3 571 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Eon höjer men sen sänker tillfälligt nät priset?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
Det står tydligt i artikeln jag refererade till att det är elnätsjätten det handlar om, alltså nätavgifterna.M Martin Lundmark skrev:Hej cpalm
Du verkar mena den dialogen jag hade med Dilato i #5 där han skrev att;
”Oavsett reglerna så är avgifterna högre än de behöver vara”.
Jag påpekade där att Elkoncernen EON och elnätsbolaget EON har olika kassor som inte får blandas.
Och frågade sedan ”Skall jag förstå det så, att du uppmanar elnätsbolaget EON, att bryta mot de regler som gäller?”
Eftersom han ännu inte har svarat på den frågan, så jag vet ännu inte vad han menade.
Jag är väl medveten om att dom måste hålla isär verksamheterna, dom är ju helt separata bolag.
Om det är hela koncernen som avses vet jag inte men oavsett om det är det eller inte så är nätavgifterna väldigt höga hos Eon helt utan koppling till verkligheten.
"Övervinster" går ju lätt att trolla bort.
Det egna nätet kan såklart bara servas av personal på systerföretaget, som råkar fakturera 14500 kr/h för att svara i telefon, dricka kaffe och eventuellt arbeta med själva nätet. Nu går nätföretaget med noll vinst eller till och med med förlust.
Det egna nätet kan såklart bara servas av personal på systerföretaget, som råkar fakturera 14500 kr/h för att svara i telefon, dricka kaffe och eventuellt arbeta med själva nätet. Nu går nätföretaget med noll vinst eller till och med med förlust.
Jag har ett svagt minne av att tillsynsmyndigheten ville sätta tak på avgifterna för dom bedömdes som oskäligt höga men då gick nätbolagen till tinget och fick rätt, så myndigheten har ju inga egentliga muskler.
Det finns ett tak för avgiften.
Och det taket är ??D Daniel 109 skrev:
Ei säger:
En anledning till varför elnätsföretag har möjlighet att höja sina avgifter är att Ei under 2015 förlorade i högsta rättsinsats mot ungefär 100 elnätsföretag som överklagat våra beslut om hur mycket de fick ta ut av sina kunder under intäktsperioden 2012–2015. Elnätsföretagen fick under denna period ta ut 36 miljarder mer än vad Ei tillåtit. Det samma gällde perioden 2016–2019 då elnätsföretaget fick ta ut åtta miljarder mer. Du kan läsa om regleringen för 2020-2023 i inlägget: Kommer min elnätsfaktura sänkas från och med 2020?.
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/hog-elnatsavgift/
Nu blev det väl lite feltänk 🤒C cpalm skrev:
Tänk om Ica kunderna fick sälja egenproducerade varor tex sälja grönsaker i ICAs lokaler.
Mikroproducenterna får miljöbonus för lokal produktion.
De får transportnyttaersättning att det minskar transporterna (flyg, lastbilar från Europa etc)
De nya varorna behöver dock mer butiksyta så vissa butiker behöver bygga ut.
Vissa butiker får problem med inköpen eftersom kundernas leveranser inte kan planeras så bra samtidigt som butiken är skyldig att ta emot allt som kunden vill sälja.
Butiken tvingas betala mikroproducenterna med samma pris som sitt försäljningspris.
😳
Sen höjer väl vissa nätbolag priserna bara de pratar om nätutbyggnaden, inte för att de faktiskt byggt ut nätet.
Nja, tänkte mest på Fortums eviga förklaringar att de måste höja priset för att Stockholm växer (= de får fler kunder), men det är inget fel på ditt exempel heller, annat än att ICA-analogin blir lite krystad.blackarrow skrev:
Men poängen är densamma. För elnätbolagen är det kostnaderna som driver lönsamheten. Ju större kostnader desto bättre lönsamhet i kronor och ören, i princip (det räcker förvisso dock inte att de pratar om kostnader).
Därför knorrar inte nätbolagen när nya butiker behöver etableras i nya områden eller butikerna måste byggas ut för att kunderna skall få sälja sina varor.
