Finns det någon pryl som motsvarar en kontaktor, men styrande och styrda sidan är inte i samma rum, utan fjärrstyrt (med radio, lämpligen)?

Typ en optokopplare med ~10m ljusstråle.😆

Något enkelt att använda.

H halj skrev:
433 MHz typ nexa borde funka bra. Finns både som pluggar och infällda puckar. [länk]
Det där är ju bara ena halvan av kontaktorn, utgången.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det här är nog det närmaste man kommer något enkelt:
[länk]
En fjärrströmbrytare är inte vad jag söker, utan funktionen av en kontaktor.

Kontaktor, vad ska den koppla in, det finns inga sådana kontaktorer utan måste i sin del styras av en yttre styrning. Kanske det som skrivs i föregående svar.

Då saknas bara en sändare som kan styras av en 230V ingång.

M -MH- skrev:
En fjärrströmbrytare är inte vad jag söker, utan funktionen av en kontaktor.
Det underlättar om du skriver vad du vill åstadkomma.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det underlättar om du skriver vad du vill åstadkomma.
Kontaktor: En spänning ansluten på ena sidan sluter kretsen på andra sidan.

Törnis81 Törnis81 skrev:
Du behöver båda produkterna. en kontaktor och en fjärrstyrd on / off. [länk] styr [länk]. Koppla på A1 och A2. Koppla upp nexan. Done.
Fortfarande ingen sändare som kan anslutas till 230V?

B
Fattar jag det rätt? Något triggar en 230v (?) Signal. 10m bort vill du att en kontaktor ska slutas? Är det 230v eller 3 fas som behövs på kontaktorn?

Du skulle ju kunna sätta en shelly på bägge platserna. Den ena shellyn aktiverar den andra shellyn när den får 230v på sw ingången.

Är det en liten effekt och 230v, kan den andra shellyn fungera som en kontaktor via sitt inbyggda relä. Är det högre last, fler faser eller annan spänning så får den andra shellyn dra en vanlig kontaktor.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
En fas räcker, hade tänkt mig 10A, men kanske kan gå att minska. Vad är en "shelly"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.