Har ett utanpåliggande eluttag som är något år gammal. Dessvärre har det blivit helt missfärga (gult) och jag ska byta ut det mot ett fräschare. Allt är monterat och fungerar, men när jag ska skruva fast det yttre skalet så är det svårt att få plats med kablarna. Är det något problem att ena är böjd närmare 180 grader?
 
Bilder?
 
P peteng-1 skrev:
Har ett utanpåliggande eluttag som är något år gammal. Dessvärre har det blivit helt missfärga (gult) och jag ska byta ut det mot ett fräschare. Allt är monterat och fungerar, men när jag ska skruva fast det yttre skalet så är det svårt att få plats med kablarna. Är det något problem att ena är böjd närmare 180 grader?
Elektronerna får inte ont i ryggen så att så länge du inte skadar isoleringen är det ok.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll, för funktionen, om det så är knutar på kabeln. Böjda och veckade kablar är ofrånkomligt i dosor, och svårt att undvika i uttag och strömbrytare. Dock ska man vara försiktig så man inte skadar isoleringen på kabeln. Vilket kan ske om man är extremt oförsiktig, eller klämmer kabeln.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Så här ser det ut. Dragit med plattång så att alla tåtar sitter fast.
 
  • Ett öppet eluttag med synliga kabelanslutningar och skruvterminaler på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
N
P peteng-1 skrev:
Så här ser det ut. Dragit med plattång så att alla tåtar sitter fast.
Varför kan du inte korta av kablarna som är onödigt långa?
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
P peteng-1 skrev:
Så här ser det ut. Dragit med plattång så att alla tåtar sitter fast.
Ser bra ut. Dock har någon fimpat biledaren vilket är fel. Den ska vara ansluten i centralen och ihopkopplad hela vägen.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ser bra ut. Dock har någon fimpat biledaren vilket är fel. Den ska vara ansluten i centralen och ihopkopplad hela vägen.
Det är ett några uttag som är kopplade efter varandra. Är det helt fel att att biledaren är borta? Eller är jag safe?
 
P peteng-1 skrev:
Det är ett några uttag som är kopplade efter varandra. Är det helt fel att att biledaren är borta? Eller är jag safe?
Biledaren ska vara inkopplad till jord i ena änden.
Dessutom ska isoleringen på kabeln nå innanför kapslingen på uttaget.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F frause skrev:
Biledaren ska vara inkopplad till jord i ena änden.
Dessutom ska isoleringen på kabeln nå innanför kapslingen på uttaget.
ELLER i bägge ändar, helt beroende på vad man vill uppnå.
 
E elmont skrev:
ELLER i bägge ändar, helt beroende på vad man vill uppnå.
Fråga: Måste den kopplas in i en ände om miljön inte kräver kapslad kabel?
 
Den här kabeln liknar visserligen EKLK men det verkar handla om uttag i ett torrt bostadsrum och då finns inte längre några krav på att ansluta biledaren till (skydds)jord. Det är bra om manteln skyddsjordad i minst ena änden men inte krav och heller inget större behov om inte kabeln är extra utsatt.

Sedan är det bara bra att ledarna är väl tilltagna. Du ska inte korta av dem som någon föreslog för det kan komma surt senare vid omkoppling, nästa byte av uttaget.

Det är ok att göra U-böjar såsom bilderna visar, men inte så mycket tvärare än så. Det enda jag skulle vilja ändra på är den tvära böjen nära anslutningsterminalen. Man borde ha tagit ut svängen där lite.

Elektriska ledningar i vägg, brunt, grönt, gult, plastklämma, skruvanslutning, installationsdetaljer.
 
  • Gilla
Bart och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
ELLER i bägge ändar, helt beroende på vad man vill uppnå.
Hur kopplar du den i båda ändar? Biledaren får inte kopplas mot jord någon annanstans än i centralen. Får du avbrott på jord kan du få felaktiga mätvärden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den här kabeln liknar visserligen EKLK men det verkar handla om uttag i ett torrt bostadsrum och då finns inte längre några krav på att ansluta biledaren till (skydds)jord. Det är bra om manteln skyddsjordad i minst ena änden men inte krav och heller inget större behov om inte kabeln är extra utsatt.

Sedan är det bara bra att ledarna är väl tilltagna. Du ska inte korta av dem som någon föreslog för det kan komma surt senare vid omkoppling, nästa byte av uttaget.

Det är ok att göra U-böjar såsom bilderna visar, men inte så mycket tvärare än så. Det enda jag skulle vilja ändra på är den tvära böjen nära anslutningsterminalen. Man borde ha tagit ut svängen där lite.

[bild]
Det är möjligt att det är bra att ha lite spelrum men så långa som kablarna är i det här fallet tycker åtminstone jag ser onödigt ut. Fast det är givetvis inte sak eftersom uttaget inte är mitt.
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den här kabeln liknar visserligen EKLK men det verkar handla om uttag i ett torrt bostadsrum och då finns inte längre några krav på att ansluta biledaren till (skydds)jord. Det är bra om manteln skyddsjordad i minst ena änden men inte krav och heller inget större behov om inte kabeln är extra utsatt.

Sedan är det bara bra att ledarna är väl tilltagna. Du ska inte korta av dem som någon föreslog för det kan komma surt senare vid omkoppling, nästa byte av uttaget.

Det är ok att göra U-böjar såsom bilderna visar, men inte så mycket tvärare än så. Det enda jag skulle vilja ändra på är den tvära böjen nära anslutningsterminalen. Man borde ha tagit ut svängen där lite.

[bild]
Hej bo.
Var hittar du den regeln att biledare inte behöver anslutas? Jag har för mig det står något om att skärm på mantlade kablar ska anslutas till potentialutjämningsskena i alla fall. Nu kanske inte biledare räknas som skärm men tillverkarens instruktioner bör gälla står det ju i ett av de tidiga kapitlen i hb 444.

Har inte tillgång till standard och handböcker just nu men om du vet svaret på denna fråga skriv gärna tillbaka.

Edit: Kom på att denna fråga varit uppe i elinstallatören

Enligt Elsäkerhetsverket finns inget krav på kontinuitet, men rekommendationen är att ansluta en ände till skyddsjord – den matande änden. Det görs i syfte att undvika EMC-störningar. Behovet avgörs i varje enskilt fall. I sjukhus finns till exempel alltid behov av EMC-skydd.

På andra platser, där det inte behövs EMC-skydd, kan biledaren anslutas till skyddsledaren i kretsens båda ändar. El-vis-programmen ger detta råd.

https://www.elinstallatoren.se/2022/05/4-saker-du-maste-veta-om-biledare/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.