Jag tänkte dra en kabel till husvagnen som står på andra sidan tomten. Jag har 20-30 m tvärs över gräsmattan och för att slippa rulla upp och rulla ut vid gräsklippning tänkte jag gräva ner en lite mer permanent. Jag har tänkt att lägga ner ett kabelskyddsrör och dr4a kabeln i om man någon gång behöver ändra på något.

1. Gräva ett dike med typ slungspade
2. Lägga ner markskyddsrör
3. Dra kabel i röret.

Är det någon som har erfarenhet av liknande och har några tips för att det ska bli så lätt som möjligt.

Gul fiberkabel med svart kontakt mot vit bakgrund. Optisk teknologi, dataöverföring, kommunikationsinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Markslangen ska väl ner på ca 40 cm djup. Slungspade är väl smala spadar och bara ca 15 cm breda. Rasar inte jordkanterna ner i diket om det är ca 40 cm djupt dike?

Dra kabeln i röret, innan det läggs ner. Det är väldigt mycket enklare. Samt använd rätt typ av rör och kabel. Samt lägg ett märkband i gröften, ovanför röret/kabeln.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Dra kabeln i röret, innan det läggs ner. Det är väldigt mycket enklare. Samt använd rätt typ av rör och kabel. Samt lägg ett märkband i gröften, ovanför röret/kabeln.
Och rätt typ av kabel är ngt. i stil med N1XV, eller annan kabel avsedd för nedgrävning.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och rätt typ av kabel är ngt. i stil med N1XV, eller annan kabel avsedd för nedgrävning.
Och rätt rör är ett som inte är räfflat på insidan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.