11 083 läst · 32 svar
11k läst
32 svar
Eljo Trend timer utomhus
Sida 1 av 3
Har totalt fyra utanpåliggande monterade timers (Eljo) på takade och väl skyddade altaner. Utgår från att kapslingsklassen med de ramar som använts är IP44. De är inte exponerade för regn men för det utomhusklimat som råder på ej helt inglasade altaner. Alla timers styr infravärmare via relän som verkar fungera. Allt var på plats något år innan vi köpte huset 2005. Av utförande och materialval att döma är det yrkesmässigt uppsatt av behörig - i ett lokalt i byn ofta anlitat företag.
Alla timers har slutat att fungera, inte samtidigt utan efterhand sedan 2008. De har helt enkelt gått sönder en efter en. (Jag har kollat upp anläggningarna och resp apparat - utan att göra något riskfyllt eller behörighetskrävande - lika bra att tydliggöra det. Har kunskap något över genomsnittet men all respekt och ödmjukhet för att andra - särskilt behöriga yrkesutövare kan mer.)
Det jag undrar är om någon har liknande erfarenheter eller rekommendationer? Känns inte OK att köpa nya prylar för minst 2500 kr om de i praktiken inte håller vid dylik montering. Värmarna används sällan och hellre än att sätta vanliga brytare tar jag nog bort hela klabbet med vämare och allt.
Alla timers har slutat att fungera, inte samtidigt utan efterhand sedan 2008. De har helt enkelt gått sönder en efter en. (Jag har kollat upp anläggningarna och resp apparat - utan att göra något riskfyllt eller behörighetskrävande - lika bra att tydliggöra det. Har kunskap något över genomsnittet men all respekt och ödmjukhet för att andra - särskilt behöriga yrkesutövare kan mer.)
Det jag undrar är om någon har liknande erfarenheter eller rekommendationer? Känns inte OK att köpa nya prylar för minst 2500 kr om de i praktiken inte håller vid dylik montering. Värmarna används sällan och hellre än att sätta vanliga brytare tar jag nog bort hela klabbet med vämare och allt.
Jag tycker att elektroniska timerar håller ganska dåligt. Speciellt om det är en större last som de styr. Behöver du verkligen 4st? Varför inte sätta en enda timer som styr all infravärme (via en kontaktor). Då håller timern betydligt bättre samt att du slipper trycka på 4 knappar. (förutsatt då att all infravärme är på samma ställe)
Tack Rrrrr!
Misstänkte att det kan vara si och så med dessa prylar...
Det är två olika altaner - 2*2 värmare per altan - men två timers per altan är overkill tycker jag också men som sagt anläggningarna var här före oss
Vid ev ersättning blir det bara en per anläggning.
Stor last är det inte i dessa fall då det redan finns relän/kontaktorer emellan.
Misstänkte att det kan vara si och så med dessa prylar...
Det är två olika altaner - 2*2 värmare per altan - men två timers per altan är overkill tycker jag också men som sagt anläggningarna var här före oss
Stor last är det inte i dessa fall då det redan finns relän/kontaktorer emellan.
Medlem
· F
· 5 640 inlägg
Har också dåliga erfarenheter av Eljos elektroniska timers, tycker det är skrämmande låg kvalité på dessa trots priset. Håller 2, 3 kanske 4 år oavsett belastning.
Jag har fått bytt ut en del av Eljos elektroniska "kaffetimers" på jobbet. Oftast så klickar det i dom och dioden blinkar till, men dom håller sig inte kvar i läget med spänningen på. Mekaniska timers blir trötta dom också, fast jag har ingen jämförelse på vilken som håller bäst.
Medlem
· 4 195 inlägg
har bytt 10 tal eljo timers, samma fel som "sa3afc" nämner..
Medlem
· 4 195 inlägg
Använd mekaniska timers utomhus.. Funkar "klock"-rent..
Medlem
· Uppsala
· 4 771 inlägg
ELKO d^_^b
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall med reläer/kontaktorer och styrningar i skåpet eller vad du har dessa grejer.
Alternativt eftersom du redan har reläer och så vidare och om antal ledare stämmer så kan du byta timers mot impulsknappar och sen byta eller lägga till ett tidrelä till respektive altan som styrs via impulsknapparna,
Lite omkopplingar krävs men det blir en bra lösning.
Tidrelät får en impuls från impulsknappen som i sin tur styr manövern till kontaktorn under vald tid i enkla drag.
Ett tidrelä håller bra mycket längre och du kan enkelt ändra tiden på dom. Ett tidrelä kan du hitta för drygt 200:- på elbutik.
Alternativt eftersom du redan har reläer och så vidare och om antal ledare stämmer så kan du byta timers mot impulsknappar och sen byta eller lägga till ett tidrelä till respektive altan som styrs via impulsknapparna,
Lite omkopplingar krävs men det blir en bra lösning.
