För puckar, dimrar, drivdon osv som inte har anslutning mot PE är det ingen risk även om det som du skriver är dålig kontakt någonstans. Och i grundfrågan vad isolationsmätning ska fånga är det i så fall kontroll vid helt ny installation utan anslutna förbrukare och i senare skede mest vid ev felsökning.

Man ska ha klart för sig att mätningen ytterst sällan visar mer än rena fel, lapsusar som skett vid nyinstallationer. Ett fel i ny installation pga skadad isolering mm är ovanligt då spänningen är så pass låg det kommer lite i annan dager senare i livscykeln med tex fukt skador vid renovering osv.

Som Bo skrev blir ju all nutida info som saknar grund i de enskilda fallen lite fördummande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]


Blir elinstallatörer allt för fega är väl risken att inte hela fasta elinstallationen isolationstestas?
Tänket på smarta brytare, drivdon etc.
Tror det står sådär för att de inte vill att folk ska megga den mellan fas-nolla
 
Fungerar det lika bra att ta varje fas för sig mot PE och sen nollan mot PE? Så man slipper koppla ihop dem.
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
Fungerar det lika bra att ta varje fas för sig mot PE och sen nollan mot PE? Så man slipper koppla ihop dem.
Om du kopplar loss gruppen och den är felfri är det förmodligen OK, men du vet ju inte om den är felfri förrän du gjort mätningen ...
Om du vill undvika mätspänningen mellan fas-fas och fas-nolla så är det alltså ingen bra idé.
 
Ja, jag tänker förstås man slår av JFBn, så N + L1-3 ligger och flyter (i teorin...).
 
Men antag att du meggar med 1000V fas mot jord, med flytande nolla (bruten jordfelsbrytare). då matar du igenom en apparat mot nollan. OK så länge nollan vekligen flyter. Men antag att du har ett isolationsfel på nollan någonstans. Då kommer det att gå ström igenom din apparat mot nollan, där dte slår över till jord. Du matar därmed din apparat med 1000V, den villa ha 230V. Och det var ju just närvaro av isoletionsfel vi ville kontrollera.

Eller samma sak om du meggar nollan, men har fel på en fasledare.

Om du då meggar med ihopkopplade fas och nolledare så kan du inte få ström igenom appaaraten, utrom om fele är i själva apparaten. Om man tänker sig genomslag någonstans "halvägs" inne i apparaten, så matar du all elektronik som finns "halvägs" till felet med 1000V, och har noll vid felet. Men i så fall är det alltså en apparat som är felaktig, eller iallafall inte uppfyller gällande säkerhetsregler. Men den kan bli ordentligt felaktig efter en sådan test.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Men antag att du meggar med 1000V fas mot jord, med flytande nolla (bruten jordfelsbrytare). då matar du igenom en apparat mot nollan. OK så länge nollan vekligen flyter. Men antag att du har ett isolationsfel på nollan någonstans. Då kommer det att gå ström igenom din apparat mot nollan, där dte slår över till jord. Du matar därmed din apparat med 1000V, den villa ha 230V. Och det var ju just närvaro av isoletionsfel vi ville kontrollera.

Eller samma sak om du meggar nollan, men har fel på en fasledare.

Om du då meggar med ihopkopplade fas och nolledare så kan du inte få ström igenom appaaraten, utrom om fele är i själva apparaten. Om man tänker sig genomslag någonstans "halvägs" inne i apparaten, så matar du all elektronik som finns "halvägs" till felet med 1000V, och har noll vid felet. Men i så fall är det alltså en apparat som är felaktig, eller iallafall inte uppfyller gällande säkerhetsregler. Men den kan bli ordentligt felaktig efter en sådan test.
Jag kände också att antingen meggar man en del av installationen som ännu inte satts i bruk, innan man ansluter till elcentralen. Eller inte alls. Om man är orolig att skjuta nåt. Om jag meggar och nåt är fel så jag skjuter in 1000V i bergvärmepumpen eller spisen som är fast anslutna så blir det ju trist...
 
  • Gilla
JellyBelly
  • Laddar…
Man kan sätta in lite enkla Shelly-puckar som skydd tex den med reläutgång. De tål utan vidare en meggning och mätresultatet tydligt och lågt. :)

Som sagt jag skulle gärna få in lite verkliga fall och beskrivningar där man lyckats ta sönder något vid dessa mätningar. Att koppla ihop före test är vettigt lika mycket för att få chans till korrekta värden som dämpning av den nervösa rädslan att något går sönder.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Lånar tråden då den tangerar ett "bekymmer" en släkting har. En elfirma drog ny el i ett utbyggt sovrum. Några brytare, nåra uttag. Faktura betalades. Inga andra papper.

