1 084 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Strömbrytare på utgående ledning.
Från villans grpC går en kabel från egen grupp till friggeboden. En annan kabel går på samma sätt med egen grupp till växthuset. En bekant påstår bestämt att dessa två, utgående ledningar ska ha var sin, tvåpolig strömbrytare i närheten av gruppcentralen. I och för sig kan det väl vara bra att enkelt kunna göra friggebod och växthus strömlösa utan att slå av husets huvudströmbrytare, men vad säger reglerna?
Nej, det behövs ingen brytare på utgående ledning.
Det bekanten kanske tänker på är att det i vissa lägen ska sitta en allpolig brytare på matningen till förbrukarna.
Med allpolig brytning i regelverket (SS 436 40 00) menas att alla spänningsförande ledare ska kunna göras spänningslösa, men neutralledaren behöver inte kunna brytas.
I en privatbostad så räcker det med diazedsäkringar/dvärgbrytare som allpoliga brytare.
Det bekanten kanske tänker på är att det i vissa lägen ska sitta en allpolig brytare på matningen till förbrukarna.
Med allpolig brytning i regelverket (SS 436 40 00) menas att alla spänningsförande ledare ska kunna göras spänningslösa, men neutralledaren behöver inte kunna brytas.
I en privatbostad så räcker det med diazedsäkringar/dvärgbrytare som allpoliga brytare.
Demmpa skrev:
Nej, det behövs ingen brytare på utgående ledning.
Det bekanten kanske tänker på är att det i vissa lägen ska sitta en allpolig brytare på matningen till förbrukarna.
Med allpolig brytning i regelverket (SS 436 40 00) menas att alla spänningsförande ledare ska kunna göras spänningslösa, men neutralledaren behöver inte kunna brytas.
I en privatbostad så räcker det med diazedsäkringar/dvärgbrytare som allpoliga brytare.
Tack Demmpa! Jag funderar på att låta en elektriker montera ett par jordade uttag utvändigt på växthus och friggebod. Då kanske det ändå är bra att låta honom montera ett par tvåpoliga brytare intill gruppcentralen, så att jag enkelt kan göra växthus och friggebod strömlösa utan att använda husets huvudströmbrytare så att pannans värmepatron slocknar om jag reser bort ett par dagar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Din bekant kanske tänker på standarden som förordar strömbrytare för uttag på altaner och liknande. Dessa regler är ganska snåriga och skulle kunna innefatta t.ex växthuset. Tanken är återigen god men det är inget säkerhetskrav utan handlar om energibesparing och skydd mot olovlig användning.
Uttagen borde väl föregås av säkringar? I så fall är det lika enkelt att göra det strömlöst med säkringarna.H Hans Åke Lindquist skrev:
Jag hade satt ett par små elcentraler ute i husen med jordfelsbrytare och säkringar. Men jag brukar överarbeta saker...
Nu finns det väl någon regel om att det inte är lämpligt att använda säkringar som till/frånslag, om det behöver göras med någorlunda regelbundenhet.useless skrev:
Jag hade definitivt också "överarbetat" det med att sätta en allpolig brytare på utgående ledning. Det är ju alltid trevligt att kunna avskilja den delen, om inte annat om jordfel skulle uppstå.
Vid ett jordfel mellan nolla och jord är det praktiskt att kunna bryta bort även nollan för att slippa att JFB löser ut.useless skrev:
Ännu bättre är för all del att lägga uteelen på en (eller flera) egen JFB, som då automatiskt också kommer bryta nollan.
Klicka här för att svara
