5 259 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Styra ett vägguttag efter timpriset på el?
Jag har sökt men utan att hitta rätt, om någon känner till en tråd som svarar på min fråga så länka gärna.
Jag har en poolvärmepump, 1-fas, inkopplad i ett vägguttag på utsidan av vårt hus. Jag skulle vilja kunna styra det vägguttaget så att poolvärmepumpen endast körs när pris per kWh är under en viss punkt. Som elleverantör har jag Tibber, med timdebitering för elen. Är det någon som känner till någon lösning för detta?
Jag har en poolvärmepump, 1-fas, inkopplad i ett vägguttag på utsidan av vårt hus. Jag skulle vilja kunna styra det vägguttaget så att poolvärmepumpen endast körs när pris per kWh är under en viss punkt. Som elleverantör har jag Tibber, med timdebitering för elen. Är det någon som känner till någon lösning för detta?
Det går ju att få in i hemautomatiseringssystem.
Här diskuteras ett script som körs direkt i en Shelly gen2
https://www.byggahus.se/forum/threads/shelly.333556/post-5189198
https://www.byggahus.se/forum/threads/shelly.333556/post-5189198
Jag rekommenderar dig att hitta en annan lösning än att bara bryta strömmen direkt som du tänkt. Värmepumpar och liknande gillar inte när strömmen bryts på det sättet så risken är att den går sönder i förtid om det görs frekvent. Då är det bättre att se om det inte går att göra det lite snällare via en styringång eller så som de flesta brukar ha för just såna här tillämpningar.
Tack, bra synpunkt, det kanske likväl är smartare att försöka styra det jämnare över dygnet. Problemet just nu - jämfört med för några år sedan - är att elpriset fluktuerar mycket över dygnet. Förut kunde man köra saker på nätterna och veta om att elpriset då var lågt, men så är det inte just nu (i Skåne i alla fall) vilket gör att det rent ekonomiskt skulle vara bäst att kunna styra allt timme för timme. Men, som du säger, inte så snällt mot just en värmepump.J Jensa86 skrev:Jag rekommenderar dig att hitta en annan lösning än att bara bryta strömmen direkt som du tänkt. Värmepumpar och liknande gillar inte när strömmen bryts på det sättet så risken är att den går sönder i förtid om det görs frekvent. Då är det bättre att se om det inte går att göra det lite snällare via en styringång eller så som de flesta brukar ha för just såna här tillämpningar.
Klicka här för att svara