Hur ser "standarden" ut för el i kontorsmiljö. I vanliga villor brukar man ju ange ca 10 uttag, lampor per 10A grupp (vilket nog är lite överdrivet försiktigt numera med LED lampor, strömsnål TV osv).

Hur ser motsvarande rekommendation ut vid bygge av kontor?

Bakgrunden är ett kontor där jag som konsult ibland arbetar, där all el slås ut varje gång det varit elavbrott. När elen kommer tillbaka löser samtliga säkringar i centralen ut. Och fäller man upp dem så löser de genast igen. Däremot om man fäller upp igen inom ngn. sekund så fungerar det.

Det är alltså för många datorer, skärmar osv inkopplat. Startströmmen löser ut säkringarna, fäller man upp snabbt igen så blir startströmmen mindre efter den första uppladdningen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det finns inte standardiserat vad jag vet.

Erfarenhetsmässigt skulle jag säga max 4 arbetsplatser per C10 PSA. En eller två skärmar har betydelse.

Man kan ändå behöva plugga ur en arbetsplats för att kunna slå till PSAn...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Det är väl lite så jag tänker. Var mest ute efter hur det dimensioneras vid (korrekt) nybygge idag. Kontoret här har ca 100 arbetsplatser med dubbla skärmar. Och matas med två 3 poliga 10A säkringar... Dessutom en del labplatser med elektronik som testas.
 
A
H hempularen skrev:
Hur ser "standarden" ut för el i kontorsmiljö. I vanliga villor brukar man ju ange ca 10 uttag, lampor per 10A grupp (vilket nog är lite överdrivet försiktigt numera med LED lampor, strömsnål TV osv).

Hur ser motsvarande rekommendation ut vid bygge av kontor?

Bakgrunden är ett kontor där jag som konsult ibland arbetar, där all el slås ut varje gång det varit elavbrott. När elen kommer tillbaka löser samtliga säkringar i centralen ut. Och fäller man upp dem så löser de genast igen. Däremot om man fäller upp igen inom ngn. sekund så fungerar det.

Det är alltså för många datorer, skärmar osv inkopplat. Startströmmen löser ut säkringarna, fäller man upp snabbt igen så blir startströmmen mindre efter den första uppladdningen.
Kommersiella byggnader.
Kontor.

Eluttag.
Till varje arbetsplats ska minst sex uttag(uttagsbrunnar) installeras.
Där data/prioriterad kraft används ska två uttagsbrunnar vara anslutna till matning för data) prioriterad kraft.

Generellt gäller max 10 uttag per gruppledning, ett uttag varje 3,75m och minst en gruppledning per 30m2 golvya för belysning/uttag.
 
Tackar. Skall man tolka det som att man då får in max två arbetsplatser med 6 uttag vardera per gruppledning?
 
Det finns ingen standard utan det beror på vilken utrustning man har vid varje arbetsplats. Vi (arbetar som elkonsult) brukar nog ligga runt 8-10st uttag (i kontorsmiljö) per MCB(Automatsäkring) C10 och några fler om man kör diazed. Diazed typ gl/gg tål startström betydligt bättre än MCB C10.

Har man JFB på uttagen (som man ofta bör) så får man ta reda på ev. läckströmmar som utrustningen ger ifrån sig och dimensionera därefter. Att tänka på är att en 30mA JFB får lösa redan vid 15mA enligt standard.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja, standarden har inte hängt med utvecklingen här, och kontor kan se annorlunda ut, t.ex kontorslandskap kontra enskilda rum. Ditt kontor är ju grovt underdimensionerat. Det är ett under att det öht fungerar. Jag skulle som sagt inte räkna antal uttag utan antal arbetsplatser, med hänsyn till den hårdvara som används. I praktiken blir det ett uttag per arbetsplats då de flesta ha en grendosa under skrivbordet - det vore opraktiskt annars.
 
A
Skulle nog vara bra att sektionera upp kontoret på några till matningar om det går.
Hade varit intressant att se hur strömmarna ser ut i nuvarande matningar.

Hur är dagens datorer egentligen? Är det väldigt orena laster? Mycket övertoner kanske
 
Redigerat:
A avh67f skrev:
Skulle nog vara bra att sektionera upp kontoret på några till matningar om det går.
Hade varit intressant att se hur strömmarna ser ut i nuvarande matningar.

Hur är dagens datorer egentligen? Är det väldigt orena laster? Mycket övertoner kanske
Utan att undersökt hur det ser ut med vanliga arbetsstationer så tror jag det är bättre än för t.ex. 10-15 år sedan. Har jobbar en del i serverhallar och det är betydligt bättre laster än för 10år sedan.
 
Det är inte övertoner och överbelastad nolla som är problemet i denna tråd, utan startströmmen pga alla EMC-filter i alla apparater.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte övertoner och överbelastad nolla som är problemet i denna tråd, utan startströmmen pga alla EMC-filter i alla apparater.
Och det är nog inte de där futtiga nF i EMC-filtren som dimensionerar startströmmen.
Utan det är uppladdningen av högspännings-kondingen efter likriktaren som drar startströmmen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är sant, startströmmen L-N som löser säkringen.
Det kan vara den som också löser en JFB ibland.
Annars tror jag det är EMC-filtren som huvudsakligen löser JFBn.

Välrenommerade tillverkare brukar ange max antal apparater per C10 säkring...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.