E ErikAdolfsson skrev:
Om du har en nyare elmätare, kolla manualen om det finns möjlighet att läsa av ström per fas i displayen på den.
Tack Erik Adolfsson! Min el-mätare har åtminstone de senaste 50 åren suttit i ett plåtskåp på en elledningsstolpe vid tomtgränsen tillsammans med huvudsäkringarna av prima porslin. Har knappas de avläsningsmöjligheter, som du beskriver. Låter intressant. Hur får man en sådan mätare? Dyrt?

O
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack Erik Adolfsson! Min el-mätare har åtminstone de senaste 50 åren suttit i ett plåtskåp på en elledningsstolpe vid tomtgränsen tillsammans med huvudsäkringarna av prima porslin.
Jag är helt säker på att du har helt fel. Finns inte ett nätbolag i vårt avlånga land som har kvar så gamla elmätare. Det finns lagstiftning som tvingat fram byten tidigare och de senaste kraven som kom 2018 tvingar fram den senaste uppdatering som måste vara utförd senast 2025. Du har alltså, precis som alla andra, troligtvis en modern elmätare. Ta ett kort på den och posta här så kan säkert någon tala om vad du skall trycka på för att få fram informationen.

Redigerat:
H Hans Åke Lindquist skrev:
Dyrt?
Nej 0 kronor

• Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.