Du nämnde Ica. Kunde inte låta bli att spinna vidare. 😀C cpalm skrev:Nja, tänkte mest på Fortums eviga förklaringar att de måste höja priset för att Stockholm växer (= de får fler kunder), men det är inget fel på ditt exempel heller, annat än att ICA-analogin blir lite krystad.
Men poängen är densamma. För elnätbolagen är det kostnaderna som driver lönsamheten. Ju större kostnader desto bättre lönsamhet i kronor och ören, i princip (det räcker förvisso dock inte att de pratar om kostnader).
Därför knorrar inte nätbolagen när nya butiker behöver etableras i nya områden eller butikerna måste byggas ut för att kunderna skall få sälja sina varor.
Med ”pratar om kostnader” syftade jag på bolag som höjer för kostnader de ännu inte har tagit.
Företagsekonomi är komplicerat, liksom skattesystemet.
Det är ju ”besvärligt” för vissa elnätsföretag som har gamla avskrivna anläggningar som har lång teknisk livslängd kvar.
Det borde ju rent av kunna sänka sina avgifter då kostnaderna sjunker. 😇
Då blir ägandeformen och syftet med verksamheten avgörande.
Hej blackarrowblackarrow skrev:
De som nog är ””besvärligt” för vissa elnätsföretag” idag, är de accelererande förtida behoven av ombyggnad av elnät som fungerat bra, och som ofta haft en långsamt minskande elenergiöverföring genom elanvändarnas elenergibesparingar.
De förtida behoven av ombyggnad av elnäten kommer av intresset att bygga (stora) solcellsanläggningar som vänder effektriktningen i elnät byggda för en effektriktning. Detta är speciellt tydligt i elnät där många samtidigt önskar att ansluta solcellsanläggningar (mängdlära)
Energimarknadsinspektionens konsumentforum speglar en liten del av den problematik som uppstått i en del av dessa elnätsbolag som, samtidigt som det råder brist på utbildade och erfarna elkraftingenjörer, överhoppas med förfrågningsrom anslutning av solcellsanläggningar
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/
Det innebär en mycket stor kostnad att bygga om elnät, och elnätsbolagen kommer rimligen att behöva öka utdebiteringen för de kostnader som nu ”plöjs ned” i att förstärka elnäten.
Redigerat:
Har man avskrivna anläggningar så byter man ut dem oavsett om det behövs eller inte. Annars kan man inte debitera för dem.blackarrow skrev:
Du nämnde Ica. Kunde inte låta bli att spinna vidare. 😀
Med ”pratar om kostnader” syftade jag på bolag som höjer för kostnader de ännu inte har tagit.
Företagsekonomi är komplicerat, liksom skattesystemet.
Det är ju ”besvärligt” för vissa elnätsföretag som har gamla avskrivna anläggningar som har lång teknisk livslängd kvar.
Det borde ju rent av kunna sänka sina avgifter då kostnaderna sjunker. 😇
Då blir ägandeformen och syftet med verksamheten avgörande.
Avskaffa det privata monopolet.
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej blackarrow
De som nog är ””besvärligt” för vissa elnätsföretag” idag, är de accelererande förtida behoven av ombyggnad av elnät som fungerat bra, och som ofta haft en långsamt minskande elenergiöverföring genom elanvändarnas elenergibesparingar.
De förtida behoven av ombyggnad av elnäten kommer av intresset att bygga (stora) solcellsanläggningar som vänder effektriktningen i elnät byggda för en effektriktning. Detta är speciellt tydligt i elnät där många samtidigt önskar att ansluta solcellsanläggningar (mängdlära)
Energimarknadsinspektionens konsumentforum speglar en liten del av den problematik som uppstått i en del av dessa elnätsbolag som, samtidigt som det råder brist på utbildade och erfarna elkraftingenjörer, överhoppas med förfrågningsrom anslutning av solcellsanläggningar
[länk]
Det innebär en mycket stor kostnad att bygga om elnät, och elnätsbolagen kommer rimligen att behöva öka utdebiteringen för de kostnader som nu ”plöjs ned” i att förstärka elnäten.
