3 679 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Golvvärme + belysning i badrum
Scenariot är följande:
Jag ska koppla in golvvärme i badrummet av märke Ebeco och jag har läst mig fram till att det rör sig om 640W, utöver detta kommer jag ha 4-5 halogen spottar i taket som kommer styras via dimmer (vet inte om det blir 35 eller 50W). Till detta kommer belysningen vid hanfatet vilket innefattar 6 st inbyggda spottar över och under spegeln (3 över och 3 under). Sedan styr jag även en vanlig 40W lampa i bastun. Det sista är en fläkt som jag kommer installera. Summa summarum blir således
Golvvärme
4-5 spottar i tak
5 spottar vid spegeln
1 lampa i bastun
Fläkt
1 dimmer
En tredelad strömbrytare
Är detta några problem rent säkringsmässigt? ???
Jag ska koppla in golvvärme i badrummet av märke Ebeco och jag har läst mig fram till att det rör sig om 640W, utöver detta kommer jag ha 4-5 halogen spottar i taket som kommer styras via dimmer (vet inte om det blir 35 eller 50W). Till detta kommer belysningen vid hanfatet vilket innefattar 6 st inbyggda spottar över och under spegeln (3 över och 3 under). Sedan styr jag även en vanlig 40W lampa i bastun. Det sista är en fläkt som jag kommer installera. Summa summarum blir således
Golvvärme
4-5 spottar i tak
5 spottar vid spegeln
1 lampa i bastun
Fläkt
1 dimmer
En tredelad strömbrytare
Är detta några problem rent säkringsmässigt? ???
Förutsättningar jag har hemma:
8 st 50W spottar = 400W (Dimmen som klarar upp till 400W)
Golvvärme 700W = 700W
Handukstorkvärmare = 60W
Tvättmaskin med inbyggd torkis = ?W
Bubbelbadkar med pump = ?W
Fläkt = ?W
Resultat: Proppen har aldrig gått av
Men så är de alla inte alltid på en gång... Men man får testa det nån gång
;D
8 st 50W spottar = 400W (Dimmen som klarar upp till 400W)
Golvvärme 700W = 700W
Handukstorkvärmare = 60W
Tvättmaskin med inbyggd torkis = ?W
Bubbelbadkar med pump = ?W
Fläkt = ?W
Resultat: Proppen har aldrig gått av
Men så är de alla inte alltid på en gång... Men man får testa det nån gång
;D
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
En tvättmaskin brukar ha en märkeffekt på typ 2000w, (hur mycket den verkligen drar kan vara en annan femma). Så det låter som du har en viss överbelastning av säkringen.
Sedan är det ju så att en säkring håller en stund vid måttlig överbelastning, men det skall man helst inte utnyttja. En porslinssäkring har jag för mig skall tåla dubbla lasten i en timme. och en tvättmaskin drar ju bara nämvärd effekt under uppvärmningsfasen, kanske 20 minuter eller så.
Sedan är det ju så att en säkring håller en stund vid måttlig överbelastning, men det skall man helst inte utnyttja. En porslinssäkring har jag för mig skall tåla dubbla lasten i en timme. och en tvättmaskin drar ju bara nämvärd effekt under uppvärmningsfasen, kanske 20 minuter eller så.
Ja, man får tänka på att golvvärmen går ej jämt heller. Kanske 10 min på 1 timma. Lyser för det mesta grönt men ibland rött bara.
Men nu i efterhand låter det ju rätt mycket. Ska nog fixa så tvättmaskin/tork för egen propp... Trodde ej de drog så mycket...
Men nu i efterhand låter det ju rätt mycket. Ska nog fixa så tvättmaskin/tork för egen propp... Trodde ej de drog så mycket...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det bör finnas en märkplåt någorlunda lättläst någonstans på maskinen där du kan se vilken effekt den drar. Eller i bruksanvisningen.
Nej då.
Det fanns el-uttag i badrummet...
Elektrikern visst ej att vi skulle ha tvätt/tork där.
Skulle vara avsedd för handduksvärmaren......
Har ej anlitat honom igen men han skulle väl reagera mot det om han kom tebax
Men det har fungerat bra så... Men får anlita honom igen så får han flytta i proppskåpet + ledningar... Bara jobb...
Det fanns el-uttag i badrummet...
Elektrikern visst ej att vi skulle ha tvätt/tork där.
Skulle vara avsedd för handduksvärmaren......
Har ej anlitat honom igen men han skulle väl reagera mot det om han kom tebax
Men det har fungerat bra så... Men får anlita honom igen så får han flytta i proppskåpet + ledningar... Bara jobb...
Jodå. Tillslagsströmen är betydligt högre och gäller det dessutom gamla porslinssäkringar så försämras de med tiden. För att hantera tillslagsströmar så har man en viss fördröjning i säkringarna och det brukar hålla men vill man vara säker så..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
