3 777 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
3-fas till värmepump med 3-fas uttag på samma grupp
Hej,
Jag ska installera en värmepump på 8kW som ska ha 3-fas.
Min elektriker vill "slakta" ett 3-fasuttag jag har i källaren och ta dessa säkringar till VP'n och det är väl rimmlig.
Skulle dock vilka ha kvar uttaget och ha både VP och 3-fastuttag på samma saäkringar, är det lagligt eller kommer elektrikern vägra?
Jag vill det ska vara rätt.
Min elektriker vill "slakta" ett 3-fasuttag jag har i källaren och ta dessa säkringar till VP'n och det är väl rimmlig.
Skulle dock vilka ha kvar uttaget och ha både VP och 3-fastuttag på samma saäkringar, är det lagligt eller kommer elektrikern vägra?
Finns ingen lag som styr det där. Det enda du riskerar är att säkringen går om du belastar trefasuttaget och vp behöver mycket effekt samtidigt.T turbo100 skrev:Hej,
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det kan väl möjligen strida mot principen om översiktlig installation. Man vill inte ha olika typ av förbrukare på en och samma grupp. Det är å andra sidan (tror jag) inte någon stenhård princip.
Okey, jag kan ju enkelt förstå problemet men är det inga "juridiska" problem med en sådan inkoppling så kör jag på det. Jag märket säkringarna med "3-fasuttag + VP" så är det ju tydligt.L Lennart 57 skrev:
3-fasuttaget används kanske en ggr per år och sitter bredvid säkerhetsbrytaren till VP'n.
Jag gillar det inte egentligen men centralen börjar bli full.. Så då får elektrikern sätta en kopplingsdosa på utgående 5x1.5 och sedan där vidare till ett 3-fas uttag samt en säkerhetsbrytare till VP'n.
Blir det vettigt?
Om du har 5G1,5 får den inte säkras mer än max 13A, lite beroende på installationen.T turbo100 skrev:Okey, jag kan ju enkelt förstå problemet men är det inga "juridiska" problem med en sådan inkoppling så kör jag på det. Jag märket säkringarna med "3-fasuttag + VP" så är det ju tydligt.
3-fasuttaget används kanske en ggr per år och sitter bredvid säkerhetsbrytaren till VP'n.
Jag gillar det inte egentligen men centralen börjar bli full.. Så då får elektrikern sätta en kopplingsdosa på utgående 5x1.5 och sedan där vidare till ett 3-fas uttag samt en säkerhetsbrytare till VP'n.
Blir det vettigt?
Räcker det till ditt uttag, och framför allt din VP???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Handlar det om utanpåliggande kablar med normal kylning så går det bra med 16 A även om det ligger på gränsen map skyddet mot överlast. Men vi vet ingenting om ledningslängder heller. Vi får hoppas att TS elektriker styr upp detta.
Klicka här för att svara