Njoo..

Om det är tillåtet att göra så skall jag inte uttala mig om (är ej behörig). Men om vi förutsätter att de 2 fasledarna kommer från olika faser, så kommer strömmarna i nollan från de två faserna att delvis ta ut varandra, för dom har olika faslägen.

Om du hade fått upp 3 faser (från var sin fas) och dragit 10A på var och en av dom så hade strömmen i nollan tillbaka till centralen blivit 0. Nu har du ju bara 2 faser så då tar dom inte ut varandr helt.

Kan det verkligen stämma, förutsätter inte det resonemanget att lasten ligger mellan faserna?

Vid perfekt balanserad 3 fas så blir det ingen ström i nollan bort från huset/maskinen eller vad det nu är man driver.

Det finns ett par trådar här med en lite djupare beskrivning av 3 fas och hur det fungerar.

Men se det som att i ett ögonblick så har den ena fasen ex. en spänning på 230V mot nollan (växelspänning). I samma ögonblick har den andra fasen ex. minus 100V mot nollan.

Det innebär att den ena fasen driver en hög ström (strömmen i ett givet ögonblick är beroende av spänningen (i det givna ögonblicket) över apparaten). Strömmen går från fas igenom apparaten och till nollan. I samma ögonblick så "suger" den andra fasen ut ström ur nollan (genom apparaten/lampan som drivs av fas 2), fast lite mindre för spännigen var ju lägre. Det innebär att en del av den ström som den första fasen levererat till nollan går ut igen till den andra apparaten, och en del leds bort genom noll ledaren tillbaka till centralen.

Jag har inte räknat ut vilka spänningar det faktiskt rör sig om utan se siffrorna som exempel. För i ett senare ögonblick så är förhållandet omvänt Växelspänningen har ökat på fas 2 men minskat på fas 1 osv.

Måste finnas nån väldigt enkel formel för summaströmen genom nollan om bägge faser lastas med 10A..? Ska vi gissa på 14A?

Max ström man kan får i nollan blir 10A om du kör 10A i båda faserna. Beroende på vilka faser du använder.
Jag gjorde en snabb genomräkning och fan att det blir "strömmarna i faserna" / 2 som blir den högsta ström man kan få i nollan.
Någon som har något annat förslag.

För övrigt är installationen godkänd.

MickeM skrev:
För övrigt är installationen godkänd.
Förutsatt att säkringen är 2-polig och bryter båda faserna samtidigt? Eller har jag fel?

OBS OBS Detta gäller för resistiva belastningar vilket är det vanligaste för stora belastningar i hushåll, typ elelement och spisplattor. Att se upp med är framförallt de nya induktionsspisarna och ev. mikrovågsugnar. Dessa fasvrider strömmen om det inte finns kompensationsfilter för detta. Rådfråga elektriker!

Om du belastar de två faserna lika så blir strömmen i nollan lika med den strömmen som går i någon av faserna. Logiskt så kan du tänka att om tre lika belastade faser tar ut varandra och du nu har en imaginär tredje fas som ej belastas så måste nu nollan belastas med den borttagna strömmen. Även om du räknar på detta så finner du samma sak. Belastar du de två olika faserna ojämnt så kommer strömmen i nollan att vara mindre än den största fasströmmen. Likadant med tre faser.

Teori: Summan av strömmarna som går in i en punkt, ett visst tidsögonblick, är noll dvs. I(nolla)+I(fas1)+I(fas2)+I(fas3)=0 för 230 V-inkoppling.

Men visst borde NOLL-strömmen bli mer än 10A. För som jag förstod det så gick faserna till 2 olika 1-fasgrupper och inte till en 2-fasgrupp. Detta gör ju att faserna inte tar ut varandra utan att nollan måste användas till båda faserna.

Dessutom så vill jag minnas att det i föreskrifterna står att man inte får dra 2 faser i samma rör som inte styrs via en och samma säkring, i det här fallet en 2-polig säkring. Detta för att du inte ska säkra ur ena fasen och sen stoppa in tassen i en kopplingsdosa och lik förbannat få dig en kyss. // Daniel

DeBe skrev:
Men visst borde NOLL-strömmen bli mer än 10A. För som jag förstod det så gick faserna till 2 olika 1-fasgrupper och inte till en 2-fasgrupp. Detta gör ju att faserna inte tar ut varandra utan att nollan måste användas till båda faserna.
Har ingen betydelse om det går till två 1-fas eller en 2-fas. Som sagt detta gäller bara vid resistiva belastningar och där det inte finns några övertoner.

DeBe skrev:
Dessutom så vill jag minnas att det i föreskrifterna står att man inte får dra 2 faser i samma rör som inte styrs via en och samma säkring, i det här fallet en 2-polig säkring. Detta för att du inte ska säkra ur ena fasen och sen stoppa in tassen i en kopplingsdosa och lik förbannat få dig en kyss.
Det gäller att märka upp i dosan och centralen annars finns det risk för bakspänning m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.