Det enda du missar med exemplet med 2 lampor parallellt/seriellt är att varje enskild lampa är 10W (om dom tillsammans ska dra 20W).

Första frågan är om det ska vara LED lampor eller vanliga gammaldags glödlampor.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det enda du missar med exemplet med 2 lampor parallellt/seriellt är att varje enskild lampa är 10W (om dom tillsammans ska dra 20W).
Nej, varje enskild lampa drar 20watt. :) Men tack!

T Thomas_Blekinge skrev:
Första frågan är om det ska vara LED lampor eller vanliga gammaldags glödlampor.

Detta var egentligen bara en uträkning jag behövde göra för att klar göra frågetecken som dök upp när jag satt och allmänt funderade kring detta.
Men om jag ska göra en taklampa med 20 lampor så blir det LED. Funderar på att göra detta nu faktiskt.

Tack.

L Leif i Skåne skrev:
Tänk på en Julgranslinga den är normalt på 16 lampor. GlödlamporTopplampa julgransbelysning 15/16-ljus E10 3W 14V
Numera är det oftast LED lampor och det är lite annorlunda med ett motstånd i serie med lysdioder där varje diod ”plockar bort” 3V och motståndet 10-12V totalt 13-15V
MM du tänker på att varje LED lampa är på 3V och man då istället kopplar in ett motstånd i serie med detta för att inte bränna sönder dioden?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Nej. Motståndet är en (mycket) basal form av strömbegränsare eftersom den diod i stort sett saknar internt motstånd. Därmed leder den ungefär som en kortslutning om man inte begränsar strömmen genom den och brinner då upp.

LED-lampor kan innehålla lite olika varianter av drivelektronik. Poängen här var att du inte kan förvänta dig att 12 V ledlampor beter sig som en rent resistiv last på samma sätt som traditionella glödlampor.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
T tim Berg1 skrev:
Förstår ingenting just nu.

Min fråga lyder:

20 lampor, 1.6 watt vardera i ett 230V hem.
1. Hur räknar jag ut hur mycket ström dessa lampor drar i en series kopplad krets samt parallel kopplad krets?
2. Hur många volt ska dessa lampor vara på om det är kopplad i en seriekrets eller parallel?
Strömmen blir densamma!
Lägg ner projektet !

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Strömmen blir densamma!
Lägg ner projektet !
Det har han säkert gjort, då det var ett halvår sen han funderade över detta.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.