Låter som du har en överbelastning på din säkring. Säkringen håller för överlast (om den inte är för stor) ganska länge. När du bara värmer övervåningen så går elementet i pannan bara korta stunder så att säkringen inte hinner gå, när pannan måste jobba hårdare så är den på längre stunder och säkringen går.

10A på en elpatron låter väldigt lite.

Det bör stå någonstans på elpatronen hur stor effekt den har. Om den är på mer än 2300W så är säkringen för klen (nu antar jag att vi pratar om en säkring dvs "enfas matning" på 230V).
 
Iofs, så skulle man ju kunna tänka sig att du fått problem med cirkulationspumpen, så att det är den (för källaren) som löser ut säkringen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.