Hej, är en nybliven elektriker som försöker lära mig så mycket det går om så mycket elrelaterat som möjligt. Har det senaste läst på en del om vårat kära 3fas system och kom på en fråga
Om jag har en 3fas spis som inte kräver nolla då de tre faserna tar ut varandra med dess fasförskjutning, borde inte detta få jfb att lösa? ( Den känner ju av strömmen som går ut från faserna men ingenting kommer tillbaka från nollan?) Vad är det jag missar?
Om jag har en 3fas spis som inte kräver nolla då de tre faserna tar ut varandra med dess fasförskjutning, borde inte detta få jfb att lösa? ( Den känner ju av strömmen som går ut från faserna men ingenting kommer tillbaka från nollan?) Vad är det jag missar?
Demmpa skrev:
Okej så om jag ger det ett nytt förenklat försök, jfb känner alltså av att strömmen som går ut från faserna och den som kommer tillbaka är lika hög. Och det är inte i själva lasten (elementen) som faserna tar ut varandra utan först när de når nollpunkten i transformator skåpet, eller?M MagHam skrev:
Ja det har jag koll på, därav kom frågan om inte jfb borde lösa då det inte kommer tillbaka någonting i nollan. Men som jag fick förklarat och om jag förstår rätt så går fortfarande strömmen tillbaka fast i respektive fas, vilket även detta jfb känner av och därmed inte löser ut. Så då är följdfrågan i vilket skede tar faserna ut varandra och blir noll? I transformatorskåpet?E elmont skrev:
Strömmarna i en ledning faser + nolla summeras alltid till noll om det inte finns ett jordfel. I alla punkter i anläggningen.
Ja det är jag med på, men har jag en enfas belastning så går ju lika hög ström tillbaka i nollan som det gör fram till lasten. Denna går sen vidare till nollpunkten där det blir just noll. Min fråga är egentligen om detta tillämpas även på 3fas belastningar utan nolla, där det är precis samma scenario fast strömmen istället går tillbaka till nollpunkten i respektive fas? Skulle faserna ta ut varandra redan i lasten kan jag inte förstå hur jfb inte skulle lösa. Tänker jag rätt ?D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte alls hur du tänker. Jordfelsbrytaren mäter enbart strömmarna som passerar jordfelsbrytaren. Vilken väg de tar på andra ställen kvittar helt.
Alla strömmar går ju via transformatorn i nätstationen.
Alla strömmar går ju via transformatorn i nätstationen.
Men om de enbart passerar jfb i en trefas belastning utan nolla och det inte kommer tillbaka någon ström, varför löser då inte jfb ?D Daniel 109 skrev:
Va? Strömmen tar ju ut varandra i gruppen. Totalt i alla faser och nolla är den noll. Hur den fördelar sig mellan ledarna kvittar.
Bästa svaret
Hej, HejsansvejsannH Hejsansvejsann skrev:Ja det är jag med på, men har jag en enfas belastning så går ju lika hög ström tillbaka i nollan som det gör fram till lasten. Denna går sen vidare till nollpunkten där det blir just noll. Min fråga är egentligen om detta tillämpas även på 3fas belastningar utan nolla, där det är precis samma scenario fast strömmen istället går tillbaka till nollpunkten i respektive fas? Skulle en faserna i lasten ta ut varandra redan där kan jag inte förstå hur jfb inte skulle lösa. Tänker jag rätt ?
I en trefasbelastning utan nolla där ingår inte nollan i strömkretsen.
Returströmmen i varje enskild fas fördelas på de två återstående faserna. Det innebär att summan av strömmarnas amplituder (med fasläge) i de tre faserna, i varje tidsögonblick, tar ut varandra d.v.s. blir noll.
Om dessa tre fasledare går igenom jordfelsbrytarens mätkärna och summan av strömmen är noll då löser inte jordfelsbrytaren ut.
Jordfelsbrytaren bryr sig inte om vad de fyra trådarna är för något, den är bara intresserad av strömmen i dem. Har du en D-kopplad trefaslast så tar strömmarna ut varandra i de tre faserna medan neutralen har noll ström. Jordfelsbrytaren gör denna vektorsumma i sig och konstaterar att den summan blir noll. Om du har en D-kopplad last som enda last efter jordfelsbrytaren kan du strunta i neutralen och bara dra de tre faserna genom den.H Hejsansvejsann skrev: