Har en Easee laddbox Home, och den ställd på att begränsa max laddeffekt till 10A. Och det gör den utmärkt med jag ser att vid laddning så är spänningen låga 217V? Har en Volvo XC60 Recharge MY 2023 så jag nyttjar bara en fas.
Är det effektbegränsningen som även drar ner spänningen? Framledningen är 10 meter till laddboxen med 2,5 mm2 kabel.
Är det effektbegränsningen som även drar ner spänningen? Framledningen är 10 meter till laddboxen med 2,5 mm2 kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Bor du i tätort med starkt elnät eller på landet med svagt elnät?
Var mäter du denna spänning?
Vad har gruppledningen till laddstationen för area?
Utgår gruppledningen från mätarskåpet eller från el elcentral längre in i anläggningen?
217 V vid en belastning på 10 A är bara en aning lågt, men det beror främst på var du mäter.
Var mäter du denna spänning?
Vad har gruppledningen till laddstationen för area?
Utgår gruppledningen från mätarskåpet eller från el elcentral längre in i anläggningen?
217 V vid en belastning på 10 A är bara en aning lågt, men det beror främst på var du mäter.
Det är information från Easee appen, se bild som visar obelastad laddbox. Men vid laddning så faller L1 till 217V. Och jag bor i "tätort"
I från elmätarcentral/skåp är det ca. 1 m till undercentral ( area 4,0 mm2 ) för laddbox. Och från undercentral till laddbox ca. 10 m med 2,5 mm2 area. Min fråga är om det är Easee som styr ned effekten till max 10A och som följd även ger en viss spänningsförlust.
I från elmätarcentral/skåp är det ca. 1 m till undercentral ( area 4,0 mm2 ) för laddbox. Och från undercentral till laddbox ca. 10 m med 2,5 mm2 area. Min fråga är om det är Easee som styr ned effekten till max 10A och som följd även ger en viss spänningsförlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Om det faller från redan låga 222 V till 217 V så är det fullt normalt, det är t.o.m mycket bra.
Det här har jag aldrig riktigt reflekterat över innan jag såg tråden, har både en Easee laddbox och en Pulse i elmätaren. Ser det nedan rimligt ut?
L1 och L2 har ungefär samma belastning men 227 vs 221 volt. Sen ökade belastningen medan jag skrev detta och skulle dubbelkolla appen och då är L2 nere på 218V.
Samtidigt i min Easee-app så visar den L1: 235V, L2: 229V och L3: 218V
Antar (och hoppas) att såna här mätare kanske inte direkt är 100% korrekt? Jag vet även att L1 i boxen är L3 i huset men har inte brytt mig om det.
L1 och L2 har ungefär samma belastning men 227 vs 221 volt. Sen ökade belastningen medan jag skrev detta och skulle dubbelkolla appen och då är L2 nere på 218V.
Samtidigt i min Easee-app så visar den L1: 235V, L2: 229V och L3: 218V
Antar (och hoppas) att såna här mätare kanske inte direkt är 100% korrekt? Jag vet även att L1 i boxen är L3 i huset men har inte brytt mig om det.
Bra fråga, här är printscreen tagit med ett par sekunders mellanrum på både box och Pulse.L LJN1954 skrev:
Lustigt att L2 i Pulse är tillbaka på 230V trots ungefär samma belastning som förut. Som sagt så kanske man inte ska stirra sig blind på värdena där, verkar inte riktigt konsekvent
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag tror nog att de mäter spänningen rätt, åtminstone med en decimal. Strömmen som laddstationen mäter kan ha lite sämre noggrannhet.
Sedan kan spänningen i samma fas vara olika i olika punkter av installationen.
Om man t.ex mäter i mätarskåpet och i laddstationen så får man en lägre spänning vid laddstationen när den laddar bilen.
Man ser samma spänning endast om ingen belastning alls finns i huset.
Men spänningen varierar i alla fall beroende på hur mycket grannarna belastar, och de kan få spänningen att hoppa 10 V, inga problem.
Och till sist kan de variera ganska snabbt så det gäller att läsa av fort.
Om man t.ex mäter i mätarskåpet och i laddstationen så får man en lägre spänning vid laddstationen när den laddar bilen.
Men spänningen varierar i alla fall beroende på hur mycket grannarna belastar, och de kan få spänningen att hoppa 10 V, inga problem.
Se där, då har man lärt sig något nytt.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror nog att de mäter spänningen rätt, åtminstone med en decimal. Strömmen som laddstationen mäter kan ha lite sämre noggrannhet.
Vid hur pass låg spänning kan konstiga saker ske? Och vad (om något) kan ske?
Ser att man ibland ligger kring 216V, det är iofs inte ens 10% från 230 så antar att det inte är så tokigt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Spänningen får enligt normen variera med -14 % till +10 % vilket alltså innebär 198 till 253 V. Högre spänning än så kan vara hälsovådligt för apparater, men det flesta klarar betydligt lägre spänning än 198 V.
Klicka här för att svara