Tänkte ta bort en vägglampa helt och hållet som sitter på badrumsväggen. Och sedan sätta upp en spegel över. Hur går jag tillväga för att ta bort elkablarna på rätt sätt? Det är 4 kablar: fas, tändtråd, nolla och jord.

Jag kan inte dra ut sladdar från kabelkanalen för att de sitter stenhårt i flexiröret i väggen.

Vore det rätt att koppla loss kablarna i dosan och isolera varje ledare med eltejp? På den andra sidan (där lampan satt) tänkte jag trycka in kablarna. Eller ska man klippa av så mycket som möjligt?
Ska man silikona över så att fukt inte tränger in från badrummet? En doslock får inte plats pga spegeln.

Har övervägt att spraya silikon i kabelröret och försöka dra ut kablarna, så som vissa på forumet rekommenderar. Andra säger att man inte får göra så.. Är rädd att om jag använder våld, då lossnar isoleringen i kanalen och gör det svårt att i framtiden använda kabelkanalen.
 
K krabba skrev:
Tänkte ta bort en vägglampa helt och hållet som sitter på badrumsväggen. Och sedan sätta upp en spegel över. Hur går jag tillväga för att ta bort elkablarna på rätt sätt? Det är 4 kablar: fas, tändtråd, nolla och jord.

Jag kan inte dra ut sladdar från kabelkanalen för att de sitter stenhårt i flexiröret i väggen.

Vore det rätt att koppla loss kablarna i dosan och isolera varje ledare med eltejp? På den andra sidan (där lampan satt) tänkte jag trycka in kablarna. Eller ska man klippa av så mycket som möjligt?
Ska man silikona över så att fukt inte tränger in från badrummet? En doslock får inte plats pga spegeln.

Har övervägt att spraya silikon i kabelröret och försöka dra ut kablarna, så som vissa på forumet rekommenderar. Andra säger att man inte får göra så.. Är rädd att om jag använder våld, då lossnar isoleringen i kanalen och gör det svårt att i framtiden använda kabelkanalen.
Vet du med säkerhet vart trådarna går? Dom kan vara ihopkopplade i någon dosa "mellan" strömbrytaren och lampan. Trådarna ska kopplas bort i matande ände så att dom inte kan spänningssättas och är dom bortkopplade är det väl inte någon katastrof om dom inte går att dra ur. Och visst kan du dutta i lite silikon i röret, du ska ju demontera ledningarna och dom ska ju inte användas senare.
Ett råd är att var försiktig med silikonspray, det behövs bara en mycket snabb dutt, en sekund är för länge.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Dosan sitter på väggen utanför badrummet (närmaste dosan).
Jag har kollat andra dosor runt om och det är ingen annan som har samma kombination: brun, vit, blå, jord. Sen är den vita tråden flerkardelig och resten enkeltrådig både i dosan och från väggen.
Jag hoppas att det inte finns nån dåld dosa 😳 Lägenheten är ca 10 år gammal.

Då ska jag hålla mig borta från silikonsray.. Röret borde vara minst 3 m, och det kommer att vara svårt att få in spray i hela, utan att få för mycket..

Jag har en till ledning på ca 1,5 m från samma dosa till en strömbrytare, där kablar har fastnat också. Men de får vara så.
Känns som att elektrikerna använde lim som glidmedel..
 
A
Brukar gå direkt från strömställaren eller via armaturen i taket.

Annars är det bara att följa ledningarna från strömställaren.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.