E elmont skrev:
773, klarar man inte att koppla fk med dom så kanske man ska fundera lite över om man över huvud taget ska koppla. Att 773 (eller tex Helacon plus) skulle vara olämplig för FK/FQ är bara struntprat från någon som bara gissar. Hos proffsen är typ 773, Heacon plus det man använder i första hand.
Så vitt jag vet var det proffs som kopplat där det brann Wago 773. Dock verkar problemet löst då det varit tyst om fler bränder så det är möjligt att de åtgärdat produkten.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Ja, jag skrev inte otillåtna, men det är lätt att det blir fel så t.om. Wago VD menar att de är sämre.
[länk]
Wago 773 funkar utmärkt med FK, svårt att misslyckas faktiskt.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det skulle väl isf vara att någon/några av de 7 kardelerna viker sig och inte går hela vägen in med risk för efterföljande varmgång

Du får ta upp det med Urban Wase och kolla vad han menar.
https://www.wago.com/se/kontakter

Skulle faktiskt vara intressant med ett förtydligande.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Du får ta upp det med Urban Wase och kolla vad han menar.
[länk]

Skulle faktiskt vara intressant med ett förtydligande.
Nu citerar du nog fel person för jag har inga problem med detta.

F Fredrik K80 skrev:
Det skulle väl isf vara att någon/några av de 7 kardelerna viker sig och inte går hela vägen in med risk för efterföljande varmgång
Låter som felaktigt handhavande, vilket kan hända med det mesta om man är ovan.

Låter som felaktigt handhavande, vilket kan hända med det mesta om man är ovan.
Jo absolut , men risken är väl klart högre om FK/FQ ansluts i 773/2773 jämfört med 221.
Vid Ek/Eq finns ju inte detta problemet

F Fredrik K80 skrev:
Jo absolut , men risken är väl klart högre om FK/FQ ansluts i 773/2773 jämfört med 221.
Vid Ek/Eq finns ju inte detta problemet
Om man är slarvig så ja, men då har man nog valt fel yrke.

Om man är slarvig så ja, men då har man nog valt fel yrke.
Även om man är noggrann så kan det vara svårt. Du ser ju inte om alla kardeler nått botten

Hos Wagon är "baksidan" av transparent plast så där ser man OM trådarna bottnar, samt det är ungefär 4 mm marginal för felskalning.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hos Wagon är "baksidan" av transparent plast så där ser man OM trådarna bottnar, samt det är ungefär 4 mm marginal för felskalning.
Lite OT.
Hade en lärling "Hur långt ska man skala ??"
Det står på plinten, här tex 11 mm, sa jag och visade sidan på en Wago.
Jaha, men hur vet man det ??
Nja sa jag, man lär sig. Tog en kabel, skalade den, Här är 11 mm.
Han tog upp tumstocken och mätte "Jag jäklar, det är 11 mm"
Ja, jag sa ju det :rolleyes:
Bara ren skär tur att det inte var 10 eller 12 mm ;)

• Haha
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom som hyllar skruvförbanden är endera bakåtsträvare (allt var bättre förr) eller dom som inte har egen erfarenhet men har hört att xxxxxx av någon som har monterat i alla fall 25 uttag. ;)
Snabbkoppling är det bästa om det är bra kvalitet på apparaterna (Elko, Scneider med mera) på skolan använder vi bara Elko med skruvanslutning. De håller bäst med tanke på hurmånga gånger de monteras och tas ned.
Det som slits är skruvspåren eftersom att eleverna i början använder helt fel mejslar 😎

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.