El
smogge: Men det finns brandtekniker som jobbar med sånt hela dagarna dom kan ju ofta härleda eld orsaken nånstans...å man behöver inte va behörig för att se gul/grön fk i ett hus byggt ex.vis -68....
Erik_D: Pellefant: Om ja vore dig skulle ja använda det dyra till bil elen. Finns verkligen inget jävligare än bil el och då krävs det rätt grejer. Spännigarna i t.ex en lambdasond faller förmodligen helt inom din felmarginal på det billiga instrumentet. När det gäller bil el använder jag oscilloscope det ger exakta avläsningar samt även möjlighet att följa värden över tiden. Oslagbart
Erik_D: Ojoj räkna med dyrt om dom måste dra nya luftledningar flera mil.
smogge: den enda regel som finns är att golvvärme skall ha jordfels brytare...sen e det effekten å du som avgör..
smogge: Tanken med dessa rörutsläpp har antagligen varit att ha lamp uttag på vägen för dom sitter en bit upp kan man förmoda eller...?? Gör som ovan nämnde gjorde dra lite i fk:n så du vet vart dom tar vägen ...kanske du kan sätta dit ett lamp uttag å vipe har du lite bel...
Macce: Vad sägs om att använda trådlös brytare tillsammans med en plug-in mottagare med dimmerfunktion. Du borde kunna hitta någon lämplig kombination här. http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=4EACE991B70142EBBDB3EB5F767423F8762462&CatPath=Eq0q112q115q808q553q590&CampPath=Eq0&NoCache=3/15/2005%2010:10:59%20PM&SelectedWAG=15134&IsCampaign=N Om designen av
pellefant: ja de är ju så jag alltid gjort, undrade bara om de där med låsningen...
smogge: [citat] ganska roligt faktiskt... ;D 1 1/2 plan hur många kvd e de ...? Om man säger 100 kvd omdragning plus komplettering 30-40 tusen 1/2 plan 10-15 av en firma kanske man inte e ute å cyklar... undervån alltid mer jobb oftast spis kyl micro tvätt mm därav dyrare undervån
zephir: [citat] Håller inte med. Jag har haft ett h-vete med kabel som fastnat i snabbanslutningarna. Personligen använder jag hellre skruvmejsel. Mitt råd, köp Elko. Zephir
MartinH: Om du har t.ex ett uppvärmt garage kan det vara det som spökar. Behöver inte vara relaterat till förbrukarna inne i bostadshuset. Men åtgärden är samma som herrar elektriker har berättat - gör om gör rätt ;)
Jante: [citat] Hmmm, joooo det har jag ju ??? ??? ??? Om vi kikar på ordningen från proppskåpet så är det motorskydd, kontaktor och motor... Nu är det alltså ett motorskydd med till och frånslag och inte ett kontaktor skydd... Kom inte å säg att jag missat något väldigt grundläggande :o (hehehee??)
pellefant: ta skriftlig offert så kan dom ju int salta räkningen utan att ha pratat me dej om kostnaden överstiger offerten med mer än 15%en
DragonLady: 975:- + 350:- = 1325:- :P För ett helt nytt telenummer med en tekniker som kommer ut o installerar. Den summan fick jag idag när jag ringde o beställde. Dom hade en 6 dagars väntetid.
smogge: [sup][/sup] Som en fingervisning; mina svärföräldrar installerade jordfelsbrytare, fick ny central samtidigt och omdraget det mesta av elen i ett 1½ plans på ca 150m2, summa ca 25´000 Ha Ha den som gjorde det anställer jag NU eller glömde ni momsen..... Men glöm inte...OM nåt händer med nydragen el i ett 50 år gammalt hus som det inte finns några kvitton på vem tror du bet. om det
Carl: Nej, man behöver ingen förhöjningsram (men den underlättar). Eljo 2-vägsuttag E18 302 86-98 med termoplastkåpa har utbrytningar och är godkända för att gå ut med kuloledning.
callebergh: Köpte en apparatdosa för dubbelgips(gul), VP-rör och FK på Biltema i förra veckan. I dosan står det ELJO vilket ju bör duga. VP-rören och FK:n är ochså helt OK. /Mattias
pellefant: eller kanske låta en elektriker göra en elbesiktning/ isolationsprova huset innan man köper det- kan spara många tusenlappar :)
LKC10: Har själv stött på liknande saker hos en kund som mer eller mindre totalrenoverar nu. byter el, golv, vägg och tak. Där var ifs centralen fri från det vita frigolit skummet att det sen låg 5 dubbelt på varje säkring var en annan femma :) Men men i praktiskt taget alla deras väggdosor mot yttervägg var propfyllda med frigolit skummet. Så jag tror det använts som någon form av extra
abel48: Clas ohlson säljer några IP44 spotlights 12V, och de kräver endast 3cm uppåt. Sidled kommer jag inte ihåg vad det var, tror dock inte det var så mycket. MVH Anders
Mats: Korrekt uppfattat. Men du skulle väll bila ett spår för den nya stumpen? Där kan du ju hitta nått spännande om du har oflyt.
xztraz: Clasohlson har en trafo som är dimmbar från alla sorters dimmers.
borge: Jag anväder classes till fönsterbelysning och den fungerar jättebra , lite pillig att programmera , men det gör man bara en gång.
kai_robert: Det är säljaren (dvs i det här fallet Biltema) som ska uppge om den är godkänd för utomhusmontering. Det finns ingen speciell märkning på kabeln om detta. / Kai
Caesar: Det finns clips man sätter på den gamla dosan för att få skruvhål.
Caesar: Aldrig sett,du kan fråga Egma 0476-60650 ,de säljer speciallampor (grossist) eller Lampia 040-42 29 00(grossist).
kai_robert: [citat] Det finns flexslang med både 4 och 5 trådar i olika färgkombinationer. / Kai