Mikael_L
E elmont skrev:
Jag har nog åldern inne, blykulo har inte funnits men däremot en plåtkulo som var belagd med ett tunt skikt bly dvs förblyad
wooahhh
Sicket trådlyft, nästan 11 år sedan detta inlägg.

Men igår frågade en yngre förmåga, som satt på skolbänken för bara 2-3 år sedan om hur den här gamla plåtkulon levererades, om den kom i raka längder, eller rulle.
Den är ju så styv att man kan undra om den gick att rulla ihop och sen ut på något vettigt sätt.

Jag kunde ju bara sanningsenligt erkänna att jag inte vet, men nu kan jag ju inte sova förrän jag får veta. ;)

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men igår frågade en yngre förmåga, som satt på skolbänken för bara 2-3 år sedan om hur den här gamla plåtkulon levererades, om den kom i raka längder, eller rulle.
Den är ju så styv att man kan undra om den gick att rulla ihop och sen ut på något vettigt sätt.
Jag är för ung för att veta, men det låter orimligt att leverera i raka längder. Ska det bli hanterbara längder blir det ju väldigt korta snuttar, och styv är den ju inte. Troligtvis levererades den ihoprullad, kanske med större diameter än dagens kabel.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Den kom i ringar med diameter i häradet 1 m eller lite mindre. Den borde gått relativt vettigt att rulla ut och för de som var riktigt noga fanns även riktverk att använda förutom tången för veckbockningen. Tång har jag i museet men inget riktverk och heller ingen del av en orörd original ring.

Sen i frågan om blykulo som elmont nämner kan man faktiskt säga att det fanns om man ser lite mellan fingrarna. Det är i så fall varianterna likt en EDKL eller EDIL fast utan skikten från blymanteln och utåt. Den var inte mycket grövre än kulon och hörde ibland hemma i fuktiga, våta utrymmen eller där kulodragningen passerade såna.

• Gilla
Alfredo och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
wooahhh

Jag kunde ju bara sanningsenligt erkänna att jag inte vet, men nu kan jag ju inte sova förrän jag får veta. ;)
Vill minnas att det var i ringar med en diameter c:a 70/80 cm. Sedan för att räta ut kulon så hade vi ett plåtrör som var lite som ett böjt för att tänja ut den hårda kulon. Eller så kunde man förlägga kulon direk mot ex. golvsockel och då kom "sömmen" "nästan" automatiskt mot väggen.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
wooahhh

Det är väl lite luddigt vad som kallas kulo. Jag har sett en rulle med EKR i originalkartong gissningsvis från 1967. Den har mantel av plåt med fals, så jag tror att den kan kallas plåtkulo. Diametern på rullen är i alla fall en halvmeter. Jag har inte försökt använda av den.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl lite luddigt vad som kallas kulo. Jag har sett en rulle med EKR i originalkartong gissningsvis från 1967. Den har mantel av plåt med fals, så jag tror att den kan kallas plåtkulo. Diametern på rullen är i alla fall en halvmeter. Jag har inte försökt använda av den.
Om du kollar är det nog aluminium och inte förblyad stålplåt i ytterhöljet. Dvs ingen bocktång behövs och isolering PVC. Diametern på sån rulle skiljer nog inte mot andra samtida kablar som tex EKKL.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
När man tar ned gammal kulo så märker man att den böjer sig något, så visst kom den på rulle. Det ger också bra anliggning mot väggen om kulon är svagt böjd med den "konvexa" sidan mot väggen när den installeras.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kulon från 67 var lackad, falsad plåtkulo som man inte använde kulotången på. Sexitalet var en övergångstid från den g:a typen som krävde tång för böjar och den nyare och mjukare.
Diametern på den "nya" Kulon var ca 50 cm och diametern på EKK och EKKL var ca 45 cm.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Sen i frågan om blykulo som elmont nämner kan man faktiskt säga att det fanns om man ser lite mellan fingrarna. Det är i så fall varianterna likt en EDKL eller EDIL fast utan skikten från blymanteln och utåt. Den var inte mycket grövre än kulon och hörde ibland hemma i fuktiga, våta utrymmen eller där kulodragningen passerade såna.
Dvs det som man pratar om 1:50 in i denna film:

Ligger nog lite åt hållet om vi antar "blykulo" i intervallet sent 40 tidigt 60-tal. Men i detta underbara klipp tror jag det syftar på normal infälld installation dvs FK i nymodigheten VP-rör.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Ligger nog lite åt hållet om vi antar "blykulo" i intervallet sent 40 tidigt 60-tal. Men i detta underbara klipp tror jag det syftar på normal infälld installation dvs FK i nymodigheten VP-rör.
Ja, men att de menar att man med dessa maskiner är tillåten att köra med infälld installation i VP-rör.

Jag tolkade det som att den tidens regler satt ett krav på utanpåliggande installation med kablar med blymantel ifall det var fuktiga rum.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.