Hej
I min lägenhet från 2016 är det förberett för tvättmaskin bredvid handfat.
Det finns ett eluttag vid handfatet med 2 "stickkontakter".
Sedan finns ett uttag högre upp på väggen, se bild, ovanför tvättmaskin med 1 stickkontakt. Båda uttagen hör till säkringen som heter tvättmaskin i elskåpet.
Vilket uttag ska man egentligen ha tvättmaskinens stickkontakt i?
Finns det någon fara med att använda ett som är nära ett handfat?
Kan man skydda det från stänk i så fall?
Och hur är det egentligen med höjden från golvet, vissa säger att tvättmaskinens eluttag måste vara 1, 7 meter ovanför golvet?
Måste fråga för jag som lekman tycker det är märkligt att det sitter så nära handfat där det kan skvätta. Det känns ju mera logiskt att man ska använda uttaget högre upp på väggen?
Nu blev det mycket frågor men hoppas det inte blev rörigt.
mvh Monica
I min lägenhet från 2016 är det förberett för tvättmaskin bredvid handfat.
Det finns ett eluttag vid handfatet med 2 "stickkontakter".
Sedan finns ett uttag högre upp på väggen, se bild, ovanför tvättmaskin med 1 stickkontakt. Båda uttagen hör till säkringen som heter tvättmaskin i elskåpet.
Vilket uttag ska man egentligen ha tvättmaskinens stickkontakt i?
Finns det någon fara med att använda ett som är nära ett handfat?
Kan man skydda det från stänk i så fall?
Och hur är det egentligen med höjden från golvet, vissa säger att tvättmaskinens eluttag måste vara 1, 7 meter ovanför golvet?
Måste fråga för jag som lekman tycker det är märkligt att det sitter så nära handfat där det kan skvätta. Det känns ju mera logiskt att man ska använda uttaget högre upp på väggen?
Nu blev det mycket frågor men hoppas det inte blev rörigt.
mvh Monica
Det har jag svårt att tro på. Var kan man läsa att det är krav på ett uttag bredvid spegel och 1,4 m över golv?A avh67f skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Nu har jag inte lusläst nya elinstallationsreglerna men i dom förra kommer jag inte på att jag sett några specade höjder för uttag i badrum förutom avstånd i områdesindelningen. I elinstallationreglerna förekommer höjder mm vid hänsyn till yttreförhålllande och tex placering av ej petskyddade uttag för att minska risken för barnolycksfall eller vid hinder och placering utomräckhåll. Alltså för att uppnå betryggande elsäkerhet. Där kvalificerar inte ett uttag vid en badrumsspegel eller badrumsskåp.
Det du refererar till tror jag är en svenskstandard SS 437 01 02 som är rekommendationer för placering av strömställare, eluttag och anslutningar i bland annat bostäder.
Det du refererar till tror jag är en svenskstandard SS 437 01 02 som är rekommendationer för placering av strömställare, eluttag och anslutningar i bland annat bostäder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Krav eller inte så är det en standard som bör följas. Uttaget bredvid handfatet verkar sitta på standardhöjd. Men uttaget till TM gör det inte. Nåja.
1.7 meter gäller uttag utan petskydd. Det har inte du. Jag ser ingen orsak till den höga placeringen, om man nu inte tänkt sig ett torkskåp där.L lennyherman skrev:
Det får skvätta, men du får inte spruta vatten mot uttaget. Normalt kan placeringen betraktas som torr och du ska inte behöva skydda det mot vatten. Men det är din användning som styr.L lennyherman skrev:
Jag ser inte att det spelar någon större roll. En stickpropp som ständigt sitter i kan dock göra uttaget lite mer känsligt för fukt som vandrar inL lennyherman skrev:
Helt riktigt. Fel av mig som skrev installationsreglerna. Har dessa mått och regler i flera olika källor på jobbet, montörshandboken, handbok 436 och elboken elko mfl men dom verkar baseras på SS 437 01 02 elinstallationer för lågspänning som du säger.Panor82 skrev:
Nu har jag inte lusläst nya elinstallationsreglerna men i dom förra kommer jag inte på att jag sett några specade höjder för uttag i badrum förutom avstånd i områdesindelningen. I elinstallationreglerna förekommer höjder mm vid hänsyn till yttreförhålllande och tex placering av ej petskyddade uttag för att minska risken för barnolycksfall eller vid hinder och placering utomräckhåll. Alltså för att uppnå betryggande elsäkerhet. Där kvalificerar inte ett uttag vid en badrumsspegel eller badrumsskåp.
Där står förövrigt en exempelhöjd på +1400 för kopplingspunkt för fristående tvättmaskin. Och eluttag för flyttbara elapparater samma höjd vid spegel vilket redan fanns på bilden i denna tråd.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Inget fel som jag ser det reagerade bara på att du refererade till elinstallationsreglerna. För övrigt så verkar du tillföra mycket matnyttigt (mer än mig) till detta forum så det var inte menat som kritik mer än att hänvisningen var fel. Du verkar ha bra koll på elinstallationsarbeten över lag och hjälper till på forumet fortsätt med det! En glad midsommar till dig och alla andra!😎A avh67f skrev:Helt riktigt. Fel av mig som skrev installationsreglerna. Har dessa mått och regler i flera olika källor på jobbet, montörshandboken, handbok 436 och elboken elko mfl men dom verkar baseras på SS 437 01 02 elinstallationer för lågspänning som du säger.
Där står förövrigt en exempelhöjd på +1400 för kopplingspunkt för fristående tvättmaskin. Och eluttag för flyttbara elapparater samma höjd vid spegel vilket redan fanns på bilden i denna tråd.
Klicka här för att svara