Någon som vet om det krävs att man bryter ute i elmätaren för detta eller räcker det med huvudbrytaren?

Det ska räcka med huvudbrytaren och vissa automatsäkringar kan man byta utan att över huvud taget bryta mer än den grupp som man jobbar med

E elmont skrev:
Det ska räcka med huvudbrytaren och vissa automatsäkringar kan man byta utan att över huvud taget bryta mer än den grupp som man jobbar med
Vilka automatsäkringar är det som kan bytas utan att man blir exponerad för strömförande delar i t.ex fasskena osv? :)

Finns många sorter, "automatsäkring" är ett vitt begrepp...

För Hager Quick connect finns det en instruktion för utbyte med spänning. Det är nog inte idiotsäkert, men håller man fingrarna enl. instruktion skall det gå.

• Gilla
P-O Jacobson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Finns många sorter, "automatsäkring" är ett vitt begrepp...
?

H hempularen skrev:
För Hager Quick connect finns det en instruktion för utbyte med spänning. Det är nog inte idiotsäkert, men håller man fingrarna enl. instruktion skall det gå.
Ja, det kan man väl tänka sig göra i fall där man kanske inte vill släcka ner en sektion med massa aktiviteter osv men i en vanlig villa så rekomenderar jag nog att man bryter strömmen ordentligt :P

Bara fram med pannlampan och ha alla grejer intill sig, bryt och byt , slå på brytaren klart

• Gilla
Damaja och 2 till
  • Laddar…
Många bra svar. Glömde att skriva att det gäller en Hager central med c10A dvärgbrytare med quick Connect. Att bara bryta på den säkringen som ska bytas känns lite vanskligt om man skulle komma åt utgående på säkringen bredvid. Dessutom är det ju spänning på inkommande ...

F Fredrik K80 skrev:
Många bra svar. Glömde att skriva att det gäller en Hager central med c10A dvärgbrytare med quick Connect. Att bara bryta på den säkringen som ska bytas känns lite vanskligt om man skulle komma åt utgående på säkringen bredvid. Dessutom är det ju spänning på inkommande ...

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
[media]
Framkommer ju dock inte hur spänningen ska brytas ...

B Berrabus123 skrev:
Ja, det kan man väl tänka sig göra i fall där man kanske inte vill släcka ner en sektion med massa aktiviteter osv men i en vanlig villa så rekomenderar jag nog att man bryter strömmen ordentligt :p
Ute i mätarskåpet då eller med HB i normcentralen?

Bryt på valfritt ställe och säkerställ att de delar du kan komma i kontakt med är spänningslösa. Exakt vart det är är svårt att spekulera i på ett forum, men mätarsäkringarna brukar vara ett bra ställe med nackdelen att allt på fastigheten blir strömlöst. Vill du undvika det får du hitta ett bättre ställe.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Tidigare gick det inte att byta en automat utan att ta loss hela strömskenan, Hager har ju löst detta med att låsningen går att öppna väldigt mycket. Jag jobbar bara med Hager så jag undrar om övriga fabrikat går byta utan att ta bort strömskenan?

Protte

prototypen prototypen skrev:
Tidigare gick det inte att byta en automat utan att ta loss hela strömskenan, Hager har ju löst detta med att låsningen går att öppna väldigt mycket. Jag jobbar bara med Hager så jag undrar om övriga fabrikat går byta utan att ta bort strömskenan?

Protte
Går att göra med många fabrikat nuförtiden.
GE, General Electric var först ut med detta i Europa och Sverige år 2001.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.