8 740 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Installation av el till markis
Behöver dra fram el till en markis som har stickpropp idag.
Uttaget kommer inte sitta skyddat mot regn då det inte finns något takutsprång så det borde väl vara bättre/säkrare med en kopplingsdosa och ta bort stickproppen?
Uttaget kommer inte sitta skyddat mot regn då det inte finns något takutsprång så det borde väl vara bättre/säkrare med en kopplingsdosa och ta bort stickproppen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det låter som en god idé Använd t ex en "arbetsbrytare" så får du med kravet på frånskiljning också
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja det räcker. Man får dock beakta risken att någon tafsar på brytaren medan man står utanför på en pall och grejar med markisen med risk för klämskador. Då får man bryta säkringen i centralen.
Det sitter en befintlig kopplingdosa jag kan använda under ca 10 cm takutsprång. Dock så har någon tidigare ägare dragit ut en kabel på ovansidan av kopplingsdosan.
Hur viktigt är det att kablarna går ut från sidan/nedifrån på en kopplingsdosa som delvis är skyddad från regn? Bör jag byta ut kopplingsdosan och dra alla kablar neråt/sidan?
Hur viktigt är det att kablarna går ut från sidan/nedifrån på en kopplingsdosa som delvis är skyddad från regn? Bör jag byta ut kopplingsdosan och dra alla kablar neråt/sidan?
Det har ingen större betydelse. Utgår från att kablarna går genom en plastgenomföring i kopplingsdosan och som då sluter omkring kabelhöljet.P perka99 skrev:Det sitter en befintlig kopplingdosa jag kan använda under ca 10 cm takutsprång. Dock så har någon tidigare ägare dragit ut en kabel på ovansidan av kopplingsdosan.
Hur viktigt är det att kablarna går ut från sidan/nedifrån på en kopplingsdosa som delvis är skyddad från regn? Bör jag byta ut kopplingsdosan och dra alla kablar neråt/sidan?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Sant. För min del blir dock dem andra alternativen ( 2 polig vridströmbrytare alt säkerhetsbrytare) inte heller bra. Vridströmbrytaren är liten och det blir trångt att vidarekoppla. Säkerhetsbrytare är stor och klumpig och känns overkill på en fasad på en vanlig bostad.J Josth skrev:
F Fredrik K80 skrev:
Men det är inte helt enkelt. Personligen har jag vridit och vänt på den här frågan flera ggr 😅J Josth skrev:
Klicka här för att svara
