X
xztraz: ska brytarna vara trappkopplade är det juh smidigare att dra rören mellan dom dosorna o inte allt till en dosa..?
2 svar · 3,2k läst
D
dymlingen: Fogskum är ju ett klassiskt fusk. Med dosan ingjuten i fogskum lossnar den garanterat inte och du slipper ta hål i botten.
6 svar · 3,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Domintell....nu överdriver du en aaaaning. Ett trådlöst nätverk strålar inte en bråkdel av vad din mobiltelefon gör...går inte att säga att man bor i en micro bara för att man kör trådlöst. Av all el kommer mer eller mindre strålning. De vanligaste nätverken idag är baserade på 802.11b/g och ligger på frekvensbandet 2.4GHz. Effekten på dessa nätverk är maximalt 100mW
24 svar · 4,7k läst
X
xztraz: kör du med en dimmer är det knappast nått problem
7 svar · 4,0k läst
Abuquir
Abuquir: Lyfter tråden lite
10 svar · 3,4k läst
S
SkaneErik: Börjar gå upp ett ljus för mig, men det känns inte lönt att byta stickpropp när hela elememtet ändå måste bytas...
7 svar · 4,9k läst
H
hempularen: Jag tolkar inte exemplet som att det visar faktisak rördragningar utan det är bara ett kopplingsschema. Alla trådarna kan mycket väl gå i ett och samma rör mellan respektive dosa i exemplet.
5 svar · 27,1k läst
Y
yxis: Nog är det snyggare med kontaktdon av typ speakon eller "canon-kontakter", d.v.s. XLR-kontakter. Helt vackert blir det nog ändå inte, men en kontakt istället för skruvplint eller liknande har väl helt klart sina fördelar när man t.ex. ska städa under/bakom högtalare och liknande. Vid stärkaren är det kanske lika enkelt att åta kablarna hänga ut nån meter eller två ur väggen bara
14 svar · 3,3k läst
RoTe
RoTe: [citat] Kör relä då...
6 svar · 6,7k läst
K
kai_robert: [citat] Nej, nej, nej, helt galet. Tändtråden ska kopplas till den "vågade" pilen och fasen till den raka pilen. Den "vågade" pilen visar att det den utgången som dimmras. Pil och S används till fas, båda om man trappkopplar, en vid vanlig koppling. / Kai
2 svar · 5,3k läst
M
MatildaSofia: [citat] ;D ;D Ingen som helst aning! Får se skissen om 1 vecka... ??? ::) ;) Du får kolla in på hemsidan sen...
40 svar · 8,3k läst
T
Tomtebo: Vad har du för typ av reflektorer i belysningen? Vad är takhöjden? Vilken färg har fasaden? Vad har du för typ av markbeläggning under armaturerna? Hur många soltimmar per år? ::)
4 svar · 3,7k läst
K
Kinslayer: Glöm bara inte att spika dit en extra 45mm träregel så slipper du problem med eventuella lister/foder runt fönstret.
5 svar · 6,9k läst
C
Carl: Jag gissar bara nu men jag tror att med benämningen "vanlig eldosa" så avses vägguttag och på många av dessa så är jordanslutningen i mitten. Men som sagt: Leta efter jordsymbolen!
4 svar · 3,9k läst
X
xztraz: sätt en trådlös..
2 svar · 5,5k läst
T
Tomtebo: Finns väldigt mycket matnyttigt om detta att läsa i Intelligent hus tråden i Teknikforumet http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1043923937
1 svar · 6,4k läst
S
sofia_k: [citat] Tackar för svaren! Precis så är det att nätägaren är Sydkraft och då får vi hålla tillgodo med dom när vi har byggel, men sen ryker dom.... 8) :)
2 svar · 2,5k läst
R
rosebuddy: Mouse blev det! På www.elbutik.se! Tack
3 svar · 3,9k läst
S
suan: Okey, tack. Jag gillar enkla svar.
1 svar · 4,1k läst
M
MrMagic: Japp, det finns. Det enklaste är en branddörsstängningscentral, se tex www.microsec.se. Men det blir nog lika billigt att köpa en Power 608 (inbrottslarmcentral) www.teletecconnect.se, då får du dessutom larmsändare på köpet.
14 svar · 4,9k läst
S
Sonander: Tack för svaret, det kändes som det skulle vara så men lika bra att få det bekräftat.
2 svar · 3,8k läst
K
Kaffekokare: Norwesco har en bra spistimer, men den är tyvärr rätt dyr: http://www.norwesco.se/Svenska%20Sidor/Produkter/pdf-filer/Spistimer.pdf
1 svar · 9,3k läst
G
Granit999: Det var i Eskilstuna 1986.
11 svar · 17,1k läst
MickeM
MickeM: Jag anade att det var så, ville inte uttala mig innan jag hittat något att refera till. :)
30 svar · 8,2k läst
S
smogge: Största problemet som du nog kommer att få är att ingen vill slutföra jobbet då 99% av elektrikerna vill göra allt från grunden... + de blir nog billigare att leja bort allt
3 svar · 4,4k läst
J
Johannabacken: olklove: Lampgustaf har några riktigt tunna 20Ware
16 svar · 4,3k läst
M
Mats: duschtimer satte en kollega in för att få ut dottern ur badrummet på morgonen. Minskade förbrukningen på varmvatten, dock blev relationerna också lite avkylda ett tag
9 svar · 3,6k läst
Buuzzz
Buuzzz: Tänkte såhär så att jag bara behöver en kabel.... :-[ Det ser ut som bilden nedan (hoppas bilden kommer) men jag kanske fäller in strömbrytare i eklisten istället...... [bild]
2 svar · 2,4k läst
D
DAT666: Okej, tack! Ska prova att inte trycka in "plastflärpen". Håller på o monterar kök just nu så får ta det senare :)
3 svar · 4,0k läst
M
MrMagic: En normal växelspänning är sinusformad och stiger mjukt och sjunker mjukt, när du kör med dimmer blir varje våg klippt helt tvärt, det gillar inte trafon som vill att magnetfältet skall vara oförändrat (induktiv last) och då uppkommer brummet (lite grovt beskrivet !)...
6 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.