TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Jösses, läs vad du själ skrivit. Du skrev att laddaren inte var ansluten. Inte lätt för någon att veta att du kallar dator för laddare…
Du har problem?

D Dilato skrev:
Vilken del ska vara avstängd?
En vanlig usb-laddare har väl ingen avstängning, och inte ett vägguttag heller.
Anslut enbart laddaren. Låt inte telefonen vara inkopplad då du sätter i laddaren.
Om en strömförbrukare ansluts till en strömkälla så drar den ström om den är påslagen. En laddare drar MER i ström om telefonen är inkopplad till laddaren och ju mer ström desto mer "gnistrande".
Det är även en god praxis att ansluta/bryta snabbt då det gäller strömkretsar. Att sakta föra in en stickpropp ger mer gnistor än att trycka in den fort.

Nu drar en laddare i "viloläge" väldigt lite ström såvida den inte har en kortslutning invändigt.
En laddare drar mellan 1 och 4 ampere om det är en vanlig USB laddare. dvs några hundra mA på primärsidan.

Dammsugare, elplattor motorer mm som drar mer ström skall alltid vara avslagna då de ansluts.
Även skitiga/brända kontaktytor i uttagen kan orsaka gnistor. Har det en gång börjat så blir det oftast sämre och sämre. Kan starta med ett blixtnedslag som "bränner" kontakterna så de apparater man ansluter inte får bra kontakt och det blir varmgång.

Nytt uttag och fina kontaktytor på laddaren bör inte ge några större gnistor.

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du har problem?
Nej, jag har inte problem nu när jag vet att han kallar datorn för laddare. Då är det lättare att förstå vad han menar.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag har inte problem nu när jag vet att han kallar datorn för laddare. Då är det lättare att förstå vad han menar.
Men det gör han inte. När han skriver "ansluten" syftar han på LADDAREN. Det förstod jag genast och misstänker att de flesta i tråden också förstod.
När något är "anslutet" är det (minst) två instanser som är "anslutna".

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Fast om det är fel avstånd och mått på stiften på laddaren och de inte kontakterar som det är tänkt i uttaget så kan det bli både gnistor och att kontaktstiftet bränns av/smälter.
Var fjärde usb laddare som säljs har en en konstruktion som klassas som livsfarlig enligt Elsäkerhetsverket. Finns en rad granskande rapporter om det.(Produkterna från Amazon var bland annat överrepresenterade här).
Ett fel på laddaren kan därmed inte uteslutas.
Vid anslutningstillfället har det ingen betydelse. Om det glappar när den är ansluten kan det eventuellt ha påverkan.

Intern isolation har ingen påverkan på det här alls. Inte sällan är anledningen till återkallelse att manual på Svenska saknas eller något sådant.

Detta är helt normalt, detta är inget man normalt ser när eluttaget har full IP klassning enligt spec.
När fronten på uttaget är borta så ser man att strömmen hoppar, detta förklaras fysikaliskt.

Man räcknar med upp strömmen hoppar med en avrundning upp till 3mm (räknat på 230V), ta bort fronten till en strömställare så har du samma fenomen där.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men det gör han inte. När han skriver "ansluten" syftar han på LADDAREN. Det förstod jag genast och misstänker att de flesta i tråden också förstod.
När något är "anslutet" är det (minst) två instanser som är "anslutna".
Japp, ser att jag misstolkade texten. Eftersom han inte citerade texten han kommenterade så missade jag vad han syftade på… sorry

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker det varierar hur mycket eller om det gnistrar när man sätter i en stickpropp.
Har haft en egen teori att det beror på vilket håll man sätter stickproppen men har inget belägg för det, kanske bara är en tillfällighet att det varierar.

MultiMan
Det varierar mycket riktigt men det beror främst på typen av nätaggregat och konstruktionen av det. Eftersom jag pysslat med PC i många år så tar jag exempel därifrån. Två olika nätaggregat av välkända och välrenommerade tillverkare, med samma effekt: Det ena drar över 100A vid inkoppling av 230V, det andra runt 20A. Skillnaden är främst att den ena tillverkaren inte snålat utan lagt in en ordentlig mjukstart som laddar upp primärkondensatorerna långsamt, medan det andra saknar det helt eller är feldimensionerat.

Små USB-laddare är i princip av samma konstruktion fast mycket mindre och klenare, men samma skillnader finns där också. Dock har jag inga exakta siffror att ge.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är när primärspänningskondingar skall laddas upp som det kan både knäppa och smacka på närmast obehaglig nivå just när stickproppen sticks i - de har inget med om apparaten är påslagen eller inte då den här delen sitter före allt i avseende strömbrytare/påslag - dock en del PC-aggregat har en omkopplare på sin nätaggregat men även där kan det smacka till märkbart när det slås till då de kan handla om strömmar 100-250 ampere just när kontaktbläcken sluter och det inte finns mjukstart i nätaggregatet (PTC-motstånd i serie eller elektronisk motsvarighet, eller i de större som använder PFC-kretsar))

för nätaggregat över en viss effektnivå så måste de har PFC-kretsar i sig för att övertonshalterna skall hållas nere och dessa har inte samma problem att det knäpper/smacka när de ansluts med stickproppar (eller omslag med brytare) som de som inte har PFC-kretsar i sig typisk USB-laddare och mindre nätaggregat av olika slag som matar på kondingarna direkt genom likriktarbryggaren utan någon som begränsar strömmen till rimlig nivå.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fast de har inte så mycket att göra med om det gnistrar när de pluggas i ett vägguttag, däremot har många av importerade enheterna andra säkerhetsmässiga problem som risk för elchock för att isoleringen mellan lågspänningssidan och elnätssidan inte är tillfredsställande och kan göra produkten livsfarlig att använda, problem ur EMC-synpunkt och vill störa annan elektronik och radiommottagare, inte ger utlovad prestanda eller spänning etc.

• Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
M
X xxargs skrev:
Fast de har inte så mycket att göra med om det gnistrar när de pluggas i ett vägguttag, däremot har många av importerade enheterna andra säkerhetsmässiga problem som risk för elchock för att isoleringen mellan lågspänningssidan och elnätssidan inte är tillfredsställande och kan göra produkten livsfarlig att använda, problem ur EMC-synpunkt och vill störa annan elektronik och radiommottagare, inte ger utlovad prestanda eller spänning etc.
Läs mer under avsnitt 7.3 i rapporten vad gäller stickkontakten utformning.
En fd kollega till mig stoppade in en laddare från Wish en gång. Blev en ordentlig gnista och halva kontaktstiftet smälte av. Jag skulle tro att det inte är helt ovanligt.
Folk i allmänhet köper ju väldigt mycket "skräp"-elektronik idag som är rent av farligt och stoppar i sina uttag.

N
Detta beror till stor del av kontaktstudsar och inrusningsströmmen (konding på primären som skall laddas upp) som många har varit inne på. Gnistorna är plasma som uppkommer genom att strömmen vill fortsätta att flöda även om blecken inte har direkt kontakt. Avståndet på potentiell gnista ökar med ökad spänning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.