1 933 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Glödande fönsterlampor.....
Sida 1 av 2
Jag har två fönsterlampor med ganska futtiga lampor c:a 1.2 w styck. De styrs från vanlig kronbrytare som även styr en ytterlampa som jag nyss skruvade in en Philips Hue i. Så tändtrådar från samma brytare och de har gemensam nolla från en takdosa.
När jag tänder Hue lampan så får jag ett svagt glödande i båda fönsterlamporna, varför?
Jag har kollat dragningen rent "okulärt" och allt verkar vara som det skall, jac bytte även kronbrytaren bara för att den gamla var ful.
Där har ni "allt" som är gjort.
Är det den låga lasten på lamporna som gör detta eller vad? Har ni några ideer?
När jag tänder Hue lampan så får jag ett svagt glödande i båda fönsterlamporna, varför?
Jag har kollat dragningen rent "okulärt" och allt verkar vara som det skall, jac bytte även kronbrytaren bara för att den gamla var ful.
Där har ni "allt" som är gjort.
Är det den låga lasten på lamporna som gör detta eller vad? Har ni några ideer?
Låter som du får back-ström som tänder lamporna. Detta fenomen kan man också få om man tex "fas-vänder " en ledslinga. Då kan dom börja pulsa när dom skall vara avstängda. Prova vänd på stickkontakten på lamporna i fönstret och se om det gör någon skillnad.
Nej, det är ingen backström (vad nu det är).
Jag förutsätter att de lampor som ”glöder” inte glöder utan är diodlampor. Dessa kanlysa svagt med en mycket liten ström. Det som händer är sannolikt att tändtrådarna ligger nära varandra och därmed har en kapacitiv koppling. En mycket liten ström går då via dessa lampor.
Jag förutsätter att de lampor som ”glöder” inte glöder utan är diodlampor. Dessa kanlysa svagt med en mycket liten ström. Det som händer är sannolikt att tändtrådarna ligger nära varandra och därmed har en kapacitiv koppling. En mycket liten ström går då via dessa lampor.
Glöda eller lysa svagt låter enligt mig som samma sak 😉. Det är diodlampor ja.D Daniel 109 skrev:Nej, det är ingen backström (vad nu det är).
Jag förutsätter att de lampor som ”glöder” inte glöder utan är diodlampor. Dessa kanlysa svagt med en mycket liten ström. Det som händer är sannolikt att tändtrådarna ligger nära varandra och därmed har en kapacitiv koppling. En mycket liten ström går då via dessa lampor.
Jag gissade också på att det kunde vara "smitta" från den andra tändkretsen men har inte varit med om drift på det sättet, endast problem vid uppmätningar.
Men enligt er så borde man kunna köra kretsarna om jag/vi kan leva med det svaga skenet från fönsterlamporna?
Nja, det finns speciella LEDlampor som efterliknar det lite rödare glödande ljuset som blir från glödlampor som lyser svagt med lägre färgtemperatur, men normalt lyser de lika vitt fast bara svagare.Jimlar skrev:
Glöda eller lysa svagt låter enligt mig som samma sak 😉. Det är diodlampor ja.
Jag gissade också på att det kunde vara "smitta" från den andra tändkretsen men har inte varit med om drift på det sättet, endast problem vid uppmätningar.
Men enligt er så borde man kunna köra kretsarna om jag/vi kan leva med det svaga skenet från fönsterlamporna?
Problemet även lösas med en liten last typ kondensator som används i avstörningsfilter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Fenomenet orsakas av kapacitiv och/eller induktiv koppling mellan trändtråden till Hue-lampan och tändtråden till dina glödande lampor som "hänger i luften" när strömmen är bruten. Det räcker för att den låga lasten ska påverkas.
Du kan prova en "bypass" av något slag, De finns i lite olika utföranden
https://www.elbutik.se/product.html/fibaro-dimmer-bypass-2-z-wave
https://www.elbutik.se/product.html/namron-bypass
Eller så tillverkar du ett själv med ett motstånd på typ 47 kohm i serie med en X-kondensator på 220 nF. Värden är inte speciellt kritiska.
Det ska kopplas in parallellt med dina glödande lampor, dvs mellan tändtråd och nolla.
Du kan prova en "bypass" av något slag, De finns i lite olika utföranden
https://www.elbutik.se/product.html/fibaro-dimmer-bypass-2-z-wave
https://www.elbutik.se/product.html/namron-bypass
Eller så tillverkar du ett själv med ett motstånd på typ 47 kohm i serie med en X-kondensator på 220 nF. Värden är inte speciellt kritiska.
Det ska kopplas in parallellt med dina glödande lampor, dvs mellan tändtråd och nolla.
Tack för svaren. Skall se om jsg "orkar" bygga motstånd till dem. 👍Bo.Siltberg skrev:
Fenomenet orsakas av kapacitiv och/eller induktiv koppling mellan trändtråden till Hue-lampan och tändtråden till dina glödande lampor som "hänger i luften" när strömmen är bruten. Det räcker för att den låga lasten ska påverkas.
Du kan prova en "bypass" av något slag, De finns i lite olika utföranden
[länk]
[länk]
Eller så tillverkar du ett själv med ett motstånd på typ 47 kohm i serie med en X-kondensator på 220 nF. Värden är inte speciellt kritiska.
