Det är hög tid att byta ut min gamla skaltång. Har kikat runt i lite gamla trådar men blev inte mycket klokare på vad man ska köpa i dagsläget.

Helautomatisk, CC-22, KCC-22? Förstår jag det rätt att man vänder skären på KCC-22 och får då som en kniv för avmantling?

Knipex, Nelco eller Nemiq?

Tacksam för tips och erfarenheter :).

En utmärkt skaltång, bara att det tar några minuter att få in rätta känslan så att man inte nyper åt för hårt.

• Gilla
MBL19 och 3 till
  • Laddar…
Se där, det där var min förhandsfavorit :).

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Jag har en Knipex kabelsax av samma modell som Modski länkar till ovan som jag tycker är fantastisk och en billig automatisk tång som fungerar oväntat bra, Welcon #5 för 229kr hos Clas Ohlsson. Inte samma kvalitetskänsla som i verktygen på jobbet men så kostar de också 5-10 gånger mer.

https://www.clasohlson.com/se/Kabelskalare/p/30-7774

• Gilla
Tommty och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag som glad hemmapulare har kört med en sån här i några år;

[bild]
[länk]

Mycket nöjd..
Ser smart ut också och kanske enklare att använda än (K)CC-22 även om det inte oroar mig särskilt. Dock ser det ut som den inte klarar mer än 4mm2?
M Modski skrev:
Jag föredrar

[länk]
Kikat på den en hel del, men den har inte vändbara skär som KCC har vilket jag förmodar underlättar vid längre avmantlingar? Eller kan man öppna käftarna så mycket på en CC-22 att den kan användas som avmantlingskniv också?

I vissa lägen är ju en skaltång som kommer åt från änden på ledaren smidig också, så det kanske får bli två tänger helt enkelt :).

mexitegel mexitegel skrev:
Ser smart ut också och kanske enklare att använda än (K)CC-22 även om det inte oroar mig särskilt. Dock ser det ut som den inte klarar mer än 4mm2?

Kikat på den en hel del, men den har inte vändbara skär som KCC har vilket jag förmodar underlättar vid längre avmantlingar? Eller kan man öppna käftarna så mycket på en CC-22 att den kan användas som avmantlingskniv också?

I vissa lägen är ju en skaltång som kommer åt från änden på ledaren smidig också, så det kanske får bli två tänger helt enkelt :).
4 mm2 är max, stämmer.... Rimlig gräns för vad man leker med.... 😆
Hand håller en röd och blå Knipex verktyg, troligen en avbitare, framför en verktygsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Större än så gör jag så sällan, då brukar jag oftast köra med ett rakblad bara....

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Allt är en skaltång om man är tillräckligt desperat. Men för finessens skull så skippar jag brödkniven och rekommenderar varmt cc-22.

• Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
En annan fördel som jag gillar är att den har två olika "skalare" för höljet på kablar, en för vanliga elkablar och en för nätverkskabel... Mindre risk att skada ledarnas isolering när man skalar....
En hand håller en röd vitlökspress av plast nära en träyta.
Skapa konto

En stor fördel med typ CC är att man då inte kan lägga ansvaret för en bra uppskalning på verktyget.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Allt är en vana, jag vill ha små smidiga saker, skalar massa olika kablar i mitt arbete och använder denna simpla tång sen 18 år tillbaka.
Justeringen på den använder jag inte alls, utan kör på känsla.
Tyvärr rår den inte över mantlad 5x2,5, då får jag ta fram kniven.
Har annars alla möjliga typer av skaltänger i bilen, men de ligger oanvända.
Verktyg för kabelskalning, gröna handtag, svart metall, isolerat mot vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
foppa och 3 till
  • Laddar…
A
Har använt den där mycket förr i tiden. Den var helt ok.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.