Lös installation är t.e.x en skrivbordlampa med anslutningskabel och stickpropp i ändan som du utan verktyg kan plugga ut, flytta till ett annat rum och sen plugga in i ett annan uttag, du behöver inte heller bryta strömmen för att är anläggningen korrekt så ska där inte finnas risk för att man kan få ström i sig.
Fast installation är t.e.x en klamrad installationskabel från en fast inkoppling i en dosa till en fastansluten lampa, även fast monterad. ej flyttbar utan verktyg eller överdrivet våld, och i dessa fall måste man bryta strömmen om man vill få sig en stöt eller lösa någon säkring.
Blandning av fast resp lös installation som man inte får göra är t.e.x stickpropp instoppad i ett vägguttag, klamrad anslutnings/gummi kabel bort till ett fastskruvat vägguttag.
Det finns lister man kan köpa för att hålla upp ex lampsladdarna från taklampan bort till lamputtaget som är ok att använda till löst installerade apparater.
Jag anser/tror att det är ok att klammra en anslutningskabel om man använder sig av klammer som är lite större än kabeln så att kabeln "hänger löst" i klammerna.
När jag läser om både lampsladd/anslutningskabel och gummikabel så har de en sak gemensamt. "Används till flyttbara elektriska apparater"
Men nån gummikabel även va lämpad för permanent användning utomhus, men även där flyttbart.
Finns väl en del undantag som jag inte vet hur det är med det, ex en slipmaskin eller vad som helst som man bultar fast i golvet/väggen och ut från maskinen kommer där en gummikabel med stickpropp, eller en löst stående tvättmaskin med fast anslutning i arbetsbrytare eller dosa. undantagsfall eller :)

Redigerat:
Man får förmoda att reglerna är skrivna utifrån ett elsäkerhetsperspektiv och med en viss riskbedömning.

Finns det en stickpropp så är det inte så mycket som kan göras fel, den går att vända åt båda hållen etc ;)
Dock kan man "bygga" en farlig härva av skarvsladdar som inte kommer att lösa någon säkring vid kortslutning, men det går rimligen inte att lagstifta mot. Man kan ju inte ringa en elektriker för att sätta ihop några skarvsladdar. Jag har dock hört att det finns en tänkt gräns på max 25 meter skarvsladd.

Så fort en kabel klamras fast så ställs det lite högre krav. Den ska t.ex kunna sitta där i många år utan att ta skada vilket många anslutningskablar inte är gjorda för. Gummikabel har ofta kortare hållbarhet/livslängd än PVC-kabel. Och i en fast installation kan det förekomma många ledare, flera faser, tändtrådar kors o tvärs, timers, reläer etc. Och saker som skydd mot överlast och kortslutning och spänningsfall ska beräknas/mätas. Lite för komplicerat för gemene man.

Alla med nödig kännedom får dock byta t.ex ett uttag (tror jag, se nedan). Det medges antagligen för att det oftast bara finns 3 "sladdar" bakom uttaget - inte så mycket som kan göras fel. Det bygger alltså på en riskbedömning.
Därför måste man tänka sig för om man vill ha speciallösningar, t.ex sep brunnständning eller flera faser. Elsäks pocket tipsar att man kan använda en bordslampa för att kontrollera att det är spänningslöst.
Det bör också i allmänhet räcka med att skruva ur en (1) säkring för att göra uttaget spänningslöst.
Efter det ska det vara spänningslöst också, vilket ska inkludera alla beröringsbara ledande delar bakom uttaget. Sep brunnständning måste komma från samma säkring. Flera faser bakom uttaget (som inte rekommenderas) kräver flerpolig säkring etc.

Detta skriver Elsäkerhetsverket att man får göra själv: Man får bara byta ytterhöljet på uttag, men samtidigt beskriver deras Elsäkerhetspocket hur man praktiskt går tillväga för att byta hela uttaget :S

Det här får du göra själv
  • Byta proppar och glödlampor.
  • Montera stickproppar, sladduttag och sladdströmbrytare.
  • Ersätta ytterhöljet för eluttag och strömbrytare.
Det här måste en elinstallatör utföra
  • Utföra fasta installationer.
  • Installera golvvärme och värmekabel.
  • Byta ojordat vägguttag mot jordat.
  • Byta vanlig strömbrytare mot dimmer.
ELSÄK-FS 2010:4 skriver så här, så texten på deras webbsida måste vara felaktig.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.

T Tocke skrev:
Det är elektrolyt kondensatorn som "torkat" ut, om du är lite händig så byter/löder du den själv. Kostar väl typ 1,50:- på närmaste ELFA butik.

Om felbeskrivingen är att den inte startar eller typ 2-3 sekunder efter så stängs den av.

Med tanke på att dom kostar typ 800:- så är det värt lite tid att laga ;)

Mer info:
Det är en Elektrolytkondensator 10µF/100V (85°) sätt dit en 105° variant.

Finns bara en, så du kan inte missa den. Däremot vet jag att det vad trångt så ta med den så du får rätt höjd på den. Och märk upp minus på kretskortet

Jag har väl skrämt liv i 5-6st bara genom att byta kondingen!

Lycka till!
Gammal tråd, men ovanstående besparade mig 3.900 kr. Tack! Alla våra tre timers från 2002 hade pajat, alla blev bra med byte av kondingen. Minuspolen satt vänd mot vredet man väljer tid med. Kondingarna som jag köpte från Electrokit (41018168) kostade 3,15 styck plus lite porto. bytet var enkelt men man kan väl kanske inte rekommendera det till nån som saknar fackkunskaper.

• Gilla
Tocke och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.