Nu ville ju TS av någon anledning att styrningen skulle vara med 230V potential input. Vad jag vet är alla Nexa sändare trådlösa och batteridrivna.J jonaserik skrev:Nu är jag inget fan av det med fjärrstyrning av olika slag, du ska vad jag förstår endast ha till och från. Kolla in vad som finns som har ren växlande kontakt ( strömbrytare ingen dimmerfuktion ) i sig, för 230 V ,för det är det du ska ha och bara mata kontaktorn.
Har finns en, men det måste till en fjärrmanöver till den
[länk]
Plejd CTR-01 är ett relä för upp till 16A resistiv last (är det annan last så är maxsströmmen lägre). Eftersom TS inte vill säga vad han ska styra så behöver han själv ha koll på att lasten inte blir för hög. Plejd har lägre standbyförbrukning än Shelly. Enligt Plejds datablad är räckvidden c:a 10 meter inomhus och om TS har c:a 10 m mellan platserna för installation är det ju en risk att räckvidden är för dålig och i så fall kanske Shelly är ett bättre alternativ.
Beroende på hur länge lasten ska ligga aktiv kan det vara lämpligt att använda en kontaktor och bara ha Shelly/Plejd mottagaren för att dra komtaktorn, även om båda är godkända för 16A laster.
Från början i tråden så framkommer det att det är en vanlig kontaktor som ska vara till/från. sen det vad som ska styra går jag inte in på, bara att det finns grejer till det. Sen om det ska vara med fjärr eller tryckknapp är en annan sak. En kontaktor drar kanske 20 W som max.G Gramphos skrev:Nu ville ju TS av någon anledning att styrningen skulle vara med 230V potential input. Vad jag vet är alla Nexa sändare trådlösa och batteridrivna.
Plejd CTR-01 är ett relä för upp till 16A resistiv last (är det annan last så är maxsströmmen lägre). Eftersom TS inte vill säga vad han ska styra så behöver han själv ha koll på att lasten inte blir för hög. Plejd har lägre standbyförbrukning än Shelly. Enligt Plejds datablad är räckvidden c:a 10 meter inomhus och om TS har c:a 10 m mellan platserna för installation är det ju en risk att räckvidden är för dålig och i så fall kanske Shelly är ett bättre alternativ.
Beroende på hur länge lasten ska ligga aktiv kan det vara lämpligt att använda en kontaktor och bara ha Shelly/Plejd mottagaren för att dra komtaktorn, även om båda är godkända för 16A laster.
Klicka här för att svara