El
clain: [citat] Jaså, jag fick höra ngt om att ”de” (vad jag gissar är elsäkerhetsverket) inte förnyade det efter en viss uppnådd ålder. Det låter ju på sätt och vist rätt orättvist, men inte särskilt förvånande med all vår byråkrati.
Gnarp: [citat] Jag har på distans per telefon fått svaren att ingen vet. Otillfredsställande. Får se när en elektriker tittar till det hela.
kalle joh: Spisen installerad dock lite bred antar bäst är slipmaskin och fixa bänkskivan 2mm på vardera sida? Vad tror ni?
roli: [citat] Tycker också att det ser ut att vara FK kabel i ett bockat VP-rör och ingen blykabel.
Oaeolle: Hade ställt en äldre ojordad golvlampa Nära diskbänken och tänkte att detta kan vara en dödsfälla. Lutade den mot diskbänksplåten (bättre förekomma än omkomma) och POFF. Här fanns jordfelsbrytare, dvärgbrytare C10 och huvudsäkring trög 16. Diazed. Vilken var vid kortslutningen mot jord snabbast denna gång ? Jo huvudsäkringen. Men jordfelsbrytarens uppgift är att bryta måttliga
Alexn72: [citat] Skulle reläet vara där värmen började så skulle hela plastlådan vara bränd. Där sitter runt 5cm kabel mellan reläet och stiften iallafall på modellen innan. Inte omöjligt men...
Dan1891: [citat] Jag tycker att tom att 9W låter lite mycket för 300 led?
Lackarn: [citat] Nu är det kopplat o klart, funkar perfekt! Tack för all hjälp o input, väldigt uppskattat.
Skopan: På bilden i inlägg 5 ser det ut som om bara vissa artikelnummer levereras med dosa. TS radiator tycks levereras utan.
useless: [citat] Jag skulle undersökt det uttaget noga. Det är inte troligt att någon har dragit fram en jordledare bara till taket, så antagligen har man satt dit ett felaktigt uttag. Och det är inte helt otroligt att det är krontändning med tre trådar från taket och man har anslutit en av tändtrådarna till skyddsjorden i kontakten...
jonaserik: Har inte en aning om varför det anges 5 W, kan vara en tankevurpa från dom eller felskrift, så det fattas en nolla efter 5:an. Normalt så om armaturen är av stängd typ, så brukar det vara 40 W max och helt öppen 60 W max. Så sätt i en 10 W LED dimmbar, Med dimmer så kommer du att vara nöjd med ljuset.
Gramphos: [citat] Så länge en elektriker har satt ett dcl-uttag i taket eller väggen så behöver du inte veta det. Det du behöver veta är att DCL-kontakter inte kan vändas fel, så om du köper ett färdigt jordat DCL-sladdställ så har du tre trådar från den att koppla in. De bör vara blå till N (blå), gul-grön till jord (gulgrön) och brun till L och L1 (brun och svart) Köper du en dcl
MathiasS: [citat] Fråga: Kan du inte montera Shellyn i andra änden på matande kabel? Antar att det blir i värmepumpen då.... vet inte om jag tycker det är en svinbra ide, men bara som alternativ.....
merbanan: Jag använder ofta beröringsfri spänningsprovare innan jag testar att det är strömlöst med en voltmeter. Man får ju vara på det klara att en beröringsfri spänningsprovare har sina gränser och inte kan ensamt ersätta en voltmeter men jag tycker den ger en bra indikation på vad man bör förvänta sig vid en mätning.
Turbo_Tail: Alltså det här med "Plejd". Är det någonting som ni blir påtvingade i Sverige - eller varför används det bara där?
Yat: Hej Det ar ett tidur, som stanger av till luft flakt, for avfrostning. Om man oppnar den ( timern) och flyttar over lite av kullager fettet, so blir den tyst. ( Allt enliget Johansson, Fd Ventex . Sorry, inga A, A or O , pa mitt tangentbord.)
jonaserik: Använder inte dom med lysdioder, bara en Duspol utan dioder och spole som hoppar upp och den släcker en JFB direkt, i övrigt multimeter
Alexdpc: [citat] Ah okej. Ja det är lite rörligt. Jag kan vicka lite lätt på det. Så det är alltså normalt?
datja: Var det inte i samma användares hem som nollan och skyddsjord var byglade ute i uttagen?
jonaserik: Det är bara det att till fritidshus i äldre tider, så drogs det en kabel EKKJ 3 gånger faser och den flätade koppar runt . Allt var säkrat med 16 amp och är godkänt även idag. Inget retroaktivt för dessa kablar, men max 16 amp blir det. Numera om det ska vara en lika kabel, med s,k PEN ( antingen en egen ledare eller skärmen vara 10 mm2 ) Nu dras det minst 5 X 10 mm2 mellan gatan och
Alexn72: [citat] Jag skulle säga byt till led om de går och om de funkar så är prblemet löst oavsett om de smålyser. Risken finns att den inte gillar led och inte orkar starta
SnokG: Länkar här till scriptet jag talade om, (här länkat till instruktionerna, själva scriptet ligger länkat där i) Det går att ställa in auto on, auto off, osv beroende vad som önskas. Ska enligt uppgift fungera utan tillgång till wifi. https://covidi.mccreight.com/shelly_scripts/shelly_plug_delayed_turn_on.notes.txt?fbclid=IwAR0UY7k-uc1P-qqWcDpWimkSEZBYhy4esRjQ_8sYZu6lIWebvJeODQbY5kk
hapazard: [citat] Nja, dioden åldras den med, annars skulle du (främst) se en blåtoning över tid och inte en minskning i ljusstyrka.
hempularen: Men sker alla 3 sakerna precis samtidigt? Övertemp, gruppsäkring och huvudsäkring?
henrymeck: [citat] Hej , du har rätt det är vad den levererar , hur mycket den drar är lite oklart, 4-5 A ??? tänker mig en mindre panasonic version
U4IC: Någon som har testat att uppgradera en Thermex fläkt till LED med ett färdigt kit typ detta? [bild]
kuwi: [citat] Nej, batterierna är borta. Inget "kan" egentligen ringa. Och det ringer ändå. Det stärker väl teorin att det är någon annan sändare? [citat] Jag ska testa det, tack. [citat] Det låter ju i och för sig inte så sannolikt, men det kan ju hända ändå. Och det vidgar antalet möjligheter ... [citat] Tack!
Swedave: Nu har jag bytt ut enheten och allt fungera igen - hurra! Jag lärt mig ett antal saker: * Det är inte ovanligt att thermostaten går sönder - relä et är en rörlig del och slets ut * om du inte har möjlighet att byta ut golvsensorn kolla vad det har för motstånd. 10Kohm är vanligast. Om du har annat (jag hade 12K) så är det betydligt färre termostaten som stödjer det och det brukar