Det ska kopplas in parallellt med dina glödande lampor, dvs mellan tändtråd och nolla.
En induktiv koppling kräver en slutenkrets. Det är inte aktuellt på en öppen tändtråd.
Moderator
· Stockholm
· 57 807 inlägg
Jo ser man bara just tändtråden, lampan och neutraledaren från lampan. Så är det en krets. När brytaren har släckt lampan, så är kretsen bruten. När brytaren är till så får du en sluten krets från elverkets generator via elnätet (med en massa saker), via din elcentral via fasledaren från den till brytaren, genom den nu anslutna tändtråden genom lampan via neutraledaren genom elnätet tillbaka till generatorn.Jimlar skrev:
När tändtråden är bruten, så kan man få en kapacitiv koppling från en annan tråd med växelspänning som finns nära din brutna tändtråd. Ex. en annan tändtråd i samma elrör. Det som händer är att när växelspänningen skickar in elektroner i den tråden, så ökar elfältet från elektronernas laddning i luften runt tråden. Elektroner i din brutna ledning stöts då bort, i din ledning och strömmar ut mot den anslutna lampan och mot elverket som när tändtråden är ansluten. Men det här nettotillskottet av elektroner i den anslutna tråden är oerhört litet i förhållande till strömmen av elektroner som går igenom tråden mot den tända lampan. Därför blir det också en väldigt liten ström i din brutna tändtråd. Sedan när växelströmmen byter polaritet så vänder "fenomenet", så en liiiten ström går på andra hållet ur din lampa. Detta ger att du kan få en liiten ström i din ledare, trots att tändtråden är bruten.
Fenomenet utnyttjas nyttigt i elektronikkomponenten "kondensator", där har man en tunn plastfolie med metall på båda sidor. Ju tunnare folie, desto högre kapacitans (=förmåga att leda växelström). Och folien ligger hårt rullad i en plastinkapsling. Finns lite alternativa konstruktioner. Och den leder bättre ju högre frekvens det är på strömmen.
Bra beskrivet om den kapacitiva kopplingen.
Vad jag syftade på var att det inte kan bli en induktiv koppling till lampan efter som det är en öppen krets. Det handlar således om just en kapacitiv koppling som hempularen förklarade på ett bra sätt.
Vad jag syftade på var att det inte kan bli en induktiv koppling till lampan efter som det är en öppen krets. Det handlar således om just en kapacitiv koppling som hempularen förklarade på ett bra sätt.
Ok, då var det tvärtom vad jag skrev.H hempularen skrev:Jo ser man bara just tändtråden, lampan och neutraledaren från lampan. Så är det en krets. När brytaren har släckt lampan, så är kretsen bruten. När brytaren är till så får du en sluten krets från elverkets generator via elnätet (med en massa saker), via din elcentral via fasledaren från den till brytaren, genom den nu anslutna tändtråden genom lampan via neutraledaren genom elnätet tillbaka till generatorn.
När tändtråden är bruten, så kan man få en kapacitiv koppling från en annan tråd med växelspänning som finns nära din brutna tändtråd. Ex. en annan tändtråd i samma elrör. Det som händer är att när växelspänningen skickar in elektroner i den tråden, så ökar elfältet från elektronernas laddning i luften runt tråden. Elektroner i din brutna ledning stöts då bort, i din ledning och strömmar ut mot den anslutna lampan och mot elverket som när tändtråden är ansluten. Men det här nettotillskottet av elektroner i den anslutna tråden är oerhört litet i förhållande till strömmen av elektroner som går igenom tråden mot den tända lampan. Därför blir det också en väldigt liten ström i din brutna tändtråd. Sedan när växelströmmen byter polaritet så vänder "fenomenet", så en liiiten ström går på andra hållet ur din lampa. Detta ger att du kan få en liiten ström i din ledare, trots att tändtråden är bruten.
Fenomenet utnyttjas nyttigt i elektronikkomponenten "kondensator", där har man en tunn plastfolie med metall på båda sidor. Ju tunnare folie, desto högre kapacitans (=förmåga att leda växelström). Och folien ligger hårt rullad i en plastinkapsling. Finns lite alternativa konstruktioner. Och den leder bättre ju högre frekvens det är på strömmen.
Min öppna krets till fönsterlamporna KAN få en kapacitiv koppling från min utelampa och det är troligen vad som sker. Men min sista fråga är:
Skall/kan jag köra vidare på detta sätt då den lilla kapacitiva kopplingen inte borde vara skadlig för systemet ELLER borde jag sätta ett motstånd för att "bota symptomet"?
Det är inget problem. Om du inte stör dig på att det lyser svagt behöver du inte göra något. Vissa lampor kan blinka i stället för att lysa svagt, då blir det störande.
Moderator
· Stockholm
· 57 807 inlägg
Som sagt inget praktiskt eller säkerhetsmässigt problem. Det handlar om en ström i klassen mikroAmpere, eller iallafall långt under en milliAmpere.Jimlar skrev:
Ok, då var det tvärtom vad jag skrev.
Min öppna krets till fönsterlamporna KAN få en kapacitiv koppling från min utelampa och det är troligen vad som sker. Men min sista fråga är:
Skall/kan jag köra vidare på detta sätt då den lilla kapacitiva kopplingen inte borde vara skadlig för systemet ELLER borde jag sätta ett motstånd för att "bota symptomet"?
