Hej

Sladdstället till min fantastiska Electrolux-dammsugare har med årens lopp skadats. Tidigare tejpade jag runtom skadan men ser nu att ytterhöljet dragits av lite mer. Krympslang kan inte träs över kontakten - vad kan man göra? Krymptejp?

Tacksam för råd

• Orange förlängningssladd med skadad isolering som exponerar blå inre tråd. Risk för elektrisk fara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju alltid byta kontakt.

Jag har aldrig provat men det ska också gå att klippa upp krympslang längs med och limma ihop med superlim.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
W witten skrev:
Du kan ju alltid byta kontakt.

Jag har aldrig provat men det ska också gå att klippa upp krympslang längs med och limma ihop med superlim.
Kanske börjar så och testar att klippa upp. Tack för tipset

J jonaserik skrev:
Är det som en stickpropp eller, går den dra ut, troligtvis inte utan rullas in i maskinen. då är det nästan kört. Går att plocka isär maskinen och koppla om, sätta dit ett nytt brytskydd men vad som passar kan jag inte säga. Här finns lite olika.
[länk]
Tack för tipset. Det är som du antog, den rullas in i maskinen. känns så vanskligt att funktionen hänger på en liten detalj som denna. Skall se vad jag kan göra.

Demmpa Demmpa skrev:
Finns klass 2 stickpropp man kan byta,
[länk]
Kan bli sista utvägen! Tack för länk.

På en dammsugare eller fast maskin som är dubbelissolerad kan inte jag se några risker att sätta en helt vanlig stickkontakt med jordstiften kvar på. Visste faktiskt inte att det fanns att köpa utan.
Tycker det är en bättre och säkrare lösning än tape eller krympslang.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Jag byte på dammsugare till jordad hane.
Funkar bra.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.