Den här har jag kört med sedan slutet på 70 talet.
Med skäret längst in klipper man av en 16mm2 likväl som skalar manteln på kablar upp till 25 mm diameter.
45 års vana gör väl en lite partisk i och för sig🙄
Verktyg för kabelavskalning, gul och svart, märkt med olika trådstorlekar, plasthandtag, metallkäftar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B
Måste bygga på valmöjligheterna för TS 😁
Denna från CO kör jag med vid behov, om jag inte använder sidavbitaren...
Tycker den fungerar hyffsat för hobby-bruk, lite småirriterande ibland när skalrester ligger kvar och inte ramlar ur själv eller att kabeln upplevs för hal så man måste hålla emot lite med fingrarna.

https://www.clasohlson.com/se/Kabelskalare-Cocraft/p/40-7418

Verktyg för avskalning och kapning av kabel, blå och svart, grip-vänligt handtag, professionellt elverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fantastiskt! Nu är typ alla tänger jag kikat på innan och några till föreslagna. Tanken var ju att jag skulle bli klokare - nu är jag ännu mer rådvill 😂.

Men det lutar lite åt KCC-22 eller CC22:an utan att veta varför - eller knipex-ändskalaren som @Pickadollen just länkade. Eller båda…
Jag gillar ”min” tång för den är relativt enkel (och smidig). Beslutsångest? 🤓
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Ja, jag har beslutstångest 😂.

Jag fascineras ju av det enkla med ett bra handlag, därav att det lutar åt KCC eller CC som sagt. Men åtkomst från änden är enklare med ”din” tång - absolut!

Att bara köra med avbitartång ser jag dock som uteslutet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Glöm inte att vi är på ByggaHus nu. Det ena utesluter inte det andra, går att rättfärdiga för olika behov 😉

Samling verktyg på ett bord för elarbete, inklusive avbitartång, kabelskalare och skruvmejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äsch, glömde skalverktygen för TP-kabel.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Hmm, den där blåa automattången har jag minnen av att ha använt mycket men jag kan fasen inte komma på när eller var….
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hmm, den där blåa automattången har jag minnen av att ha använt mycket men jag kan fasen inte komma på när eller var….
Höll på med hala teflonisolerade kablar, det var enda modellen som fixade den typen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det kan ha varit på sommarjobbet som elektronikmontör 🤔
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hmm, den där blåa automattången har jag minnen av att ha använt mycket men jag kan fasen inte komma på när eller var….
Såna hade vi på Asea på 70 talet, har säkert ett par liggandes någonstans bland kulotänger och andra reliker
(Ja jag börjar bli gammal 😬)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Glöm inte att vi är på ByggaHus nu. Det ena utesluter inte det andra, går att rättfärdiga för olika behov 😉

[bild]

Äsch, glömde skalverktygen för TP-kabel.
Har alltid gillat nätta tänger, den vänstra är en bortglömd favorit Fyra verktyg, tänger och avbitare, på rostig metallbakgrund. Slitage och användning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den blå (typ CC22) är inte så bra att skala med då den saknar den lilla slipningen nästan längst fram, så det är bara en kabelsax.
 
  • Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.