Tidrelät får en impuls från impulsknappen som i sin tur styr manövern till kontaktorn under vald tid i enkla drag.
Ett tidrelä håller bra mycket längre och du kan enkelt ändra tiden på dom. Ett tidrelä kan du hitta för drygt 200:- på elbutik.
Medlem
· Gävleborg
· 8 098 inlägg
Appropå dåliga timers. Rustade ett stall på en ridklubb där vi monterade utanpåliggande tryck-timers, men där knappen stack ut och såg precis ut som en vriddimmer. Dels var de rent ut sagt för jävl*** att koppla, dels fick jag återkomma och byta två stycken vid ett senare tillfälle för häst-tjejerna hade trott att man skulle vrida och vridit sönder dem. Minns tyvärr inte vilket fabrikat det var, men inget jag rekommenderar i alla fall. Inköpta på Selga, tror jag.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Du borde nog kolla att det verkligen är IP44-varianten. Den heter du Aqua-Trend och har E-nummer 18 978 72. Eftersom den är ganska dyr och ovanlig känns det inte otroligt att den som gjorde installationen har snålat och valt den vanliga Trend med E-nummer 18 978 61.
Det räcker alltså inte att komplettera med någon annan ram, IP20-varianten ska hålla sig inne!
Det räcker alltså inte att komplettera med någon annan ram, IP20-varianten ska hålla sig inne!
Det är elektrolyt kondensatorn som "torkat" ut, om du är lite händig så byter/löder du den själv. Kostar väl typ 1,50:- på närmaste ELFA butik.
Om felbeskrivingen är att den inte startar eller typ 2-3 sekunder efter så stängs den av.
Med tanke på att dom kostar typ 800:- så är det värt lite tid att laga
Mer info:
Det är en Elektrolytkondensator 10µF/100V (85°) sätt dit en 105° variant.
Finns bara en, så du kan inte missa den. Däremot vet jag att det vad trångt så ta med den så du får rätt höjd på den. Och märk upp minus på kretskortet
Jag har väl skrämt liv i 5-6st bara genom att byta kondingen!
Lycka till!
Om felbeskrivingen är att den inte startar eller typ 2-3 sekunder efter så stängs den av.
Med tanke på att dom kostar typ 800:- så är det värt lite tid att laga
Mer info:
Det är en Elektrolytkondensator 10µF/100V (85°) sätt dit en 105° variant.
Finns bara en, så du kan inte missa den. Däremot vet jag att det vad trångt så ta med den så du får rätt höjd på den. Och märk upp minus på kretskortet
Jag har väl skrämt liv i 5-6st bara genom att byta kondingen!
Lycka till!
Redigerat:
Rätt klass på rätt plats!Du borde nog kolla att det verkligen är IP44-varianten. Den heter du Aqua-Trend och har E-nummer 18 978 72. Eftersom den är ganska dyr och ovanlig känns det inte otroligt att den som gjorde installationen har snålat och valt den vanliga Trend med E-nummer 18 978 61.
Tyvärr hjälper inte det i detta fall, då det är samma "skit" innanför
"Tocke" rekommenderar byte av en kondensator - något jag enkelt skulle fia rent hantverksmässigt. En ordningsfråga för min del är dock om jag som icke behörig kan göra en sådan reparation av apparaten ifråga inom lagens ram? Det innebär ju att koppla ur, öppna, löda och koppla in på nytt.
Antar att jag får byta hela timern mot en ny men hur ställer det sig att ersätta den med en vanlig brytare eller mekanisk timer.
Så pass omfattande ändringar och kompletetringar med komponenter som "Retardo" föreslår kan jag intetro att jag får göra själv .
Vi kanske hamnar i trådens periferi men det sista ser jag som ett nyttigt berikande av min kunskap och ett tydliggörande.
Antar att jag får byta hela timern mot en ny men hur ställer det sig att ersätta den med en vanlig brytare eller mekanisk timer.
Så pass omfattande ändringar och kompletetringar med komponenter som "Retardo" föreslår kan jag intetro att jag får göra själv .
Vi kanske hamnar i trådens periferi men det sista ser jag som ett nyttigt berikande av min kunskap och ett tydliggörande.
du får med nödig kännedom byta (ej komplettera eller lägga till) eldetaljer i hemmet, såsom strömbrytare vägguttag osv, borde inte vara skillnad på en timer kan jag tycka.
Tror inte lagen säger nått om att "byta kondensator" i timern heller
Hur är det med byte från strömbrytare till dimmer, gäller samma nödiga kännedom där?
Tror inte lagen säger nått om att "byta kondensator" i timern heller
Hur är det med byte från strömbrytare till dimmer, gäller samma nödiga kännedom där?