Kommunen efterfrågar på bygganmälan/kontrolpllanen ett "intyg för elinstallation". Detta togs upp enligt utsago redan innan firman började jobba "och så vill jag ha ett intyg till kontrollplanen. Svaret var "jaja".

Man har ringt och mailat, fått korta svar "ska fixa nåt, hör av mej". Nu har släktingen tröttnat.

Har detta intyg något att göra med vad som diskuteras i denna tråd, dvs någon sorts funktionskontroll/isolationsmätning. Går detta att beställa av någon annan elfirma? Vad ska man i så fall köpa och hur lång tid kan det tänkas ta?

Rummet är inkopplat (via dosa vägg i vägg med vardagsrummet), allting fungerar och jag har varit där och tittat lite och tycker att allting ser snyggt kopplat ut, rätt sorts kabel, rätt längd på avskalade ledare och så vidare. Ser inte ut som slarvpellar/pajasar har varit framme. Snålt med färger för tändtråd, man har märkt upp med nummer istälelt, men det ska vara ok har jag läst mig till.

/
 
GK100 GK100 skrev:
Man kan sätta in lite enkla Shelly-puckar som skydd tex den med reläutgång. De tål utan vidare en meggning och mätresultatet tydligt och lågt. :)

Som sagt jag skulle gärna få in lite verkliga fall och beskrivningar där man lyckats ta sönder något vid dessa mätningar. Att koppla ihop före test är vettigt lika mycket för att få chans till korrekta värden som dämpning av den nervösa rädslan att något går sönder.
Jag har faktiskt lyckats, på 80 talet. Och inte i en elinstallation. Vi verifierade en konstruktion i labbet. Kravet var att tåla 4750V AC i en minut. Vi hade ett agregat som även kunde användas för åsktest. Så det kunde trycka ut rätt hög energi.

På 9e försöket av specade 10 blev det en jäkla smäll. Utrustningen vi skulle testa klarade sig, men en ansluten dator (som styrde testobjektet) blev totalt skrot.

Testet gällde från signalingång mot jord. Ingången var galvaniskt isolerad från resten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Lånar tråden då den tangerar ett "bekymmer" en släkting har. En elfirma drog ny el i ett utbyggt sovrum. Några brytare, nåra uttag. Faktura betalades. Inga andra papper.

Kommunen efterfrågar på bygganmälan/kontrolpllanen ett "intyg för elinstallation". Detta togs upp enligt utsago redan innan firman började jobba "och så vill jag ha ett intyg till kontrollplanen. Svaret var "jaja".

Man har ringt och mailat, fått korta svar "ska fixa nåt, hör av mej". Nu har släktingen tröttnat.

Har detta intyg något att göra med vad som diskuteras i denna tråd, dvs någon sorts funktionskontroll/isolationsmätning. Går detta att beställa av någon annan elfirma? Vad ska man i så fall köpa och hur lång tid kan det tänkas ta?

Rummet är inkopplat (via dosa vägg i vägg med vardagsrummet), allting fungerar och jag har varit där och tittat lite och tycker att allting ser snyggt kopplat ut, rätt sorts kabel, rätt längd på avskalade ledare och så vidare. Ser inte ut som slarvpellar/pajasar har varit framme. Snålt med färger för tändtråd, man har märkt upp med nummer istälelt, men det ska vara ok har jag läst mig till.

/
Nej, detta intyg har ingen bäring på vad vi pratar om här.
Det intyg du nämner pratade vi nyligen om här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tillfaellig-el-i-garaget-byggcentral.474902
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har faktiskt lyckats, på 80 talet. Och inte i en elinstallation. Vi verifierade en konstruktion i labbet. Kravet var att tåla 4750V AC i en minut. Vi hade ett agregat som även kunde användas för åsktest. Så det kunde trycka ut rätt hög energi.

På 9e försöket av specade 10 blev det en jäkla smäll. Utrustningen vi skulle testa klarade sig, men en ansluten dator (som styrde testobjektet) blev totalt skrot.
felaktiga sätt och handhavanden
Testet gällde från signalingång mot jord. Ingången var galvaniskt isolerad från resten.
Ja det är ju någon form av exempel men knappast på isolationstest av installationer och med avsedda instrument. Det är exempel på de senare och där tex att man inte utfört hopkoppling L-N osv lett till problem jag vill få lite beskrivningar på. Lite lätt överdrivet skulle jag nästan påstå att de inte finns utan andra fel i handhavande och metodik.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.