioderna.
Achren57: När jag använder en app för beräkning av area säger den 35 kvadrat för 15 m och 200w. 4% spänningsfall.
Ironside: Hällen fungerade perfekt, tack för er input, schemat var lite förvirrande.
emjeysimone: [citat] Ah, så kan det ju vara! Det är mycket myrbon runtomkring. Skulle förklara jorden.