Håller på och renovera nyköpt hus och är inne på att byta ut eluttagen. Om jag fattat rätt så sitter det just nu Elko Plus 2-vägsuttag lågbyggande i "Aluminium"-färg. Se bild:
Europeisk vägguttag utan täckplattor på en ljusgrå vägg, med grå matta synlig nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag sticker ut från vägg, dålig installation, risk för skador, säkerhetsproblem. Vit vägg, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag utanpåliggande modell med barnsäkerhet, röd plastspärr, grå botten, matta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd eluttagsbakdel utan täckplatta monterad i vägg, märkt 16 A, 250V. Oavslutad elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte byta ut dessa till exakt samma men i färgen "Fjällvit". Det som förvirrar mig är vilka jag ska köpa samt denna lilla ram som sitter på. Utan den så blir det ett glapp på en halv cm till väggen.
Metallram på textilmatta, fyra hörn, hål, nitade, industriell design, grå bakgrund, objekt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett ljust vägguttag med fokus på kanten, lite slitage syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De uttag jag hittar är följande:
https://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-2-vags-vagguttag-jordat-lagt

Den ovan verkar innehålla hela uttaget, koppling m.m. vilket inte behövs då jag egentligen bara behöver kåpan.

Kollar jag vidare hittar jag följande som istället verkar vara utan själva ramen:
https://www.elbutik.se/product.html/elko-kapa-utan-sidoram-for-1848086

Och då hänvisas det till denna:
https://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-dekorramar-till-2-vagsuttag


Tänker jag rätt när det bara borde vara att köpa de två sistnämnda? Eller kanske t.o.m. bara köpa kåpan och måla om befintliga ramar själva för att spara halva kostnaden.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Hittade denna i min gamla elkobok.
 
  • Förhöjningsramar för vägguttag, två färger, produktinformation, E-nummer, mått, och vikt angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A avh67f skrev:
Hittade denna i min gamla elkobok.
Tack för svar!

Är inte säker på att det är den ramen jag letar efter. Ramen som sitter i befintliga uttag är 7 mm. Antar att det är det som kallas för undercutram?

Vet inte riktigt varför fjällvit är annorlunda från alu/svart. Men men.
Testat beställa varianten med enbart kåpa så får jag se vad som följer med!
 
Inte säker heller på vad undercutram är. Har inte använt denna serie av elko. Är denna ram du har bild på i gummi och/eller mjuk? I så fall kan det vara en manschett för att få högre ip-klass.

Schneider har en sådan till Exxact för att göra ip 20 till 44 för våta/fuktiga utrymmen.

Det ser i alla fall ut som du har en 1,5 dosa
 
Tommty
Känns märkligt att du behöver en ram, då du har den låga 1½ dosan för elkos vägguttag.
vill minnas att den ramen används för att använga elkos plus låga vägguttag i en vanligt apparatdosa.

inte så att något kabel eller något ligger i kläm bak?
 
A avh67f skrev:
Inte säker heller på vad undercutram är. Har inte använt denna serie av elko. Är denna ram du har bild på i gummi och/eller mjuk? I så fall kan det vara en manschett för att få högre ip-klass.

Schneider har en sådan till Exxact för att göra ip 20 till 44 för våta/fuktiga utrymmen.

Det ser i alla fall ut som du har en 1,5 dosa
Är av samma plast som resten av uttaget/kåpan. Hårdplast. Känns inte som att den tillför så mycket för IP-klass. Håller med om att det ser ut som 1.5-dosor.
Tommty Tommty skrev:
Känns märkligt att du behöver en ram, då du har den låga 1½ dosan för elkos vägguttag.
vill minnas att den ramen används för att använga elkos plus låga vägguttag i en vanligt apparatdosa.

inte så att något kabel eller något ligger i kläm bak?
Håller med. Trodde inte någon ram skulle behövas men blir glapp utan den. Sitter sådana ramar på alla eluttagen i huset så man får känslan att det är något som följt med när man byggde huset. Får bara inget grepp om den ramen ingår när man köper nya uttag eller om man köpt det extra när huset byggdes av någon anledning. Ramen som ska köpas till för vanlig apparatdosa är på 11 mm så det är inte en sån ram heller. Finns specialramar för att kunna ha belysning i dekorram men känns ju meningslöst att ha monterat såna i alla uttag utan att använda det.

Ingen kabel i kläm i uttagen. Kopplingarna skulle kanske kunna gå att trycka in längre i dosan men de är "upphängda" i ett fäste kopplat till metallramen där det ute går att föra in den mer. Känns ju som att den metallramet/fästet är till just för att ge korrekt avstånd.

Elektrisk installation, vägguttag delvis monterat, synliga ledningar och skruvanslutningar, rött och blått plasthus, dammigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du rot dosor för 1/2 dosor? För de verkar ju inte bottna som de ska och därför svävar uttagen från väggen.
 
K _KirderF_ skrev:
Har du rot dosor för 1/2 dosor? För de verkar ju inte bottna som de ska och därför svävar uttagen från väggen.
Lyckas inte hitta något artikelnummer så jag kan bekräfta att det rör sig om ½-dosor. De är röda och ovala. Har ett invändigt djup på ca 60 mm, en bredd på ca 70 mm och en högsta höjd på 90 mm. 4 stuts.

Kan inte säga att jag är helt säker men det skulle kunna röra sig om en föregångare till dessa:
https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/flexi-dosor-infallda/flexi-appdosa-lag-1-1-2-4x16-20
Måtten tycks stämma.

När jag mäter hur djupt in själva sockeln sitter så bottnar den kring 32 mm. Alltså är nästan halva "djupet" kvar i dosan för kablar m.m. Det känns som att det är det som är felet egentligen. Att själva fästbrickan borde gå 6-7 mm djupare in så uttaget hamnar helt mot väggen utan behov av undercutram.
 
Det ser inte ut som att kåpan till Rlko Plus lågbyggande uttag finns som reservdel. Utan det som finns att köpa är kåpa uta undercut ram för användning med dekorerat eller utbyggnadsram.

Eftersom uttaget inte heller säljs utan kåpa borde det bli en del kåpor över då dessa installeras med dekorram. Du kanske kan kolla om du kan hitta någon som säljer begagnat. Kanske även värt att höra med lite olika elfirmor om de har över från något jobb och kan tänka sig att sälja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.