4 769 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Energiförbrukning vid dimning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
I princip s¨blir det halva effekten om du dimmar den till hälften. Men det är inte säkert att det du upplever som "halv" ljusstyrka även är det om man mäter.
Men det viktiga i sammanhanget är att effekten du dimmar bort blir inte uppbränd någonannanstans ex. dimmern.
Men det viktiga i sammanhanget är att effekten du dimmar bort blir inte uppbränd någonannanstans ex. dimmern.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fel, dimmern förbrukar inte någon större effekt, den har en förlust som i stort sett är proportionell med vilken ström som går igenom den, och den förlusten är liten.
Om det vore som Henrik påstår så skulle ex en 200W dimmer bränna upp både sig själv och huset den satt i.
En dimmer switchar effekten, det innebär att den leder fullt eller inte alls och växlar mellan dessa tillstånd snabbt. Om du ex dimmrar till hälften så leder den ström under halva tiden, men då leder den fullt, och all effekten går till lampan (- dimmerns försumbara förlust). Under halva tiden så leder den inte alls, och då blir det inte någon effekt vare sig i dimmern eller i lampan.
Om det vore som Henrik påstår så skulle ex en 200W dimmer bränna upp både sig själv och huset den satt i.
En dimmer switchar effekten, det innebär att den leder fullt eller inte alls och växlar mellan dessa tillstånd snabbt. Om du ex dimmrar till hälften så leder den ström under halva tiden, men då leder den fullt, och all effekten går till lampan (- dimmerns försumbara förlust). Under halva tiden så leder den inte alls, och då blir det inte någon effekt vare sig i dimmern eller i lampan.
Klicka här för att svara
