El
Granit999: Jag hadde samma problem när jag skulle ansluta min sommarstuga, de ville ha 20000:-. Jag kollade upp vad mina grannar hadde betalat 15 år tidigare. Det visade sig att det ingick i priset på tomten. När jag visade papper på detta för vattenfall sa de att Ok Du behöver inte betala något heller.
smogge: Ta loss det nya lysröret å skaka det horisontellt ...så att gasen jämnar ut sig....kan ha legat ner länge å då samlas gasen.... ;)
hempularen: Då är kanske mina fahågor ogrundade i ditt fall. Men om du satt upp ett uttag som saknar nollan, så kan du få problem med nästa spis istället (kanske inte känns så aktuellt nu), så låt eletrikern titta på det.
RilleRock: [citat] Nej det gjorde jag inte :) Ditt val med kött på benen kommer att bespara både dig och de elektriker som får dina ritningar en massa svordomar och tid. Fram med flera som du 8) Borde vara krav
smogge: Om stolpen e uppsatt å kabeln dragen in i stolpen kan du räkna med om du tar en firma till hjälp 1-2 tim arb tid ( ca 350 kr/tim) + res tid...
ElNiko: Det finnns inga direkta mått eller avstånd i SS 4364000 utan man skall helt enkelt förlägga elen enligt följande: "Ledningssystem skall väljas och monteras, att skador som kan uppstå på grund av mekanisk åverkan, till exempel genom slag, inträngning eller sammantryckning, blir minsta möjliga under montering, drift och underhåll." Sedan finns ytterligare ett antal paragrafer som
Totte_S: Kul med så mycket åsikter i det här ämnet ;) Jag får tacka för alla tips. Vad gäller armaturens beskaffenhet kontra elsäkerhet avstår jag från att närmare beskriva den eller lägga in en bild med risk för att någon av er skall få hjärtstillestånd ;D ;D Skämt åsido, jag frågade för att börja nysta i en ände av problemet, känner jag att det inte blir säkert så kommer jag ju
Elnissen: Kanske därför att man är en liten messerchmit, typ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
fooney: jadu det räknas sannerligen som torrt utrymme i ett undertak så ip 20 lär räcka..
Bob_the_builder: Be dem hänvisa till något regelverk gällande mätarens placering! Att nätbolaget vill titta på rörgraven innan de lägger i kabeln är kanske inte så konstigt. Det är ju de som får ta ansvaret om kabeln skadas senare, tex pga att den ligger och nöter mot en sten som någon klåpare lämnat i rörgraven... :-/
Mats: ett vanligt ip44 utanpåliggande med lock kan man gott kosta på sig tycker jag. Sen är det ju ett tips att sätta ett dubbelt på en gång
Tomtebo: Har för mig att du får en trådlös 200W-dimmer för 249:-, borde gå rätt bra att styra flera sådana.
Challe: Du kan välja att dra rör för stjärnnät eller bus nät. Drar du för stjärnnät kan du köpa vad skit som helst (de flesta använder det) men drar du för bus (häftigast) så är du hänvisad till andra än dom stora larmföretagen (de små mer teknik skickliga). Jag skall dra bus nät i min kåk. Fördelen med bus nät är att man överallt kan klippa upp och hänga på nya enheter då
snickarboden: Men... det bör finnas en skylt på motorn, kolla vad där står och skriv in det här så man har korrekta uppgifter att gå på. En 15 kW's motor är ingen liten sak direkt /Kent
snickarboden: Inget som har det minsta med el att göra men är där diffspärr? Det kan kanske vara lite smådumt på ett hus med den isoleringen. /Kent
RilleRock: Har du fått ihop det? Annars skulle jag sätta en dimmer med trappfunktion. Dvs Ratten dimmrar taket och när du trycker på knappen tänds spegelbelysning Ev skickar signal till en 2 polig brytare som sitter under annars så går fläkten jämt.. Dvs i översta hålet har du dimmern och i understa hålet har du en 2 polig brytare
RilleRock: [citat] Sjävlklart inte. Har ett dyrt testinstrument till det 8)
hempularen: Ta samma färg som andra bryttrådar, eller en helt avvikande. Så läånge du inte väljer färger som är "upptagna" som fas nolla eller skyddjord. Det spelar ingen roll att båda har samma färg. Det kan ju vara smart att ha en färg som avviker även från bryttådsfärgen, så att du inte förväxlar vilken som är vilken om alla 3 trådarna kommer i samma rör från "sista" trappomkopplaren.
RilleRock: [citat] Fråga din elektriker..han vet nog hehe ;) Köper man "pottorna" på storel så medföljer det ett värmebeständigt hölje som man skall trä på ledarna. Även tätningar men sånt använder inte jag iaf. Brukar borra hål i pottan och sen montera dit en rörstuss åssen in med slangen där så vet man att det sitter.Och man kan sova lungt när man lämnat kunden.
Ulf_RTCW: Denna länken har några exempel på kontakter http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1107906592
fredstu: [citat] Du kan omöjligt ha fått 20-25% rabatt på Elbutiks priser och företaget du handlade från ändå skulle ha tjänat pengar. När det gäller LexCom Home prylarna så har Elbutik ett 15%-igt påslag,vilket skulle betyda att du handlat prylarna billigare än vad Elbutik gör. ;D ;DGRATTIS TILL EN KANONAFFÄR ;D ;D
RilleRock: Den enda som troligen kan stå för din installation är din elektrikers chef som har AB. Tror du han är intresserad av det när han inte ens tjänat en krona på detta svartjobb? Jag förstår att du vill dra ner kostnaderna En tanke bara...
RilleRock: Gör som Don så blir det kalasbra då ingen kan svara på hur framtiden blir