N nb. skrev:
Jag har tre jfb. Värmepumpen har ingen, sedan ligger uttagen ute på en tillsammans med tvättstuga mm, ytterbelysningen på en annan tillsammans med annat "mindre viktigt" tex spis, micro, disk och kök (har ingen extra grupp till kyl/frys) larm, mm mer viktigt ligger på den tredje.

Sedan är rummen lite blandat, löser in jfb ska det lysa i angränsande rum.

Ute är tanken att man inte ska släcka ytterbelysningen genom ett jordfel i ett uttag ute.

Med en fyrradig central blir det bra, brytare, värmepump, mätare längst upp och sedan en jfb per rad.
Renovering pågår, därav tejpen.
Den andra gruppen uppe är till en liten central i garaget med egen jfb.

• Elcentral med säkringar och energimätare i en vit låda på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Purre
Panor82 Panor82 skrev:
Det är självklart olika men i vårat hushåll så lagas det mat iaf två gånger per dag med spisfläkt igång(inbyggd belysning tänds på kvällen vid matlagning). Då tycker jag att det är en bra indikation då frysen till exempel klarar 24h utan problem om man inte öppnar den mer än 1gång om dagen.
Men fortfarande använder du väl kylen/frysen oftare än spisfläkten? Så att ha spisfläkten på samma gör varken till eller från.

Panor82
Jo det kanske jag gör men tror att jag skulle märka av lyset till fläkten innan ändå då det används även när de inte lagas mat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.