El
Fairlane: Vad är det för automatsäkring som de tar 1000 kr för? Har du en bild på den? Med den typen av pris så kan du bråka om fakturan och säga att materialkostnader är oskälig, men vill du prompt ha den elektrikern så är det väl bara att betala.
Daoe: Uppdatering: det visade sig att pumpen var inställd på allt för hög varmvatten-temperatur (10° "för varmt") så nu hoppas jag att det blir litet mer normala värden.
useless: Vad den är gjord av för material har ingen betydelse. Är hela rummet ojordat så är det ok att koppla in jordade apparater i uttagen. Det man inte ska göra är att dra in jordade skarvsladdar i rummet.
Bigfoot: Har värmepumpen strömkännare så att den kan dra ner sig själv vid behov? Kolla upp om det finns eller går att installera. Jag har 16 A huvudsäkringar. Jag har provat att dra på ett flertal spisplattor på max samtidigt som värmpumpen går hårt och då fick jag 25 A på en fas, men värmpumpen drar ner effekten inom någon minut. (Fast jag brukar undvika att starta alla plattor samtidigt
Proffstyckaren: [citat] Gör det så fort jag kommer till bostaden.
Ogredani: [citat] Nu finns faktiskt NC lite billigare, men det är ändå dyrt överlag jämfört med för några år sen. Som allt annat iofs.
pacman42: Villavagn en utan hjul är en stationär anläggning, eller? Nej, det är den inte. Dock ingen till husvagnen som är långt större än själva husvagnen? Ofta uppåt 50m2 på vissa fasta campingar. Nej. Friggeboden som står lös på stenar och lätt kan lyftas bort? Kanske. Attefallaren som också kan lyftas bort? Troligen inte. Huset som står på rullstockar? Jag ser fram emot prövningarna
avh67f: Du har rätt att man bör eftersträva att få strömmen så jämn som möjligt mellan faserna. Det kan annars bli ett spänningsfall i PEN-ledaren av obalansströmmen som kanske kan ge upp till några volts potentalskillnad mellan utsatta delar och sann jord. Tyvärr är det ju omöjligt att få det helt bra. Såfort någon slår igång något som går på 1-fas uppstår ju en naturlig obalans
avh67f: Tips är att skaffa åtminstone handbok 436 att ha i telefonen. Den samlar mycket matnyttigt från andra standarder och handböcker i ett litet format. Service är svårt för en ny. Man får ofta utföra el-konstruktörers jobb i mindre skala. Men det är bra träning. Man blir duktig på felsökning också. Tänk på att du får ej jobba självständigt med kraft och belysning förrän 3:e
Fotografen: Hittade detta på Fluxio angående bruket av 6A i forna dagar: [bild] https://www.fluxio.se/forum/elhistoria/4812-hogst-6a-sakring-till-grupper-med-belysning-och-uttag.html
Elajomannen: [citat] Som jag sagt, den som har mest mätare vinner. Sedan så finns det ju flera 3 fasmätare som bara är 3 moduler breda.
avh67f: Be värden fixa så allt är skyddsjordat och går via jordfelsbrytaren och samtidigt ordna en riktig anslutning för tvättmaskinen. Tycker det är lika bra i och med att man ändå troligen fört in jordpotential i rummen via vattenradiatorerna.
hempularen: Jag har rensat bort en del käbbel ur tråden. Håll er till ämnet! /moderator
etompau: [citat] Nej det spelar ingen roll. Hade grejorna varit polariserade så hade det framgått på märkning. Det är ofta/alltid ett temp.beroende motstånd som används som sensor.
Fideliox: [citat] Tänkte köpa den där magicbox först men såg sen att kjelle har denna också, https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/tanger-kabelskalare/manuell-kabelskalare-p40182 Ska främst skala några nätverkskablar men bra att ha till annat också tänker jag?
Adamlarss: [citat] Okej, för det var enbart 2 knappar för denna lampa i hallen. Och jag hade 2 svarta och 1 brun på varsin sida och den bruna är tändtråden vet jag, men vet inte om det är fas i båda svarta då dem 2 svart kommer från samma kabel också
avh67f: [citat] När den är för hög för att tveklöst kunna lösa ut säkringen. Denna kontroll du gjort är bra nog i mitt tycke. Du fick 0,1-0,3 ohm. det viktiga är att det är ett lågt värde som är realistiskt för den längd kabel det handlar om. Det hade varit värre om det visat 2,1-2,3 ohm (bara ett exempel) då hade man verkligen behövt undersöka vad som hänt.
Bergling: Här är ett kopplingsschema från manualen. Men kortfattat så är det dimmermoduler på DIN-skena som styrs av svagströmsimpulser och som reglerar strömmen på utgående 230 V. Alla ljuskällor är alltså "vanliga" 230V och det finns inga drivdon. Man ser att det står att det inte skall fungera med LED, men det gör det ändå, om än att det inte dimmar lika mycket på LED som halogen.
hapazard: Slingan drivs med 15V och drar ca 0.2A. Du kan kapa och skarva in ett motstånd för att sänka strömmen med några hundradelars Ampere (måste klara några watt dock). Du får pröva dig fram från en rimlig startgissning. edit: eller köp ngt sådant här och skarva in
Snickerick: Hejsan En spis med varmluftsugn där ugnen inte blir varmare än 150 grader. Skulle det kunna bero på värmeelementet? För egen del tänker jag att det är lite antingen eller med ett värmelement. Antingen funkar det eller så blir det inte varmt alls, tänker jag. Men det är ju bara ett okvalificerat antagande från min sida. Någon som är insatt i ämnet och vet om det är ett "vanligt"
jonaserik: En mätare som i ditt fall är en vanlig WU -central måste då placeras i egen låda på sidan om centralen, finns ingen ingen genväg.
jonaserik: Kron är det nog inte, det som du säger, 2 knappar och säkert en D-trapp, där den delen är kopplad som strömbrytare och den andra som trapp. I andra ändan så sitter säker en trapp. öppna och se färgerna, det ska vara lika på ena sidan på den 2 två knappar ( mellantrådar ) Då köper du en dimmer som har trappfunktion och framför allt med tända/släcka med att trycka på vredet,
Superrobban: Har du hittat någon leverantör ännu? Försöker själv hitta någon.
avh67f: 1,5 mm2 till 10A kan också bli för hög temperatur infälld i vägg med dålig kylning om den ligger ihop med flera andra kablar. En enda extra kabel försämrar förhållandet med 20% Fast det förutsätter att alla kablar belastas till max mer eller mindre vilket inte är så troligt.
Müssli: [citat] Det är ingen regel egentligen, bara sunt förnuft om du frågar mig. 😉 Sen går det ju inte alltid, speciellt vid renoveringar. Dock ser jag alltid till att lägga puckar bakom strömbrytare vid nyinstallation.
peter.linkan: [citat] Tack! Då är det säkert nu. Tack igen Byggahus :D