3 114 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Bygga egen taklampa, hur många volt för 20lampor (seire/parallelt)
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Första frågan är om det ska vara LED lampor eller vanliga gammaldags glödlampor.
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta var egentligen bara en uträkning jag behövde göra för att klar göra frågetecken som dök upp när jag satt och allmänt funderade kring detta.
Men om jag ska göra en taklampa med 20 lampor så blir det LED. Funderar på att göra detta nu faktiskt.
Tack.
MM du tänker på att varje LED lampa är på 3V och man då istället kopplar in ett motstånd i serie med detta för att inte bränna sönder dioden?L Leif i Skåne skrev:
Nej. Motståndet är en (mycket) basal form av strömbegränsare eftersom den diod i stort sett saknar internt motstånd. Därmed leder den ungefär som en kortslutning om man inte begränsar strömmen genom den och brinner då upp.
LED-lampor kan innehålla lite olika varianter av drivelektronik. Poängen här var att du inte kan förvänta dig att 12 V ledlampor beter sig som en rent resistiv last på samma sätt som traditionella glödlampor.
LED-lampor kan innehålla lite olika varianter av drivelektronik. Poängen här var att du inte kan förvänta dig att 12 V ledlampor beter sig som en rent resistiv last på samma sätt som traditionella glödlampor.
Strömmen blir densamma!T tim Berg1 skrev:
Lägg ner projektet !
Klicka här för att svara