Hej!
Jag har köpt en ny häll ( Siemens ed711fq15e)
https://www.siemens-home.bsh-group....ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Men jag blir inte klok om den går att koppla in i det befintliga perilexuttaget eller om man måste göra en direktinkoppling.
Självklart görs det av en elektriker, men är ändå nyfiken.
Tack på förhand
Jag har köpt en ny häll ( Siemens ed711fq15e)
https://www.siemens-home.bsh-group....ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Men jag blir inte klok om den går att koppla in i det befintliga perilexuttaget eller om man måste göra en direktinkoppling.
Självklart görs det av en elektriker, men är ändå nyfiken.
Tack på förhand
Det står att strömkabel 1,1 m ingår. Om du har ett riktigt Perilexuttag fullkopplad med nollan så borde det bara vara att plugga in Perilexproppen(?) Det är viktigt att man vet att nollan finns i uttaget och fungerar annars förstörs hällen.
J Josth skrev:
Anledningen att jag frågar är att säljaren sa att den skulle kopplas in med direktinkoppling och inte perilexplugg.
Kan det vara så att perilex inte duger och det måste kopplas in direkt? Vad kan i så fall direktinkopplingen göra som perilexen inte kan?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej den "ska" inte kopplas in direkt (fast anslutning), utan den kan anslutas via perilexstickpropp. Om du köpt den i butik tycker jag att du skäller på dem och ber dem fixa en stickpropp. Obs att sladden ska stöda två faser och nolla, absolut inte enfas. Fyra ledare i sladden alltså.
Om det funkar i ditt perilexuttag är en annan fråga. Denna häll är en 230 V-häll så du måste ha en nolla framdragen till perilexuttaget, och det ska vara korrekt kopplat. Pga EU går det inte att lita på det utan jag rekommenderar alltid att du kontrollerar ditt uttag. Du behöver lossa på locket och verifiera att det sitter en neutralledare ansluten till rätt stift. Sök på perilex så hittar du bilder var nollan ska finnas.
Därefter man kan komplettera med den spänningsmätning.
Om det funkar i ditt perilexuttag är en annan fråga. Denna häll är en 230 V-häll så du måste ha en nolla framdragen till perilexuttaget, och det ska vara korrekt kopplat. Pga EU går det inte att lita på det utan jag rekommenderar alltid att du kontrollerar ditt uttag. Du behöver lossa på locket och verifiera att det sitter en neutralledare ansluten till rätt stift. Sök på perilex så hittar du bilder var nollan ska finnas.
Därefter man kan komplettera med den spänningsmätning.
Redigerat:
Jag undrar hur detta skall kopplas på en elektrolux spishäll. Två nollor ihopsatta och två faser ihopsatta kan jag bara dela på faserna och koppla in det på var sin fas. Hur gör jag med de två nollorna. Är de bara till för att klara strömmen vid enfasinkoppling ?
Varför finns ingen jord.
Varför finns ingen jord.
Koppla enligt den översta instruktionen.
Men jag har bara en nolla i väggen
Vilket det även är i det alternativet.
Jord behövs inte när produkten är dubbelisolerad.
Jord behövs inte när produkten är dubbelisolerad.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du kopplar båda mot samma nolla i väggen. Detta förutsätter att du har en korrekt 3 fas (minst 2 faser) till dosan där du kopplar in dig. Alltså faser från olika matande faser i centralen.
Det ser ut som det gör för att det finns vissa marknader i Europa, där man drar fram två enfasmatningar till spisen. De har bara enfas matning in till huset. Spisen är då två halvor som är helt isolerade från varandra.
Det ser ut som det gör för att det finns vissa marknader i Europa, där man drar fram två enfasmatningar till spisen. De har bara enfas matning in till huset. Spisen är då två halvor som är helt isolerade från varandra.
Klicka här för att svara