Lustigt…Jag pratade med en välutbildad lektor(?) på en högskola om Elkvalite, spänningsfall / spänningsstegring, när ” nätlasten” tex växlar mellan att många laddar elbil och när solelsproduktionen är hög. Hur påverkar det dimensionering, kostnader mm. Inget problem, sade han. Lustig inställning när jobbar med utbildning av elkraftsingenjörer. Det finns till och med exjobb gjorda inom området på uppdrag av ”näringslivet”.
I min kristallkula ser jag ytterligare två problem.
Elbilsladdning mm som styrs hårt av smarta lösningar baserat på elpris. Oväntade elbörspriser påverkar förbrukningen så att SvK och lolalnätsägarna får problem med intradag elhandeln.
Prognosen som låg till grund för buden som satte priset kommer att ändra det faktiska förbrukningsmönstret.
När Hybrit mfl kommer igång och elektrolysörerna kopplas in på stamnätet kommer ett fåtal företag sätta elpriset på elbörsen efter eget gottfinnande.
Det minskar iofs inte behovet av att vi husägare behöver styra vår förbrukning till billiga timmar. Det blir bara väldigt svårt att hitta billiga timmar.
8,8 at kkv av Forsmark 3’s storlek skulle lösa problemet med elproduktionen år 2030 om produktionsmålen nås.
Nu har man ju tänkt använda vindkraft så man bör räkna om det i vindsnurror och inte prata kärnkraft.
Hej blackarrowblackarrow skrev:
Lustigt…Jag pratade med en välutbildad lektor(?) på en högskola om Elkvalite, spänningsfall / spänningsstegring, när ” nätlasten” tex växlar mellan att många laddar elbil och när solelsproduktionen är hög. Hur påverkar det dimensionering, kostnader mm. Inget problem, sade han. Lustig inställning när jobbar med utbildning av elkraftsingenjörer. Det finns till och med exjobb gjorda inom området på uppdrag av ”näringslivet”.
Då får jag gratulera dig att du hittat någon som bekräftar din uppfattning.
Man brukar kunna hitta skilda meningar, även i forskarvärlden, om man bara söker.
När jag för drygt 20 år sedan ringde bl.a. till Nibe, Ivt och Thermia och efterfrågade; varför jag inte på marknaden kunde hitta en varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behövde någon elspets, för att klara leverera husets hela värmebehov även vid drygt 30 minusgrader. Då fick jag bl.a. svaret att man var oense om det var någon vits att installera en sådan.
De berättade att, om jag ansåg att det var till någon hjälp, så kunde jag då välja mellan att lyssna till två professorer i ämnet som hade helt olika uppfattningar. Den ena var övertygad om att en varvtalsstyrd bergvärmepump var en bra lösning, den andre avrådde att satsa på en varvtalsstyrd bergvärmepump.
När ett av värmepumpföretagen ”äntligen” kom med den lösning jag efterfrågade, så kunde jag göra slag i saken och installerade 2007 den pump jag haft sedan dess, och som första året minskade husets elbehov från 42 600 kWh (medelvärde 10 år) till ca 16 300 kWh.
Vid drygt 30 minusgrader räcker ca 5,5 kW att hålla värmen i huset. Jag kunde minska huvudsäkringarna från 25 A och till 16 A och rimligen klarar jag även av framtida effektavgifter och elbilsladdning på ett bra sätt. Jag är naturligtvis helt nöjd med min lösning.
Behöver du ett examensarbete i ämnet solcellsinstallationer, så kan du läsa ett som nyligen (2023-05-17) publicerades vid högskolan i Halmstad; ”Solcellers påverkan på lokalnätets spänningsnivåer Undersökning av ett område i E.ON Halmstads lokalnät”.
Där studerades bl.a. de utmaningar för elnäten som den ökande installationen av solceller i elnät byggda för en effektriktning innebär, och som jag påpekat.
http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1763251/FULLTEXT02.pdf
Det är inte definitivt inte enkelt att navigera rätt, men knappast ”lustigt” (och dessutom kostsamt) att satsa fel.😊
Redigerat:
Klicka här för att svara