Om man har en 50W lampa som dimmas till "hälften", drar den då 25W? Spelar det någon rill vilken typ av lampa/trafo det är?
 
I princip s¨blir det halva effekten om du dimmar den till hälften. Men det är inte säkert att det du upplever som "halv" ljusstyrka även är det om man mäter.

Men det viktiga i sammanhanget är att effekten du dimmar bort blir inte uppbränd någonannanstans ex. dimmern.
 
Oki! Det var precis det jag ville veta :)
 
Om du har en glödljuslampa på 50W och dimmrar ner den till 25W så förbrukar dimmern 25W. Mao så får du ingen energibesparing om det är det du är ute efter.
 
Fel, dimmern förbrukar inte någon större effekt, den har en förlust som i stort sett är proportionell med vilken ström som går igenom den, och den förlusten är liten.

Om det vore som Henrik påstår så skulle ex en 200W dimmer bränna upp både sig själv och huset den satt i.

En dimmer switchar effekten, det innebär att den leder fullt eller inte alls och växlar mellan dessa tillstånd snabbt. Om du ex dimmrar till hälften så leder den ström under halva tiden, men då leder den fullt, och all effekten går till lampan (- dimmerns försumbara förlust). Under halva tiden så leder den inte alls, och då blir det inte någon effekt vare sig i dimmern eller i lampan.
 
Däremot mister man ljuseffekt!
En 50W lampa som dimmras till 25W lyser ganska mycket svagare än halv ljusstyrka, det mesta blir värme i lampan!
 
En kommentar ytterligare ang. dimmning av glödljus. Du förlänger livslängden på ljuskällan ganska rejält när du dimmrar den. Kan ju oxå ses som en lite besparing.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.