13th Marine
13th Marine: Troligtvis har något av det som är inkopplad på berörd grupp ett avstörningsfilter som är kopplat mot jord, när du slår på gruppen går det en inrusningsström som triggar jfb.
2 svar · 607 läst
B
Byggobal: [citat] Då ber jag elektrikern göra det när han kommer. Tack!
19 svar · 3,0k läst
·
MBL19
MBL19: [citat] Du skrev det mer utförligt. Säkerhetsåtgärden är för att motorn inte ska återstarta.
4 svar · 1,4k läst
·
R
Rickard1973: [citat] Aha! Tack, då vet jag vad jag ska leta efter...
2 svar · 1,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Och det slipper du då det inte måste finnas en sådan plint. Utan du kan som jag skrev ansluta inkommande nolla direkt till ingången på första JFBn. Men kan du knöla in en separat N-plint så är det ett litet plus då anslutningarna bör blir lite mer tillförlitliga. Men som sagt, vad som blir tillförlitligt hänger på installatörens färdigheter.
8 svar · 1,8k läst
Panor82
Panor82: [citat] Det enklaste kanske är att hyra/låna en energi/elkvalitets logger och logga verksamheten under en lägre tid och få med både "normal" spänningen och när spänningen är låg. Då får man ju liksom svart på vitt och dessutom en massa data att analysera och jämföra.
32 svar · 4,3k läst
·
B
b_hasse: [citat] Det vore bra om du ger oss en ritning inklusive kabeldimensioner. Effekt på solceller och växelriktare? Det låter som du gör en koppling som kanske tekniskt fungerar men är dålig på flera sätt. Hos oss måste en produktionsanläggning besiktas av nätägaren innan den ansluts till nätet. Dessutom kräver de att installationen görs av någon behörig. Det är alltså mycket
18 svar · 2,6k läst
·
K
Kennster: [citat] Misstänkte att det kanske var så men med el så är det ju bäst att fråga först. 🙂
2 svar · 773 läst
·
D
Dilato: [citat] Antar att det är dragsäkringen som klämmer kabeln när locket är på som gjort detta. Ser ju inget vidare ut. [bild]
4 svar · 2,2k läst
·
D
dasi: Tack igen! Detta forum är bäst!
20 svar · 10,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det är en bra fråga. Det dock inte Sverige som ändrat sig utan de internationella reglerna. Kanske finns det större risker nere i Europa där de har TT-nät med tveksamma egna jordtag, alltså där inkommande vatten är ett bättre jordtag än det som anordnats för elmatningen.
65 svar · 11,0k läst
D
Daniel 109: Jag skulle i det här fallet lita mer på ledningens färg än var den är inkopplad på brytaren. Men som tidigare sagts, lita inte på färgen heller.
21 svar · 2,7k läst
·
F
Fluxor: Det tror jag fungerar, men personligen använder jag Adafruit Huzzah ESP32 V2. Kostar en del, men för mig fungerar de perfekt. Extern antenn är en grej till exempel.
19 svar · 1,5k läst
·
M
Md Mahfuz: [citat] Tusen tack.
4 svar · 1,3k läst
·
Totte_S
Totte_S: Ganska viktigt att påpeka att den är spänningsförande tills man säkerställt att den inte är det!
5 svar · 1,1k läst
·
P
pennybridge: Tack för svaren... Såg att min bild inte följde med. Eluttaget i lådan, lådbelysning, belysning under möbel samt 2x trafos som tillhör belysningen kommer samtliga från Svedbergs. Jag vill bara försöka berätta för elektrikern innan måndag vad jag tror kan komma tänkas att gå åt. Om jag tänkt rätt så är det endast ett 2-vägsuttag han behöver ha med sig då jag har Shelly
3 svar · 647 läst
·
J
jonaserik: Och i bland blir det att ta till långa spetstången för att trycka ner dom, samt att det i bland att vrida lite på ledningen för att dom ska komma ut.
4 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: Röret med två kablar kan sluta en bit ner och sen finns det kanske ett gult som går vidare, bara gräva upp vid huset och se, lika på den andra sidan där det varit bilvärme. Ett rör från laddaren till din skåpet går bra. I skåpets övre del finns massor av plats ( en lång plåtbit där ) att sätta säkringar och säkra laddaren med. I skåpet kan det om det finns någon form av
1 svar · 1,2k läst
·
Rippen85
Rippen85: Den..
10 svar · 2,7k läst
·
Rippen85
10 svar · 2,7k läst
·
P
Paxman: [citat] TKK är det som har använts för befintlig montering i källaren, så det kanske är snyggast att fortsätta med. 🤔
10 svar · 1,6k läst
·
A
Avemo: Du har alltså laddaren monterad redan? Jag missförstod och trodde att du hade ett trefasuttag på husväggen. Om du skall använda en dosa så måste det vara en anslutningsdosa med dragavlastning. Men jag skulle nog hellre gå på varianten med trefasuttag hellre än dosa i alla fall.
5 svar · 978 läst
Müssli
Müssli: Några av "mina" snickare gillar inte de infällda fasadskåpen eftersom det knappt finns plats för isolering bakom. Dock är de mycket snyggare än de utvändiga om du frågar mig. Markskåp är ingen dum idé, då kan man ansluta fast el redan i byggstarten för att slippa dyr bygg-el. Det går såklart att komma runt genom att fästa ett fasadskåp på ett trästativ men det krånglar till
3 svar · 1,3k läst
·
mangeurds
mangeurds: [citat] Det är jag som kollat dåligt, efter noggrannare kontroll så är det sannolikt 1.5mm kvadrat så det som det ska. Tack för responsen
6 svar · 1,8k läst
useless
useless: [citat] Det gick väl rör i väggen till uttagen? Det behövs nog lite bilder för att inte diskussionen bara ska bli vilda spekulationer...
17 svar · 2,7k läst
·
B
BengtSpikar: [citat] Varför är våra grejer så mycket dyrare? Typ alltid
8 svar · 1,5k läst
S
Screed: Tror att inkopplingsavgiften är närmre 50k i detta fallet men jag undrar mest hur mycket dyrare det är med förbrukning kontra en "riktig" anslutning?
20 svar · 1,7k läst
·
J
janerik12: Har googlat vidare bara för att täcka alla möjligheter. När det kommer till dimmrar som klarar mer än 400W halogen, hittade jag denna https://www.elbutik.se/product.html/namron-led-dimmer-600w-1-pol-vit
16 svar · 4,9k läst
·
P
P.Bjrk: [citat] Kanske kommer an på hur man ser ut?
8 svar · 6,9k läst
·
Kire87
Kire87: [citat] Tack för återkopplingen! Träskivan är tänkt att placeras i en kopplingslåda ip67. Knuten är tänkt för att få dragavlastning :) , men det är kanske bättre att klamra kabeln i träskivan eller? Såhär var i alla fall min tanke med den slutliga monteringen, men jag tar gärna emot anmärkningar: [bild]
6 svar · 894 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.