Vad tycker ni?

Firman jag jobbar på används slang med fördragen Fk mycket. De går ju snabbare när man använder denna. Men de är nästintill omöjlgt att dra om Fk,n i slangen.

Så jag skulle kalla den för en flopp

Jag tycker den funkar bra.

Och den är toppen för ackordet ;D

Tycker det funkar bra! fast använder den mest när man ska ha vägguttagsslingor, en och annan matning från centraler brukar det också bli, annars använder jag mest VP rör ;D

T
2-3 90* krökar är nog gränsen för flexslang om man är tvungen att köra i ny el med dragband, sen brukar det bli väldigt trögt, så för korta sträckor ok, annars vp för mig.
P.S dom spricker väldigt lätt om du sätter fast dom genom att snedspika, vilket vp klarar galant, att se upp med innan gipset skruvas upp.

jojje_115 skrev:
Firman jag jobbar på används slang med fördragen Fk mycket. De går ju snabbare när man använder denna. Men de är nästintill omöjlgt att dra om Fk,n i slangen.
Åhå!
Jag har aldrig behövt dra om trådarna efter installation.

Menar du att det är svårt att dra ur alla de fördragna för att sedan dra nytt, eller menar du mer att det är omöjligt att komplettera med en extratråd i efterhand. (Man kan ju råka lägga slang med fel trådantal då och då... Och självklart åt "fel" håll så att det saknas tråd >:()

Länge leve VP-rören :)
Har just dragit & bockat över 2 km och då är bara halva kåken färdig! Inte ett enda problem med att dra FK m.m.!
Jag förstår att flexen är populär men skall det vara riktigt gjort då duger bara VP (enligt mig)
Tänk också på att det skiljer en hel del i innerdiameter mellan VP/flex till VP:ns fördel 8)

ByggaNytt skrev:
Länge leve VP-rören :)
Har just dragit & bockat över 2 km och då är bara halva kåken färdig! Inte ett enda problem med att dra FK m.m.!
Jag förstår att flexen är populär men skall det vara riktigt gjort då duger bara VP (enligt mig)
Tänk också på att det skiljer en hel del i innerdiameter mellan VP/flex till VP:ns fördel 8)
Jadå!
VP rören är toppen. Håller helt med.

Men frågan handlade ju inte om vp-rör kontra flexslang, utan huruvida flexslangen med färdigdragna trådar är en flopp eller ej!

Systemet är otroligt snabbt att jobba med!
Det är ju dock inget för hemmapulare.
Det blir ju jäkligt dyrt att behöva köpa en 100-rulle FK4G1,5 om det bara går åt sex meter till ljuskronan med kronkoppling :-/

Enligt mig en klar flopp om kunden är kvalitetsmedveten. Bara strul och problem att dra i i efterhand och man måste ha minst en dimension grövre flex för att det ska motsvara vp. Denna ökning plus dyrare dosor gör att vanliga 16 rör blir billigre i längden

mats_o skrev:
... Denna ökning plus dyrare dosor gör att vanliga 16 rör blir billigre i längden
Det är samma dosor till slang som till rör!

Antar att han menade att om man måste upp en dimension på slangen så måste man upp även på dosorna, och dom blir då dyrare.

Jag har erfarenhet av att dra om lite kabel i flexrör, i vårt hus finns det dels "gamla" flexrör från 60 talet (någon sorts böjlig metallslang), dels modernare typ av plast från 70-talet. Att dra om en snutt på 1,5m (3 trådar) tog mig över en timme, fick skjuta in 5mm i ena dosan, dra 5mm i den andra osv. det fanns troligen 1 böj på sträckan mellan 2 dosor på en vägg. På samma sätt har det varit på ett par andra ställen i huset, fast där är sträckorna lite längre (typ 4-5 meter). Med Vp rör är det inga problem överhuvudtaget, så länge man inte gödslar med krökar. Min erfarenhet av flexslangen är att den är bara problemfri om man drar den absolut rakt, ingen krök på mer än 20-30 grader. Och då kan man lika gärna dra VP istället, den är lättare att hålla rak.

Det är väl uppenbart att anledningen till att det kommit flexslag med fördragning är att det är så hopplöst att få igenom trådrana. Men då kan man ju lika gärna dra EKK eller liknade utan rör, vilket ju tydligen numera är tillåtet, och ungefär lika dumt som flexslang.

hempularen skrev:
Det är väl uppenbart att anledningen till att det kommit flexslag med fördragning är att det är så hopplöst att få igenom trådrana..
Nejdå!
Orsaken att det togs fram slang med fördragen FK var för att snabba upp jobben, och den punkten har dom ju lyckats med.
Det bara visslar till när man drar slangen.
Billigare för kund blir det också när jobbet går fortare.

Men... Den FK-fördragna slangen måste väl först och främst anses vara meningsfull för elinstallatörer som kan hålla sig med rullar med alla trådkombinationer (Finns många...), och har ett annat tidskrav på sig.

Hjälper man bara polaren, sin egen kåk eller gör ett enklare svartjobb man kan lunka på med lite när man har tid kör jag alla gånger VP-rör och böjfjäder!

Helt rätt tolkning.

Det jag menade var att för att få samma tillgängliga innerarea spm i ett vp 16 så måste man ta 20:s slang och därmed också dosor med 20:s öppningar eller sätta adapters på varje slang.

Fördragen slang är nästan ett krav idag för att få jobben då den blir billigast vid nyinstallation. Se bara till att den är ordentligt sträckt så går det att justera men ska man hemmapula så ta vp för att få lite bättre kvalitet

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.