Ledningarna för 15 & 17 går parallellt bredvid varandra och då får du en liten spänning från den ena till den andra kapacitivt. Det finns en viss spänning som du kan mäta med ditt högohmiga instrument men ingen ström bakom. Ett enkelt test är att koppla en liten glödlampa på kablarna, då kommer spänningen att visa 0.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Ledningarna för 15 & 17 går parallellt bredvid varandra och då får du en liten spänning från den ena till den andra kapacitivt. Det finns en viss spänning som du kan mäta med ditt högohmiga instrument men ingen ström bakom. Ett enkelt test är att koppla en liten glödlampa på kablarna, då kommer spänningen att visa 0.

Det är mycket man inte vet. :crysmile:

Men då är ju elementen på olika säkringar iaf verkar det som.
 
F
A Avemo skrev:
Om man tror att allt fungerade som det var innan behöver man inte överanalysera det hela. Det finns mycket som kan gå fel när du mäter resistans mellan nolla och jord. Mät i stället spänning mellan fas och nolla. Är det 230 V när jordfelsbrytaren är till och noll volt när den är från så skyddas gruppen av jordfelsbrytare. Är det fortfarande 230V med jordfelsbrytaren avslagen så är gruppen inte skyddad.
Prövade precis. När JFB är på är det 230V. Slår jag av JFB så är det 0V
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Prövade precis. När JFB är på är det 230V. Slår jag av JFB så är det 0V

Det som stod i schemat ang JFB kanske bara gällde VP?
 
F Fideliox skrev:
Det som stod i schemat ang JFB kanske bara gällde VP?
Så kan det mycket väl vara. Sedan vet man aldrig om en gruppförteckning är aktuell eller om den ens var helt korrekt när den upprättades. Gruppförteckningen ska nog ses om ett dokument som hjälper en att titta i rätt riktning och inte som en karta som garanterat exakt beskriver verkligheten.
 
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Ledningarna för 15 & 17 går parallellt bredvid varandra och då får du en liten spänning från den ena till den andra kapacitivt. Det finns en viss spänning som du kan mäta med ditt högohmiga instrument men ingen ström bakom. Ett enkelt test är att koppla en liten glödlampa på kablarna, då kommer spänningen att visa 0.
När jag hade isär uttaget precis bredvid kabeln såg det ut som att det gick vidare till elradiator kabeln. Tecken på att de går på samma.

Snackade med min elektriker igår och han sa att det inte skulle vara problem att sätta ett uttag.
 
E elmont skrev:
Man kan aldrig bli för säker, samt det vimlar av folk som tror att dom vet men i själva verket tror dom bara. Tex så tror många att om man slår av brytaren och lampan slocknar, så är det spänningslöst i armaturen men det kan lika gärna vara full spänning trots att lampan inte lyser. Det är bara ett exempel av många.
Vist, men är lampan fast ansluten eller ansluten via lamputtag ska den ju vara spänningslös. Man får ju inte ha enpoliga brytare i nollan i den fasta installationen.
 
Och likväl förekommer det inte minst i lite äldre anläggningar där nollan inte är blå
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Japp våra element är 400 v och där har blå kabel använts som fas. 1997 tror jag elektrikern drog om vår i el i sommarstugan så det är ju inte 100 år sedan.
/B
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.