Köpte en spänningsomvandlare på Jula för något år sedan. I veckan när jag kopplade in den small det till och sedan fungerade den inte. Bränd säkring tänker man då.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...r/transformatorer/spanningsomvandlare-604149/
Om det nu är säkringen. Menar de att man ska löda bort den och sätta dit en ny. Hade det inte varit lite smidigare med en säkringshållare med utbytbar säkring.
Inga stora pengar men ändå irriterande att det byggar på att man inte ska orka byta och köpa ny.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...r/transformatorer/spanningsomvandlare-604149/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu är säkringen. Menar de att man ska löda bort den och sätta dit en ny. Hade det inte varit lite smidigare med en säkringshållare med utbytbar säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga stora pengar men ändå irriterande att det byggar på att man inte ska orka byta och köpa ny.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om den säkringen går sönder så är det högst troligt orsakat av fel på primärsidan. Det är vanligt med kortslutning i dessa switchade nätdelar. Det ser bränt ut kring likriktardioderna i nederkant på kortet. Har du tur så är det dessa som är kortslutna. Annars är det kanske de två kraftkretsarna med kylfläns på höger sida. Även om du lagar dessa kan det finnas fel i småelektroniken, t.ex återkopplingen som gör att switchen antingen inte startar eller inte reglerar, med kortis som följd, som att driva en elmotor som sitter fast.
Genom lite mätningar kan du få mer visshet. Börja med att mäta hur långt matningen når på AC-sidan, via dioderna till DC-sidan. Är säkringen trasig kommer du som sagt inte långt. Diodmät i så fall likriktardioderna och kraftkretsarna.
Du kommer troligen att landa i att köpa en ny.
Genom lite mätningar kan du få mer visshet. Börja med att mäta hur långt matningen når på AC-sidan, via dioderna till DC-sidan. Är säkringen trasig kommer du som sagt inte långt. Diodmät i så fall likriktardioderna och kraftkretsarna.
Du kommer troligen att landa i att köpa en ny.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det ser ut att vara den röda rektangulära komponenten till höger om den vita strömkontakten.
Klicka här för att svara
