Hej.
Min styrning till köksfläkten (Thermex) small till när jag skulle starta den.
Både glassäkring 5A 230 VAC på kretskortet och elcentralens dvärgbrytare löste ut.
När jag återställer o bytar glassäkring så startar fläkten utan att jag har gjort det via knapp på panel. Oavsett vilken av de 3 hastigheterna jag väljer går den på samma hastighet.
Jag tänker då att det är TRIAC komponenten som gått sönder. Jag har mätt mellan M1 o M2 och är låg resistans typ 150 ohm.
Jag beställer ny från Elfa o löddar dit idag. Innan jag monterat in kretskortet som det ska sitta på högkant o testar o då funkar det.
Monterar dit kretskortet som det ska vara o testar igen o då går den på fast hastighet igen oberoende på val av hastighet. Öppnar upp lådan med kretskortet igen o då funkar det igen. Monterar då ihop det igen o testar innan jag monterar tillbaka allt helt o när jag startar nu så löser båda säkringarna igen som från första början.
Glassäkringen löste så hårt att glaset gick i sönder tom. Märkligt.
Jag återställer båda säkringar o nu startar den på fast varvtal vid spänningsmatning oberoende av vad jag väljer på panelen för hastighet. Precis som den betedde sig innan jag bytade Triac.
Men mäter jag mellan M1 o M2 på denna så har jag typ 380 kohm precis som när jag fick denna nya så den verkar ju inte sönder men ändå beter det sig likadant som när andra original Triac satt där.
Vet inte om det är motorn/fläkten som kan skada kortet men borde inte vara det.
Min styrning till köksfläkten (Thermex) small till när jag skulle starta den.
Både glassäkring 5A 230 VAC på kretskortet och elcentralens dvärgbrytare löste ut.
När jag återställer o bytar glassäkring så startar fläkten utan att jag har gjort det via knapp på panel. Oavsett vilken av de 3 hastigheterna jag väljer går den på samma hastighet.
Jag tänker då att det är TRIAC komponenten som gått sönder. Jag har mätt mellan M1 o M2 och är låg resistans typ 150 ohm.
Jag beställer ny från Elfa o löddar dit idag. Innan jag monterat in kretskortet som det ska sitta på högkant o testar o då funkar det.
Monterar dit kretskortet som det ska vara o testar igen o då går den på fast hastighet igen oberoende på val av hastighet. Öppnar upp lådan med kretskortet igen o då funkar det igen. Monterar då ihop det igen o testar innan jag monterar tillbaka allt helt o när jag startar nu så löser båda säkringarna igen som från första början.
Glassäkringen löste så hårt att glaset gick i sönder tom. Märkligt.
Jag återställer båda säkringar o nu startar den på fast varvtal vid spänningsmatning oberoende av vad jag väljer på panelen för hastighet. Precis som den betedde sig innan jag bytade Triac.
Men mäter jag mellan M1 o M2 på denna så har jag typ 380 kohm precis som när jag fick denna nya så den verkar ju inte sönder men ändå beter det sig likadant som när andra original Triac satt där.
Vet inte om det är motorn/fläkten som kan skada kortet men borde inte vara det.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du behöver hitta kortslutningen som får säkringarna att lösa. Den kan finnas utanför kortet.
Tackar för svar.
Själva motorn borde ju inte vara felet då den kör nu utan problem när jag kopplar på spänningen. Dock kör den ju utan att jag startat den på knappen o kvittar vilken hastighet jag väljer.
Kan jag mäta på motorn på något sätt? Det är ju en enfasare.
Får kanske klättra upp på taket känna hur den känns. Men som sagt den borde funka som den ska
Mäta på kondensator när det är spänningslöst då antar jag o så laddar jag den med mätspänningen från digitalmulti etern när jag ohmmäter?
Ubbe
Själva motorn borde ju inte vara felet då den kör nu utan problem när jag kopplar på spänningen. Dock kör den ju utan att jag startat den på knappen o kvittar vilken hastighet jag väljer.
Kan jag mäta på motorn på något sätt? Det är ju en enfasare.
Får kanske klättra upp på taket känna hur den känns. Men som sagt den borde funka som den ska
Mäta på kondensator när det är spänningslöst då antar jag o så laddar jag den med mätspänningen från digitalmulti etern när jag ohmmäter?
Ubbe
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



