Jag ska borra upp en hylla i en vägg, med totalt sex borrhål och skulle gärna få lite råd kring elen.. Se bild med borrhål markerade i grönt/rött. I mitten av väggen finns strömbrytare/eluttag, och på andra sidan väggen finns det eluttag/strömbrytare på samma höjd, men förskjutna i sidled (se lila kryss).

Är lite rädd att det går eldragningar mellan eluttagen på vardera sida väggen, och att borrhålet markerat med rött därför är lite riskabelt.

Hur bör jag tänka här? Vågar man försöka borra ett hål där? Skulle kunna ta en kortare skruv just där men något behövs iallafall. På grund av hyllans konstruktion kan jag tyvärr inte förskjuta borrhålet i vertikalled. Det är en 16 cm tjock betongvägg, och huset är byggt på 60-talet.

• Ett rum med vit vägg, tejpmarkeringar, fönsterkarm på golvet, sidobord med leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad består väggen av?

• Ledsen
AG A
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du skruvar bort vägguttaget så kan du se i vilka riktningar det går ut rör från dosorna. Går det rör åt höger från dosan är oron befogad.

• Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Vad består väggen av?
Står ju i sista raden!

K
Jag blir lite orolig när man ska borra upp en hylla.

• Gilla
  • Haha
BertilSv och 1 till
  • Laddar…
När det är betongväggar går rören nästan alltid i lod för det är stor risk att rören lossnar eller förstörs, om man drar dom i våg, när man senare fyller väggformen med betong.

• Gilla
Jonas1130 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du skruvar bort vägguttaget så kan du se i vilka riktningar det går ut rör från dosorna. Går det rör åt höger från dosan är oron befogad.
tack för tipset! Skruvade bort och kollade. Ser ut som att det endast går rör lodrätt upp, men lite svårt att se på högersidan. Nån som är mer van kring hur det brukar se ut kanske har lättare att avgöra?

• Oavslutad eluttaginstallation i vägg, med synliga ledningar och skruvanslutningar, utan lock.
    Skapa konto
  • Öppen eluttag, kablar exponerade, skruv synlig, väggplatta tar bort, säkerhetsrisk, underhåll behövs.
    Skapa konto
  • En närbild av en omonterad elektrisk uttagskontakt med synliga ledningar och anslutningar, omgiven av vit vägg.
    Skapa konto
Rören går med 99.99% säkerhet i lod i väggarna, Har du "lättväggar" så kan rören även gå i våg eller diagonalt.

• Gilla
BertilSv
  • Laddar…
Eftersom det bara är en fastråd och en nolltråd till själva uttaget och att det bara går två trådar uppåt så är det helt osannolikt att det skulle gå någon tråd åt höger.

• Gilla
BertilSv
  • Laddar…
B BertilSv skrev:
tack för tipset! Skruvade bort och kollade. Ser ut som att det endast går rör lodrätt upp, men lite svårt att se på högersidan. Nån som är mer van kring hur det brukar se ut kanske har lättare att avgöra?
Det ser väldigt mycket ut som att det bara går rör uppåt. Det går att lossa resten av uttaget också om du vill bli ännu mer säker. Men som @Demmpa säger. Man ser bara två trådar på skruvarna. Och två trådar går uppåt.

• Gilla
BertilSv
  • Laddar…
Jag borrade hålen nu, och mycket riktigt gick det ingen el där (hehe). Tack för hjälpen alla!

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.