Detta är en frustrerande och specifik fråga som jag inte ens vet hur jag ska formulera. Jag behöver dra el i flexslang i väggen på ett elementhus men väggarna är fulla med tätt packat sågspån. Jag har ett 70mm hål i mitten av väggen och ett 70mm hål vid taket men jag kan inte få in en flexslang.

Har någon en ide jag kan testa? Jag har prövat att tejpa damsugaren vid andra änden av flexslangen för att suga medans jag trycker in den men det blev blockering. Jag har prövat att tejpa en tryckluftsslang för att "lösa upp" sågspånet men det verkar inte göra mycket. Jag har prövat med en tjockare metaltråd att försöka lirka lös sågspånen men det går inte att "lirka" när man kommer typ 20cm upp och tråden tappar form.

Hjälp...

• Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Är hålplaceringen i sidled jätteviktig?
Annars finns det ett tomrum mellan varje element där det är helt tomt, dvs inget spån.
Kan du flytta dig i sidled så du hamnar precis över en skarv mellan två element så är det betydligt enklare

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Finns ingen genväg, sågspån packar sig hårt vid tryck av något, nästan omöjligt att komma igenom. Prova med att köpa ett 12 mm VP-rör, det ska då bockas lite i nosen, bara lite grann så det kan följa innerväggen.
Det ska då tryckas nerifrån och upp. Kan du borra ett till hål mellan dom du har. När du förhoppningsvis kommit igenom, så skjuter du in en dragfjäder i VP-röret som kommer ut i hålet uppe. Drar ur VP-röret och fjädern är då kvar i väggen. Sen blir det att kapa till en längd med slang som räcker. Trär det på fjädern nerifrån ( fjädern ska då vara så lång att den räcker genom väggen och slangen ) och och låser den i ena ändan och dra i fjädern uppe, så brukar det gå att få i slangen i väggen. Mycket spån kommer nog att rinna ut, men inget att göra något åt. Hänger du med hur jag menar.

J jonaserik skrev:
Finns ingen genväg, sågspån packar sig hårt vid tryck av något, nästan omöjligt att komma igenom. Prova med att köpa ett 12 mm VP-rör, det ska då bockas lite i nosen, bara lite grann så det kan följa innerväggen.
Det ska då tryckas nerifrån och upp. Kan du borra ett till hål mellan dom du har. När du förhoppningsvis kommit igenom, så skjuter du in en dragfjäder i VP-röret som kommer ut i hålet uppe. Drar ur VP-röret och fjädern är då kvar i väggen. Sen blir det att kapa till en längd med slang som räcker. Trär det på fjädern nerifrån ( fjädern ska då vara så lång att den räcker genom väggen och slangen ) och och låser den i ena ändan och dra i fjädern uppe, så brukar det gå att få i slangen i väggen. Mycket spån kommer nog att rinna ut, men inget att göra något åt. Hänger du med hur jag menar.
Jag hoppades på att det skulle finnas en genväg då jag ska göra liknande på mer än ett ställe men jag förstår vad du menar. Jag får väl... kavla upp ärmarna.

Återkom gärna med hur det gick, lite bökigt är det, men jag har klarat det och lite svära.

EDIT Man får vrida och trycka 12;an lite fram och tillbaka för att putta undan spånet.

Düsseldorff
Det är näst intill hopplöst att dra slang genom sågspån utan att öppna väggen.

Och då
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är näst intill hopplöst att dra slang genom sågspån utan att öppna väggen.
Och då blev det ingen spån kvar i väggen 😈😈

Düsseldorff
J jonaserik skrev:
Och då

Och då blev det ingen spån kvar i väggen 😈😈
Exakt.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Exakt.
Det brukar gå rätt bra, men kanske det måste borras flera hål i rakt linje upp, så det är lite kortare mellan hålen. Väggen blir lite som en ost. men vad gör man.

Düsseldorff
J jonaserik skrev:
Det brukar gå rätt bra, men kanske det måste borras flera hål i rakt linje upp, så det är lite kortare mellan hålen. Väggen blir lite som en ost. men vad gör man.
Ja, det var lite det jag syftade på med "öppna".

J jonaserik skrev:
Återkom gärna med hur det gick, lite bökigt är det, men jag har klarat det och lite svära.

EDIT Man får vrida och trycka 12;an lite fram och tillbaka för att putta undan spånet.
Ok, så det hjälper att använda ett VP rör, då det är lite styvare men ändå mjukt nog att kunna kurvas in i ett hål, men jag har fastnat högst upp där det sitter solida träbitar som jag inte kan skära igenom om jag inte köper ett längre blad till mitt multiverktyg...

Jag är också lite orolig över hur mycket isolation som försvinner ur väggen nu men jag kan kanske spruta in skum när jag fått in flexrören.

A Adkit skrev:
Ok, så det hjälper att använda ett VP rör, då det är lite styvare men ändå mjukt nog att kunna kurvas in i ett hål, men jag har fastnat högst upp där det sitter solida träbitar som jag inte kan skära igenom om jag inte köper ett längre blad till mitt multiverktyg...

Jag är också lite orolig över hur mycket isolation som försvinner ur väggen nu men jag kan kanske spruta in skum när jag fått in flexrören.
Det ska vara ett 12 eller 10 VP , inte 16 det är för stelt, Sen märker du på röret varje decimeter, så du vet hur långt upp det kommer. Märker på där och borrar med en dosborr, blir ett runt hål och den skär så djupt att sågningen går att sprätta bort och då finns det plats för ett dragrör och slangen senare. Ett otyg med tvärreglar och tvärnit blir det.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ska vara ett 12 eller 10 VP , inte 16 det är för stelt, Sen märker du på röret varje decimeter, så du vet hur långt upp det kommer. Märker på där och borrar med en dosborr, blir ett runt hål och den skär så djupt att sågningen går att sprätta bort och då finns det plats för ett dragrör och slangen senare. Ett otyg med tvärreglar och tvärnit blir det.
Vanligvis har Mockfjärds elementhus inga tvärreglar (knappt några reglar alls i hela husen), men ja bara spånet kan vara kämpigt nog. Ska man ändå börja borra en massa så är det som sagt bäst att sikta in sig på element-skavarna. Elementen är bara ca 30 cm breda och där dessa möts är det tomma verikala kanaler.

S Stuff skrev:
och där dessa möts är det tomma verikala kanaler
Och tomma, då förstår jag varför det är svalt på vissa ställen, för att vara bra ska det vara isolering mellan elementen, annars köldbrygga. Har inte märk eller uppfattat det eller jobbat i den delen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.